Medsjøpadling, hvor lang kajakk/surfski?

Re: Medsjøpadling, hvor lang kajakk/surfski?

Postby Len » 21 Dec 2009, 13:12

Hei Harald.

Beklager at det har tatt litt lang tid med mitt svar grunnen er at jeg for tiden er i Kina og har mye og styre med..:)
Sport 600 er bygd ut i fra H2O.
Hvis du har padlet H2O vil du fort kjenne deg igjen i Sport 600. Men siden den er lenger og smalere blir den en del raskere om mindre stodig en H2O. Men den er forstatt saapass stodig at en god nybegynner kan padle den paa flatt vann. Det at sete er plassert veldig lavt gjor at kajakken er ok stodig selv om den bare er 47 cm. Sete som sitter i et er veldig likt et standard SeaBird havpadling sete (men lavere)
Den faaes i 2 forskellige rorsystemer. Det er is ror og et stort racing ror.
Pedalene ligner paa de som sitter i Ruahine OceanX (Ut i Naturen i Stavanger har denne kajakken)
Har vart ute og test padlet den senest i dag paa en Kinesisk insjo og det foltes bra ut..:)

Men jeg blir ikke helt enig med meg selv hvor lavt/hoyt jeg vil ha sparkebrettet.
Brettet er ca 20 cm bredt og er naa montert saa det kommer ca mitt paa mitt fot blad.
Denne stillingen foler jeg er lite gunstig hvis jeg padler bar bent men bra hvis jeg har sko med litt stiv saale. Liker du/dere og ha brettet hoyere eller lavere?

mvh
Len
SeaBird
Len

Postby K3- » 21 Dec 2009, 13:35

På racing kajakker sitter sparkebrettet slik at "trykket" kommer mest mulig på "fotballen", ellers så er et helt sparkebrett (helt ned til dørken) meget behagelig. Det bør også være mulig å sette på fotstropp eller helst "pullbar". Er setet høydejusterbart? Er det mulig å få racingsits ?

K3
K3-

Postby Len » 21 Dec 2009, 13:55

Men kanskje vil det bli lettere og ha kontroll paa kajakken i vanskelig sjo hvis brettet er plassert mer mitt paa foten?
Du kan stille setet trinnlost i lengderettning som et racingsits. Men du kan ikke stille sete i hoyden.
Vil du sitte hoyere maa du bygge opp sete eller sette i et Racing sits. Den kan leveres med Racing sits. (Men standard er lavt havpadlersete)
Den har ogsaa laarstotter (ca som Valley) Dette saa skal vare mulig og ta Eskimo rulle med den.
Jeg mener det kan jo vare fint og kunne ta rulla med den hvis du leder et hav race og plutselig gaar rundt..:)
Laarstottene er overhodet ikke i veien naar man padler grunnet stor cokpit.

Len
SeaBird
Len

Postby 29er » 21 Dec 2009, 13:56

Hei Len
Dette er spennende :D Når det gjelder sparkebrettet, så er jeg veldig tilhenger av et fast brett med styrepinne som i racerkajakker - funker etter min mening bedre til rask padling enn pedaler. Henger meg på K3 - viktig at det er mulig å trykke med tåballen på sparkebrettet, dette er mest behagelig når man padler hardt.

K3s forslag om tåbøyle/reim/strapp er også veldig viktig for å få til god teknikk. Videre ville jeg gjerne hatt høydejusterbart racingsete. Ikke sikkert det er plass til å sitte noe høyere enn det er med originalsetet for oss med lange bein, men hvis det gå å heve setet litt, så blir arbeidsbetingelsene for god vingåreteknikk enda bedre.

Hvor høy blir kajakken i framkant av sittebrønnen? Er sittebrønnen såpass lang at man kan sitte med knærne samlet og padle med flattvannsteknikk (selv for oss på 190 cm)?

Edit: Jeg ser at du rakk å svare K3 mens jeg skrev mitt innlegg. Jeg tror ikke at plasseringen av sparkebrettet midt på foten vil gjøre det lettere å padle i vanskelige forhold. Dessuten så vil en tåbøyle/reim/stropp/pullbar gi så god følelse med båtens bevegelser, at dette ikke har noe å si.

Harald
29er

Postby Len » 21 Dec 2009, 14:17

Cokpiten er 96 cm lang saa det skal vare mulig og padle med flattvannsteknikk ogsaa for de med ekstra lange ben. Men siden dette er en helt ny modell saa skal jeg ikke vare for paastaaelig..;)
Men 98% sikker er jeg paa at ogsaa du kan padle med flattvannsteknikk i Sport 600
Hvis du skal sparke fra med taa ballene vil det bli et problem med styre pedalene da de vil komme veldig hoyt. Saa hoyt at du maa lofte foten mye opp hver gang du skal styre.

Enig med deg anngaaende hoyden paa sete for og bedre arbeidsbetingelsene for god vingåreteknikk.
Men har ikke prioritert det paa denne kajakken da jeg vil at den ogsaa skal kunne paddles av de som ikke er helt proffe. Saa for heller de som har lyst sette i et Racing sete.
Se proff surfski gutta de sitter jo veldig lavt men det gaar unna for det..:)

mvh
Len
SeaBird

Hei Len
Dette er spennende :D Når det gjelder sparkebrettet, så er jeg veldig tilhenger av et fast brett med styrepinne som i racerkajakker - funker etter min mening bedre til rask padling enn pedaler. Henger meg på K3 - viktig at det er mulig å trykke med tåballen på sparkebrettet, dette er mest behagelig når man padler hardt.

K3s forslag om tåbøyle/reim/strapp er også veldig viktig for å få til god teknikk. Videre ville jeg gjerne hatt høydejusterbart racingsete. Ikke sikkert det er plass til å sitte noe høyere enn det er med originalsetet for oss med lange bein, men hvis det gå å heve setet litt, så blir arbeidsbetingelsene for god vingåreteknikk enda bedre.

Hvor høy blir kajakken i framkant av sittebrønnen? Er sittebrønnen såpass lang at man kan sitte med knærne samlet og padle med flattvannsteknikk (selv for oss på 190 cm)?

Harald
Len

Postby Len » 21 Dec 2009, 14:19

dette ble bedre..:)

Cokpiten er 96 cm lang saa det skal vare mulig og padle med flattvannsteknikk ogsaa for de med ekstra lange ben. Men siden dette er en helt ny modell saa skal jeg ikke vare for paastaaelig..;)
Men 98% sikker er jeg paa at ogsaa du kan padle med flattvannsteknikk i Sport 600
Hvis du skal sparke fra med taa ballene vil det bli et problem med styre pedalene da de vil komme veldig hoyt. Saa hoyt at du maa lofte foten mye opp hver gang du skal styre.

Enig med deg anngaaende hoyden paa sete for og bedre arbeidsbetingelsene for god vingåreteknikk.
Men har ikke prioritert det paa denne kajakken da jeg vil at den ogsaa skal kunne paddles av de som ikke er helt proffe. Saa for heller de som har lyst sette i et Racing sete.
Se proff surfski gutta de sitter jo veldig lavt men det gaar unna for det..:)

mvh
Len
SeaBird
Len

Postby 29er » 21 Dec 2009, 22:31

Det er ikke sikkert at dette er kommersielt interessant, men i en kajakk av denne typen ville jeg foretrekke noe slikt som Onnos Gas Pedal/Foot Bar framfor pedaler. Riktignok er heller ikke denne sånn som sparkebrettet på racerkajakker, men ganske nær: http://www.onnopaddles.com/components.html

Her er en brukeromtale av samme system: http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=1953

Men slikt kan selvsagt ettermonteres også ;)

Harald
29er

Postby K3- » 21 Dec 2009, 22:46

29er wrote:Det er ikke sikkert at dette er kommersielt interessant, men i en kajakk av denne typen ville jeg foretrekke noe slikt som Onnos Gas Pedal/Foot Bar framfor pedaler.
Jeg byttet ut sparkebrett med styrepinne i Inuk'en med pedaler + sparkebrett pga at det blir ganske trangt der fremme til å styre med pinne, spesielt med padlesko på. Jeg synes pedaler funker bra til "fortpadling" når man har blitt vant til det, samme systemet er jo i surfski også. Slik har jeg gjort det: Image
K3-

Postby Len » 22 Dec 2009, 02:20

Hei K3.

Det som du har montert i din Inuk er det samme systemet som vi har i Sport 600.
Harald skal studere ditt system narmere senere i dag.
Naa skal jeg ut og se paa lokaler til vaar nye rotasjon stope maskin..:) (for plast kajakker)

Len
SeaBird
Len

Postby 29er » 22 Dec 2009, 09:15

Linken min viser et ganske likt system som det K3 har laget, hvis det er noe slikt du lager til den nye havraceren, så kan det bli bra. Største forskjell er at den jeg linket til (takk EnTil), er at Onnos system er i karbon ;)

Harald
29er

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling