Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby hotshot » 14 Jun 2018, 14:26

Ingen motsetninger: bare justere hverdagsrulle litt.
Kanskje prøve å vente litt med å legge deg bakover så kropp og åra sveiper samtidig. Det gir mer futt i årebevegelsen. Samtidig blir det lettere å holde hodet lenge nede.
Nevnt før i denne tråden: viktig å holde offside hånda lavt for å unngå at åra går ned. Samtidig bør man også lære å rulle med åra dypt for å takle tøffe forhold. Jeg vet at jeg trenger å trene på dette siste...
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 21 Jun 2018, 00:55

Har dere tenkt på:

Denne og mange andre tråder har en tendens til å ende opp med prat om å rulle.

Det vi gjør mest, og som de fleste av oss trenger å trene på, er å padle forover (og på elva, padle bakover.......).
På nett er det mange som tar mål av seg til å lære bort slikt.

Jeg får en del padlereklame fra amerikanske tidsskrifter; i dag kom det en bolk som inneholdt en lenke som endte her:
https://www.youtube.com/watch?v=B5cbtSg ... a-90359349

Ikke sikkert at dette var det endelige svaret; jeg så en del nyttige detaljer som ikke ble nevnt selv om de var tydelige på videoen.

Og Youtube kommer alltid med noen forslag i høyremargen., noen av dem er gode.
Jeg liker denne, fordi det er samme forklaring som jeg pleier å bruke, bortsett fra at mange år på elva og lav åreføring gir 30 grader som ergonomisk beste vinkel,
Og Grønlandspaddel etc. har fått meg til å gå over til nesten null grader. Men det er tanken som teller:
:
https://www.youtube.com/watch?v=1p7EW04RKAk

Uansett, man må ut og padle for å lære å padle.
hotshot

Postby Joker » 22 Jun 2018, 19:44

Jeg tror rulla for mye mer oppmerksomhet fordi det er noe veldig mange ikke får til, og så har man lyst til å lære den. Dessuten regnes den som en redningsteknikk, og man har et helt konkret mål. Komme seg på rett kjøl uten å gå ut av båten.
Fremdriftstak kan alle. Ingen har så dårlig teknikk at båten ikke går fremover. Er helt enig i at man burde øve mer på padleteknikk, men det er mye vanskeligere enn å lære seg enn rulla. Skal man i tillegg øve på teknikk alene blir det enda verre. Uten at man får tilbakemelding fra en som kan padleteknikk eller har video av seg selv svever man litt i blinde. Det blir litt abstrakt fordi målet er å padle mest mulig effektivt. Ikke så målbart som rulla.
Joker

Postby hotshot » 23 Jun 2018, 01:49

Joda, det å klare rulla vil alltid være attraktivt og gi en følelse av mestring, jeg ser ingen motsetninger her. Poenget mitt er bare at det stjeler mye oppmerksomhet. Det gjelder meg selv også; jeg har tilbragt veldig mye tid både i basseng og ellers og hatt mye glede av "rull & tull". Og spesielt elvepadlingen utviklet seg raskere etter at jeg ble trygg på rulla Man blir en modigere padler som tør å prøve flere nye ting, selv om de som hevder at rulla ikke er noen absolutt garanti, selvsagt har en grad av rett. Det finnes alltid situasjoner som man ikke behersker.

Men jeg tillater meg likevel å oppfordre til å trene på andre ting også. GPS eller tidtaking over en kjent strekning kan gjøre effektivitet (og styrke/kondis) målbart. Prøv å teste forskjellige teknikker og bevegelsesmønstre osv.
Å trene støttetak som er mer enn bare å dyppe åra i vannet, å svinge ved å kante skroget, å surfe, å padle med kajakken full av vann, cowboyredning osv. er eksempler på andre OK øvelser.

Og i tillegg: de som klarer å lære rulla uten hjelp av en instruktør, fortjener litt skryt! Men med god hjelp vil de fleste få det til etter en kveld eller to i basseng eller annet egnet sted. Derfra til å "BEHERSKE" rulla kreves det mer trening. Min erfaring er for øvrig at de fleste må lære og glemme og lære rulla om igjen 3-4 ganger før den sitter resten av padlekarrieren.
hotshot

Postby hotshot » 23 Jun 2018, 09:18

Og så fant jeg denne, en "komplett oversikt over alt som har med padling å gjøre":

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... GRuXtP6k-t
hotshot

Postby hotshot » 25 Jun 2018, 19:57

Mia: en ryddig layback rulle:

http://qajaqrolls.com/rolls/layback/standard

Se på videoen, rullen som starter på 00:16. Her beveger kroppen og åra seg samtidig, og vi ser at kroppsbevegelsen "driver" åresveipet.
De som starter på 00:29 00:56 og 01:30 er også rene og "tydelige". Noen andre er også bra, men det varierer litt, typisk er avslutning med et lite forover-sveip for å komme helt opp (slik jeg ofte gjør.......).

Noe å bemerke? Armbruken hans kunne etter min mening vært enda bedre "synkronisert" med kroppen: bevegelsen skjer til dels i "etapper" hvor kropp og åre ofte jobber litt vekselvis. Det varierer fra rulle til rulle, målet er å få begge ting til å skje samtidig slik at sveipehastigheten blir summen av arm og kropps-bevegelse. Dvs. at selv om hvert element skjer ganske langsomt, så vil årebladet bevege seg raskt. Dette er typisk for effektiv og avslappet teknikk i mange idretter: naturtalenter gjør slike ting riktig uten å trenge opplæring. Slike som meg kan håpe å få det til etter hvert gjennom detaljert analyse i kombinasjon med tålmodig trening........

Jeg savner Sven K her på forumet; lenge side han var aktiv her: Han kunne gitt oss nyttige bidrag her i kraft av sine evner innen kasting med fiskestang. Her bringes det inn tilleggselementer hvor spennkreftene i utstyret må samarbeide med kroppens bevegelser. Dette er avansert koordinasjon!

https://www.youtube.com/watch?v=s8VHvFny3wY
hotshot

Postby hotshot » 30 Jun 2018, 00:57

Løse skruer.
Pent vær på hytta, det ble anledning til litt rull og tull, innledet med en "seal launch" utfor svaberget.
Kajakk: North Shore Aspect., mor tok bilder:

IMG_2101AspectSeal.JPG
IMG_2101AspectSeal.JPG (60.07 KiB) Viewed 178 times

Dårlig instruksjon av fotografen gjorde at vi går glipp av landingen som skjedde uten velt.
Men oppdaget kort etter at skjøten på åra var slakk. Bladene roterte relativt fritt: ideen om variabel bladvinkel er herved unnfanget! Min egen vurdering er at dette ikke var særlig vellykket.
Det viste seg at slitasje pluss konstruksjonen på låsen krevde at skruen ble filt kortere for å kunne låse skikkelig. Burde vært sjekket på forhånd Åretype Adventure Technolofy SS Tour. Ikke så ulik denne: http://www.striestrommer.no/at-pursuit- ... le-re.html

Etter endt padleøkt var det som vanlig baklengs inn på land (i en renne i svaberget) bare for å oppdag at styrefinna hang og slang i vaieren. Forreste festeskrue for vaieren var nok løsna. Så det var grunnen til at jeg denne gangen helt bevisst hadde tatt med et sett Unbrako trekkere på ferietur? Det var akkurat det jeg trengte for å fikse vaierfestet.

Både åra og kajakken har overvintret på hytta, så de burde ha vært sjekket nøye før jeg tok dem i bruk. Kan ikke skylde på andre.

Mht spruttrekk så passet det gamle Prijontrekket fint som vanlig. SeaBird trekket ble for smalt; det passer bla. på Necky Jive elvekajakk og på Tahe Reval Midi PE.
Forts. med Rull & Tull i neste innlegg
Last edited by hotshot on 30 Jun 2018, 01:59, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 30 Jun 2018, 01:09

Gårsdagens hyttepadling innebar i tillegg til pinlig lærdom. en rulledemo. Ikke noe penere enn mye annet, men det ble bare gjort et forsøk..........
AT åra er bare 212 lang, med smale blader. Så jeg t illot meg litt "extended grip" ikke bare med GP man kan gjøre slikt.
Innledende bevegelse:

IMG_2111AspectRoll1.jpg
IMG_2111AspectRoll1.jpg (64.38 KiB) Viewed 178 times

Sveipetak, offhand kunne vært lavere.

IMG_2112AspectRoll2.JPG
IMG_2112AspectRoll2.JPG (68.11 KiB) Viewed 178 times

AVslutning, stiv gammel kropp ligger ikke så veldig lavt:, men åre og kropp er til en viss grad synkrone

IMG_2113AspectRoll3.JPG
IMG_2113AspectRoll3.JPG (74.31 KiB) Viewed 178 times

Som man aner, vannet i Oslofjorden har blitt ganske klart i forhold til den brune guffa som sikkert skyldtes flom vann fra elvene i våres.
hotshot

Previous

Return to Hav-/Turpadling