Hva har jeg lært i dag

Re: Hva har jeg lært i dag

Postby EnTil » 09 Jul 2010, 21:04

Richard wrote:Jeg lærte i går kveld at du skal ALLTID ha med alt av sikkerhetsutstyr. Jeg var ute i bølger og vind med gode venner med mye erfaring og da mente jeg at kuhalen kunne ligge hjemme. Men når jeg måtte taue en kajakk med padler og sittebrønnen full av vann ut av bølgene med vanlig 10-meters taueline savnet jeg den effektive kuhalen. Hadde det vært større bølger eller nærmere land ville de minuttene som det kostet meg ha blitt dyrbare.

Lærte også at du kan øve så mye du vil når det er havblikk men det erstatter ikke virkelighetserfaring.
Hvordan ville du brukt kuhalenb? Som en fjærende forlengelse av den 10m lange tauelina? For du kunne vel ikke slept i bølger ved kun å bruke kort kuhale?
EnTil

Postby Richard » 09 Jul 2010, 21:16

EnTil wrote:
Richard wrote:Jeg lærte i går kveld at du skal ALLTID ha med alt av sikkerhetsutstyr. Jeg var ute i bølger og vind med gode venner med mye erfaring og da mente jeg at kuhalen kunne ligge hjemme. Men når jeg måtte taue en kajakk med padler og sittebrønnen full av vann ut av bølgene med vanlig 10-meters taueline savnet jeg den effektive kuhalen. Hadde det vært større bølger eller nærmere land ville de minuttene som det kostet meg ha blitt dyrbare.

Lærte også at du kan øve så mye du vil når det er havblikk men det erstatter ikke virkelighetserfaring.
Hvordan ville du brukt kuhalenb? Som en fjærende forlengelse av den 10m lange tauelina? For du kunne vel ikke slept i bølger ved kun å bruke kort kuhale?

Beklager litt feil betegnelse. Jeg har en kort taueline/lang kuhale, en ca. 3m strikk med karabinkrok som er ypperlig når jeg skal dra noen ut av en farlig situasjon raskt. Har den festet til ringen på hurtigutløsende beltet på vesten. Egner seg ikke til distanser.
Richard

Postby Jølle » 12 Jul 2010, 07:30

Jeg har lært at en liten kryssing ikke nødvendigvis er liten.
"Vi krysser bare rett over her".

Rett over her ble 1,5 time i til dels kraftig vind og 0,5m høye kryssende bølger grunnet strøm/vind.

Etter kryssingen viste GPS 6km og snittfart på 4,3km/t.

En viktig lærepenge :shock:
Jølle

Postby kardam » 13 Jul 2010, 20:27

Richard wrote:Beklager litt feil betegnelse. Jeg har en kort taueline/lang kuhale, en ca. 3m strikk med karabinkrok som er ypperlig når jeg skal dra noen ut av en farlig situasjon raskt. Har den festet til ringen på hurtigutløsende beltet på vesten. Egner seg ikke til distanser.

Tauelina på 12 meter har jeg alltid "heklet" opp. Blir da 1/3 i lengde, ca 4 meter. Trenger jeg taueline er det bare å dra i "endeknuten" og den rekker seg opp til full lengde.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby life » 17 Jul 2010, 22:19

Veeeldig internt; men i dag har jeg lært to ting:1) Å padle i Tromøysund etter at NGP Offshore nettopp er over, og alle i speedbåt på vei hjem tror de er førere for Victory-team, er en "rotete" affære i kajakk :roll: 2) Wind505 takler mange rare bølge-kombinasjoner flott, selv om den ikke karakteriseres som en "offshore" båt :P "Uttaskjærs" var rolig i forhold i dag!!!
life

Postby Eld » 18 Jul 2010, 00:52

Jeg har lært at man MÅ huske å lukke dagsluka før rulletrening :x
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby life » 18 Jul 2010, 00:57

*laughing4.*
Er jeg litt rar, eller har "Dex'en" og "Wind'en" en del fellestrekk? Du virker som om du kan litt om begge? Og- jada, jeg ser at Dex er slankere og mer sexy :P
OOOps: for ikke å bli skyld i avsporing: Kjapt lite svar :oops:
life

Postby Eld » 18 Jul 2010, 01:07

Joda vind og Dex har en del likheter ;) men de har flere ulikheter :o

Når du ser dem hver for seg er de veldig like, har du dem i lag ser du mange forskjeller. å om du padler begge so finner du enda flere forskjeller å noen få likheter *thumleft*

Du forstå?
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby life » 18 Jul 2010, 01:14

Jeg forstå ;) Takk, takk *occasion14*
life

Postby Kokk » 18 Jul 2010, 01:24

Wind 505 og Dex er nok svært så ulike, selv om dei kansje ser litt like ut på ilustrasjonsbilde.
Det er to helt forskjellige skrog og dekka er jo enda større forskjeller!

En dex vil vel på flatt vatn oppleves litt mer primærstabil, men meir kilen enn wind i bølger. Men dette er jo den skarpe senkekjølen som gjør, og det er jo en vanesak! Eldar elsker jo dexen, sjølv i litt grovere sjø. Men Wind går litt mykere i bølger.

Og kva en likar best må bere erfarast.

Men om en som er litt mer lik Dex er Zegul 530, men det kan kansje Eld utdjupe meir sidan han prøvde den i går og er mer i rette vektklassa for desse kajakkane!
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling