Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby Miamaria » 27 May 2013, 08:33

Kanskje fordi den kommentaren var skrevet i desember? ;)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 27 May 2013, 15:23

Jeg har lært, at snodig nok får man ikke blemmer i hendene av å padle for mye. Tvertimot er det når man har padlet for lite, at de kommer når man plutselig gjør det... ;)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby SamH » 27 May 2013, 16:25

Det har du helt rett i, jeg fikk blemmer allerede etter 300km på turen nå. Vi padler for lite.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 27 May 2013, 22:08

"Bare" 300 kilometer?
Og jeg som syns 10 kilometer "nedoverbakke" i elva er ganske langt :?

Men i går så lærte jeg i praksis hvor greit det er med sekundærstabilitet når man ruller.
Man må padle flere kajakker samme dag, og helst radikalt forskjellige for å få tydelig opplevelse av slikt.
Venture Easky og Dagger RX69 er temmelig forskjellige, og begge var med på helgens rulle-session.........

Det er tydelig at disse grønlendertriksene med å ligge og vake med kroppen i vannskorpa blir greiere når kajakken er i stand til å ligge i stabilt sideleie.

Tenk så hyggelig det hadde vært hvis jeg hadde gjort dette i basseng i vinter istedenfor kaldt flomvann.
Men jeg ser at jeg trenger å trene, glemmer aldri rulla mer før kroppen svikter, men den blir litt rusten av å ligge brakk......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 27 May 2013, 22:22

jeg har lært at minimale justeringer av skrog kan ha store forskjeller. Den nye kjølstripa på pintail har bygd ca 2mm men det gav båten litt mer Nordkappfeeling, som som er særdeles gledlig :D . Ja, rulling er ferskvare..iallefall kvalitetsruller.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Hva har jeg lært i dag

Postby J.Jensen » 01 Jun 2013, 07:30

I dag lærte jeg at det er mer "bitt" i den nye Thygesenåra mi enn Tequilaåra. Den er litt mer "prone" for å dykke eller stikke innunder båten etc når jeg tøyser rundt og prøver å sculle sideveis, men til gjengjeld, på rulla så var den awesomeness i seg selv.
Bare jeg fikk den opp av havet før sveipet starta føltes det som jeg kunne henge i den.
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

Postby Miamaria » 18 Sep 2013, 09:34

I går. Ble sittende fast i kajakken når rulla mislyktes. Litt usikker på akkurat hva som forsårsaket det, men jeg tipper at hempa hadde endt opp inni trekket for nå har jeg ikke brukt det trekket på en stund så rutinesjekken var godt mulig falt bort. Lite kult. Enda mindre kult at ikke hanskene gikk an å få av seg for å få skikkelig tak på selve trekket - den der stroppen som går rundt håndleddet skal fjernes ved første anledning.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby SamH » 18 Sep 2013, 14:24

Det er no dritt det der. En god ting å lære en annen dag er å bare rulle halveis, til en sculling- eller static brace. Det å få luft har en tendens til å avvæpne panikk.
Mister du åra når du går rundt går det også ofte greit å svømme etter den fremdeles sittende i kajakken, slår du med hendene får du hodet over vann lenge nok til å puste. Fine bassengøvelser..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 18 Sep 2013, 21:46

Med hansker på kan slike stropper være vanskelige å finne under vann: har opplevd det selv.
Dette er ikke moro.
Ser heldigvis at mange nyere spruttrekk har forskjellige plast"utvidelser" som hjelper.
Jeg pleier å feste en karabin eller annet som gjør at stroppen ikke kan legge seg inntil og gjemme seg langs sittebrønnskanten.
Da blir det også vanskeligere å overse at stroppen havner under når man tar på trekket.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 19 Sep 2013, 07:22

Ja, jeg skjønner ikke at noen tør padle med votter egentlig, etter erfaringen med hansker. Jeg fikk fullstendig klaus. Men votter er kanskje greiere å få av, hvis man vil det. Så lenge de ikke har sånne stropper rundt håndleddet i hvert fall.

Lærte en ny ting i går også, relatert til samme anledning. Jeg kjøpte meg jo kniv på ferie i Nevlunghamn i sommer, for å ha i vesten i tilfelle nettopp slike ting. Den lå i vesten, men i går trengte jeg kniv til noe annet - og oppdaget at den flunke nye kniven ikke er skarpere enn en brevåpner. Jeg har ikke sjans til å skjære noenting som helst med den. Mulig jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok, men trodde i grunnen at kniv var kniv. Det er det åpenbart ikke.
Padlebloggen min
Miamaria

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling