Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby Noraf » 17 Aug 2018, 23:08

^^ smart
Har nå Riot Brittany 16,5
Holder til i bunnen av Tyrifjorden ;)
Noraf

Postby Miamaria » 20 Aug 2018, 08:29

Hvilken egenredning med årepose er det du bruker da, siden du blir så sliten? Da kan det være noe å hente, enten på å bytte metode, eller evt. få justert teknikken hvis det er den det står på. Gjør du heelhookmetoden riktig så burde man ikke bli sliten etter 3-4 ganger.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Noraf » 21 Aug 2018, 22:42

JA, det er den, men når man trener med en dårlig arm, og kne, så blir det deretter :oops:
Men bra og se at jeg klarte såpass.
(ja, jeg er nok en liten selvpiner)
Noraf

Postby Miamaria » 22 Aug 2018, 11:44

Ulike skavanker kan selvfølgelig gjøre det vanskeligere, ja. Men om den redninga gjøres riktig så krever den jo omtrent ingenting. Husker du på både å bevege deg sideveis istedenfor opp, og strekke foten (som er på motsatt side av kajakken, ikke nærmest deg) istedenfor å krampe deg opp ved å dra til?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Noraf » 23 Aug 2018, 19:34

Opp fra siden, omtrent rett bak sete, slenger samme fot som side oppå åra, og drar meg opp, og overskrevs. Deretter er det "bare" og dumpe seg neddi.
Sikkert ikke helt etter boka, men det er en måte som fungerer fint for meg, også i noe bølger.
Noraf

Postby Mareng » 24 Aug 2018, 07:00

I går lærte jeg at forskjellen i bølgeforhold på østsiden og vestsiden av øyer yttasjærs på Sotra kan være veldig stor.

Vi padlet i rolige forhold omkring Møvik, og tenkte at turen rundt Hissøy hadde vert gøy. Bølgene ble etterhvert ett par meter, det kom retursjø fra land, sjøen kom fra alle retninger samtidig og var skikkelig rotete, og padlekompis så jeg kun noe til når begge var på en bølgetopp.

Sånne forhold må øves mye mer på, mer gradvis. Jeg veltet ikke, men både rulling og redning ville blitt svært utfordrende.

Det er forhåpentligvis mulig å finne noen erfarne i Bergensområdet som kan lære bort litt om padling i slike forhold :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 24 Aug 2018, 07:29

Noraf wrote:Opp fra siden, omtrent rett bak sete, slenger samme fot som side oppå åra, og drar meg opp, og overskrevs. Deretter er det "bare" og dumpe seg neddi.
Sikkert ikke helt etter boka, men det er en måte som fungerer fint for meg, også i noe bølger.

Det er ikke heelhookmetoden nei. På den gjør du det meste i ei vending, uten mer dikkedarer. Prøv den. (Så enkel at jeg holdt på å tippe ned på andre siden første gang jeg prøvde, for jeg var så kjapt og ikke minst lett oppe.)

Her, begynn på 1.55 - alt i én operasjon, når du får trent det inn. (Men enda enklere om du hooker tåa på andre siden, istedenfor sånn som han gjør det, synes jeg. Kanskje smak og behag etter hvilken kropp man har, men jeg synes man da lettere kommer seg helt inn på kajakken.)
https://www.youtube.com/watch?v=FbIW-rQtqVQ
Padlebloggen min
Miamaria

Previous

Return to Hav-/Turpadling