drivanker?

drivanker?

Postby Sven K » 12 Oct 2009, 10:27

jeg kjøpte nylig et lite drivanker....75 cm diameter trur eg....noen som har erfaring med slikt? gode festeanordinger etc....
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: drivanker?

Postby 71` » 12 Oct 2009, 11:26

En løpestreng fra baug mot cokpit.
En carabinkrok fast i tauet til drivankret.
Et tau fra cokpit til carabinkrok.
Carabinkrok hektes til løpestrengen.
Monteres på denne måten slik at drivankret er festet i baug
samtidig som du kan hale til deg carabinkroken for
å dra inn ankret.
Kort fortalt.
Håper dette er skrevet forståelig nok, litt dårlig
og gjøre meg forstått skriftlig.
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
User avatar
71`
 
Posts: 587
Joined: 09 Oct 2009, 12:27
Location: Honningsvåg-Nordkapp-Finnmark

Re: drivanker?

Postby EnTil » 12 Oct 2009, 11:52

Hva er passe lengde (område for lengde) på tau fra drivanker til karabinkrok i løpestreng?

Kanskje leveres drivanker med medfølgende tau, men enkelte vil kanskje lage drivanker selv...
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: drivanker?

Postby 71` » 12 Oct 2009, 12:37

Taulengden tror jeg er mye smak og behag.
Beror kansje også litt på hvor høg baugen er.
les: Prøve- feile.
Ser for meg at et kort tau festet høgt i baugen
vil gjøre at kajakken "Vipper" når tauet belastes???
Det må også huskes på at drivankret bør lages av et materiale som flyter.
Dette gjelder også tauverket.
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
User avatar
71`
 
Posts: 587
Joined: 09 Oct 2009, 12:27
Location: Honningsvåg-Nordkapp-Finnmark

Re: drivanker?

Postby Erling » 12 Oct 2009, 14:05

Jeg venter i spenning på en pakke som er på vei fra Jeff Allen. Han har fått lagd en bitteliten serie av sitt "Throwtow", som er en kombinasjon av taueline, kasteline - og drivanker. Jeg har sett den demonstrert, og den virket genial. Dersom han vurderer markedsmulighetene som OK, vil han prøve å finne noen som kan produsere en større serie. Taulengden var som et vanlig slepetau, jeg vil anslå 10-12 meter. Jeg legger ut bilder og brukererfaringer seinere.
Erling
 
Posts: 46
Joined: 09 Oct 2009, 21:22

Re: drivanker?

Postby Sven K » 12 Oct 2009, 16:52

takktakk....mitt er et hellyhansen.(250kr).75 cm i dim ikke tau, men festemulighet foran og bak slik at den er lett å dra inn..det er sikkert lurt å feste en eller to små flottører? ellers risikerer man vel å forsvinne ned i dypet....
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: drivanker?

Postby Sven K » 24 Oct 2009, 22:32

ved nærmere ettertanke..smart det du sa...71. noen sier 30m...det høres mye ut ..kanskje ganske kult å ligge å rulle med drivanker,,sitte å nyte en kopp kaffe i brisen...har du en årepose som pute kan man ta seg en lur...
kanskje kjekt å ha hvis det er fare for VEL,brutale landkjenninger...
man må jo ha et temmelig solid feste..ved cockpit...hm tenk tenk... :evil:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: drivanker?

Postby acron » 24 Oct 2009, 23:12

Med tanke på drivanker.

Hvor mye skal man sikre seg :?: ;)
Kanskje man bør holde seg onshore :roll:
acron
 
Posts: 43
Joined: 09 Oct 2009, 19:32

Re: drivanker?

Postby Sven K » 25 Oct 2009, 11:25

kanskje det er morsomt?.. :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: drivanker?

Postby Torleif » 30 Oct 2009, 09:22

Jeg holder på å sy et drivanker etter oppskrift fra Karin Mentzings "långfärdskajak". Som jeg skrev på vårt gamle NPF-forum, tror jeg at det ville bli enklere å gjenomføre egenredninger i stor sjø uten å få cockpit fyllt av vann hvis man ved hjelp av et drivanker får baugen opp mot vinden. Det gir også ekstra gode muligheterå holde kontakten med kajakken om man skulle slurve ved "wet exit".
Torleif
 
Posts: 179
Joined: 30 Oct 2009, 08:39

Next

Return to Hav-/Turpadling

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests