Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby simbad » 29 Jun 2010, 07:16

Som et aprapos til det du nevner om karabinkroken Jølle; ikke noe jeg lærte i dag, men i vinter en gang. Med tjukke neoprenhansker og null sikt i vannet pga en kombinasjon av ganske sterk pålandsvind inn mot en strand som rørte opp bunnsedimenter + en del luft i vannet fordi bølgene brøyt, tok det litt tid å finne fram til hempa i spruttrekket etter velt. Den hempa jeg har er bare en loop med myk webbing og ikke så lett å føle seg fram til med tjukke hansker når en ikke ser noe synes jeg. Fikk tips av en padlekompis om å teipe på en bit av en hageslange. Splitter ca. 10cm hageslange på langs, trer rundt hempa, og teiper rundt med gaffa. Det har funket veldig bra. Da har jeg noe "fast" å få tak i, samtidig som det gjør at hempa henger nedover (den synker).
simbad

Postby thostr » 29 Jun 2010, 07:32

Jølle wrote:Ikke bruk carabinkrok i hempa til spruttrekket!!

Ifm. dykking så kalles gjerne karabinkroker for 'suicide clips' fordi de kan 'fiske' under vann dvs. ufrivillig klipse seg fast i liner, kabler inne i vrak osv. Ser ut som du klarte å gjenskape noe av 'magien' med 'suicide clips' også ifm. padlingen, godt at det gikk bra.
thostr

Postby Jølle » 29 Jun 2010, 07:46

Planlagt velt og godt med luft i lungene.

Har litt trening, da kula på utløsermekanismen på Stohlquist vesten ofte henger seg borti noe he he..
Jølle

Postby Ringperm » 29 Jun 2010, 09:27

Interessant problemstilling ved bruk av karabinkrok.Jeg Det hadde ikke tenkt tanken på at denne kan feste seg i noe. Nå er riktignok min karabinkrok en "tung" jævel på et kvart kilo eller mer. Jeg både håper og tror at spenna er såpass lite fleksibel at den ikke fester seg til liner eller andre festepunkter. Men siden jeg ikke kan være sikker, så var dette en viktig øyeåpner.

Det største problemet jeg har hatt med denne til nå, er dens tendens til å krasje med "nossene". Jeg tar derfor og hekter kroken i vesten når jeg er ute å går.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby kajakkmann » 29 Jun 2010, 09:40

Kan jo bare bruke en skrukarabin. den åpner seg ikke og hekter seg ikke fast i diverse
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby ugla » 02 Jul 2010, 23:57

Jeg har lært at jeg må innse at padlere har svært svært svært ulike definisjoner av vindstyrke, bølgehøyde og diverse andre definisjoner.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Sven K » 03 Jul 2010, 00:03

ja det har du sikkert. *icon_salut* ...
jeg prøver bare å lese omgivelsene..jeg ser tette skumstriper, og at trærne vaier det er tungt å padle og tenker...hm kuling..men for al del det kan godt hende man får striper av skum i bris også..og at jeg er så svakelig at jeg ikke kan stole på fysikken lenger. .i really dont care... *icon_salut* :D
jeg regner med at du har titta på blidene til jølle...hvis du ser litt nøye på de siste. ser du vindfeltene. mery mer brytende bølger. skummet blir jo liggende i striper
selv om vinden gir seg...
men vi kunne jo fortsette diskusjonen der den hører hjemme..
jeg tar muligens feil. jeg mener at det var vind på tilsvarende minst styrke 6 "I perioder på visse områder av vannet" når bildene ble tatt. men dette hører kanskje hjemme i tråden om vind..så håper jeg herren allernådikst kan tilgi meg om jeg har tatt feil....men det er vel ikke vinden som er pointet.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 03 Jul 2010, 08:51

at janteloven lever i beste velgående. i steden for en saklig diskusjon, skal folk latterligjøres og stignmatiseres på en litt henslengt kul måte....vi må jo ha orden i rangsystemet.. :?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ugla » 03 Jul 2010, 10:49

sven kalmar wrote:eil....men det er vel ikke vinden som er pointet.

Det er helt korrekt Sven.... Det er ikke vinden som er pointet, men som jeg skrev at det er enormt ulike oppfatninger av vind, bølger, strøm etc...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Sven K » 03 Jul 2010, 14:21

forklar meg hvor skumstripene kommer fra...så skal jeg gi meg... :evil:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K