Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby bernt » 11 Jan 2010, 10:11

Eld wrote:Håper jeg ikke starter en eksisterende tråd her, men jeg fant den ikke.

Jeg har lært 2 ting i dag. Den første er at søkefunksjonen her er helt på tryne :(

Så bruk Google sin, den er helt ok. F.eks. søk på:

site:padleforumet.com tryne

og de finner denne tråden lett som bare det :)
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby Ringperm » 11 Jan 2010, 10:23

bernt wrote:
Eld wrote:Håper jeg ikke starter en eksisterende tråd her, men jeg fant den ikke.

Jeg har lært 2 ting i dag. Den første er at søkefunksjonen her er helt på tryne :(

Så bruk Google sin, den er helt ok. F.eks. søk på:

site:padleforumet.com tryne

og de finner denne tråden lett som bare det :)

Til orientering, så finner man glatt denne og andre tråder ved bruk av samme søkeord. :)

Jeg har iallefall lite problemer med søkefunksjonen her, men nå skal jeg også innrømme at jeg har aktivert indeksering av tråder siden Elds forrige åpenbaring :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby havhest » 31 Jan 2010, 16:10

I dag har eg lært at skikkeleg skotøy i kajakken er veldig viktig. Eg hadde på meg store slagstøvlar i dag, sidan eg måtte gå litt før eg la utpå. Eg tenkte støvlar gjekk fint (Kan Gordon Brown, så kan vel eg.. ;) )

Problemet med dette skotøyet, var at eg såvidt fekk plass til beina. Eg sat skikkeleg fast med beina og hadde låra altfor fast under cockpit. Resultatet var at første somna eine foten, så den andre. Ein stad på turen var det ein del bølgjer/ straum (ein flaskehals- fjord) og med to daue bein, var eg faktisk litt redd for kva som hadde skjedd om eg hadde tippa rundt. (Kraft i beina er viktig for å rulle opp..)
I tillegg merka eg at når eg skulle ta føtene tilbake for å få blodet tilbake, sat støvlane fast inne i kajakken. Og 1,5 mm gummi isolerar heller ikkje så godt som 5 mm neopren. Så eg vart kald på beina også. Så difor:

ALDRI MEIR STØVLAR I KAJAKKEN!

Så får heller Gordon Brown gjere som han vil.. ;)
Last edited by havhest on 31 Jan 2010, 18:58, edited 1 time in total.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby ViTo » 31 Jan 2010, 17:19

I dag har jeg lært at høye støttetak ikke skal gjøres når bølgene er for store... :o
Det er bedre å velte rundt enn å holde seg oppe når de bryter som verst på side-surf.

Det endte med at jeg ikke kunne rulle etterpå.. :evil: skulder.. :evil:..ledd.. :evil:
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby ugla » 31 Jan 2010, 17:37

Ikke bra Vito...

Men da har du ikke fulgt med i timen til 29er... ;)

"Alltid albuen lavere enn skuldra..."
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby ViTo » 31 Jan 2010, 17:53

Lett å være etterpå klok.. ;) Og tenke i en slik bølge når alt bryter over deg, ja det er ikke lett når beruselsen overtar alt av fornuft..
Men opplevelsen var nesten verd det.. :D Heldigvis var det ikke den verste skaden, denne skal jeg klare å riste fra meg til Eivindvik om 14 dager.. ;)
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby ugla » 31 Jan 2010, 18:56

Ja det er sant det, men train as you fight...

Jeg har passa på albuen på alle småsurfer og nå ser jeg at i større ting og i elva så blir det naturlig å holde albuen lavt...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby 29er » 31 Jan 2010, 19:40

Det var kjedelig, Kjell - håper "mirakelmannen" du bruker kan fikse denne skaden også!

Jeg prøver å gjøre det samme som Ugla - alltid tenke på lav albue - da blir det en vane etter hvert ;)

Harald
29er

Postby ViTo » 31 Jan 2010, 19:50

Ja, mirakelmannen blir god å ha nå... ;)
Jeg begynte med lavt støttetak på sidesurfen, bølgen brøt bare noe helt vannvittig over meg. Det var så store krefter i vannmassen at åren gikk bare mer og mer ut, helt til jeg ikke hadde mer krefter. Skjønte fort hvorfor. Bølgehøyden, hehe det får BerntS svare på.. :D
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby 29er » 31 Jan 2010, 20:19

Jeg vet hvor vanskelig dette er - har syndet mot det selv :D Men vi blir eldre, og da er det greit å tenke på forebygging av skulderskader slik at vi kan surfe til vi er mye eldre ;)

Jeg mener ikke at man ikke skal bruke høye støttetak, det er bare viktig å holde albuene lavere enn og foran skuldrene.

Sånn:

Image

Uansett hvor lange armer man har, så ville det være umulig å rekke over en 3 m høy bølge med dem, derfor er det like greit å være litt fanatisk på å holde taket ganske lavt nede.

Harald
29er

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling