Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby veltern » 15 Sep 2014, 15:58

I TV-programmet "Fjellfolk" på NRK i går kveld lærte vi at rulling heretter skal utføres med bare hendene, hvis du skal være en av gutta (eller en av jentene) som KAN kajakk. Eller at du er ikke viderekommen i rulling av kajakk før du kan akkurat det. Alt annet er for pingler nå.
Fikk også demonstrert rulling med bare hendene i 2-er havkajakk....tøft.
veltern

Postby AndersRS » 15 Sep 2014, 17:23

veltern wrote:I TV-programmet "Fjellfolk" på NRK i går kveld lærte vi at rulling heretter skal utføres med bare hendene, hvis du skal være en av gutta (eller en av jentene) som KAN kajakk. Eller at du er ikke viderekommen i rulling av kajakk før du kan akkurat det. Alt annet er for pingler nå.
Fikk også demonstrert rulling med bare hendene i 2-er havkajakk....tøft.

Fine røde Valley'er der :)

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby LeneG » 19 Sep 2014, 09:04

På onsdag lærte eg at "hovmod står for fall". Finfin surfeøkt i finfine forhold på Alnes. Fekk ikkje til å rulle ein einaste gong ved velt. :shock: Som i IKKJE EIN EINASTE GONG! (Fredagen før rulla eg som berre det i dei same brenningane.. når eg trong det). Trøysta var at eigenredninga satt som den skulle, og eg kom meg opp i båten att i surfsona - kvar gong. Det er greit å ha fleire hestar å spele på altså.

Kvifor? Anar ikkje, men trur (og håpar) at det kan ha litt med forkjølelse og (midlertidig) lungekapasitet som ein 115-åring. Det som er gøy og bittelittt frustrerande med padling er at ting aldri er heilt like, og at ein aldri vert utlært. Så vert det spennande å sjå om eg finn att den "bombesikre" rulla mi neste gong.

Grunnen til velt med påfølgjande "MÅTTE ut av båten-aktivitetar" var dårlege støttetak. KVAR GONG! Enten feil timing, feil "kraftbruk" eller feil kombinasjon støttetak/kanting. Sjølvinnsikt gjer ilt.
LeneG

Postby Morild » 20 Oct 2014, 07:49

I går klarte jeg å reentre og rulle- 2 (to) ganger!! Første gang fordi jeg ville prøve meg på det, andre gang fordi jeg måtte (fikk ikke til cowboyredning pga plassering av GoProèn). I sjøen, etter en tur og med vest og spetakkel. I romanyen. Siste jeg fikk det til var for et halvt år siden i basseng.......Det går frammover- endelig!!
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Morild » 11 Nov 2014, 13:10

Må skryte ett eller annet sted så da blir det her: fikk faderullanmeg til å sculle Romanyen i går- lett som bare det! (...og shotgunrulla og rulling på vranga...) Innjøp av grennlanderen begynner å betale seg.... *hello2* *hello2*
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 03 Jun 2018, 08:42

Blir aldri ferdig med å øve på å tenke mer fleksibelt.
Man slutter aldri å kløne, så da fortsetter vi på en gammel tråd.
Lærdom innebærer som oftest også bekjennelser, og jeg er gammel nok til å tåle det........

Overlevering av Britannyen:
før kjøper ankom, tok jeg en liten siste tur med den ut havnebassenget og tilbake. Det gode gamle Prijion spruttrekket viste seg å være for stort for sittebrønen, så jeg skiftet til et Hiko trekk som satt akkurat passe. Alt vel; følelsen av at kajakken er "tippy" forsvant i løpet av denne lille turen på et par hundre meter.......

Så ble det salg, vi rigget opp og pakket. Alt var såre vel, utstyret var gjennomgått og tilpasset på forhånd. Jeg tenkte å følge med ut et lite i stykke i min medbragte Azul Xenon.og se a talt gikk bra.
Azulen viste seg å ha vesentlig større sittebrønn enn Britanny og det var et h##L%%E å få på spruttrekket, men det gikk til slutt. Ble ganske svett av å slåss med dette i solsteiken, men et dypt støttetak med hodet under vann ordnet dette før jeg padlet utover. Men fra land ropte samboeren som hadde blitt med for å ta et bad i sjøen, at det var en veldig viktig telefon til meg. Jeg måtte i land og, og av med spruttrekket. Dvs. at det var på'n igjen, i tillegg til at Azulen hadde drevet et par meter ut i bassenget siden jeg ikke hadde brydd meg med å fortøye den inne i godt beskyttet område. Svømte ut og hentet den, og jeg valgte å gi blaffen i trekket og padlet av sted uten. Jeg køla på, men Britanny's nye eier var for lengst ute av rekkevidde, antagelig ute av syne bak en øy. Hun skulle nå et møte, så hadde ikke tid til å vente på tullet mitt. Returnerte og avsluttet med litt rull & tull etter en ny omgang med strev for å få på trekket, denne gangen uten hastverk.

Dagens økt ble vel på rundt en kilometer. Testresulat? Under de rådende forhold opplevde jeg ikke Azulen som særlig rask, men den er stø, ekstremt sekundærstabil og har mye fribord. Ganske trygg å padle uten trekk. Sittebrønnsargen burde vært dypere, da hadde det vært lett å få på Hikotrekket, selv om det var litt stramt. Og den nye grønlandsåra funker helt fint!

Så hva lærte jeg, hva skulle jeg gjort? Enkelt:
Da jeg likevel var ved bilen for å ta telefonen, kunne jeg enkelt ha byttet tilbake til det større og mer letthåndterlige Prijion trekket. Ja jeg burde ha tenkt på dette allerede da jeg først skulle uti og merket at Hiko trekket var så ugreit å få på. Ikke akseptere å padle med utstyr som ikke oppfører seg noenlunde greit.
Men når man først har fått tunnelsyn og føler at man har dårlig tid, låser tankene seg.

Og jeg angrer på at jeg ikke hamstret flere Prijon trekk den gangen de var lette å skaffe.
Det beste trekket jeg har hatt, en litt enklere utgave av dette:

http://www.en.prijon.com/Pro-Safe-Whitewater.html
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 05 Jun 2018, 17:08

Jeg har også lært en slags ting. Jeg begynner så smått å få rulla på plass igjen etter å ha mistet den en periode, men syntes ikke stilen var så strålende. (Filmsnutt HER av siste økt.)
Så jeg trodde ikke helt på skrytet jeg fikk, for jeg har jo ikke hodet sist. Samtidig - men ikke sist opp. Det skal jo være sist, slo jeg fast.
"Nja. Men vis meg en video av det da." var svaret jeg fikk. Så jeg lette i tilfeldige filmsnutter - og neimen om jeg fant noen med hodet sist opp! Samtidig ja - men ikke sist.

Så deth. Jeg er i hvert fall i godt selskap, om ikke annet.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 09 Jun 2018, 07:45

Ser ut som en grei hverdagsrulle selv om man kan pirke på noen småting. På den annen side er ikke stilren basseng-rulle alltid mest effektivt
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Joker » 09 Jun 2018, 08:57

Synes det der var kjempegod rulling. Hvis du klarer å holde den stilen ved en ufrivillig velt så er det terningkast 6.

Rulla er ferskvare så det er lurt å holde den vedlike. Har rullet veeeldig lite i år og det fikk jeg svi for på en rufsetur til Grøtfjord. Måtte ut av båten ved et par anledninger, og det er noen år siden det skjedde sist.
Joker

Postby Miamaria » 13 Jun 2018, 07:30

Takk takk! *hello2*

Jeg har uansett hele tiden vært mer opptatt av å ha en som funker, enn en som ser fin ut. Sånn hvis jeg må velge - og med min vannskrekk må jeg nok til dels det. :oops:
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling