Er padling bra for ryggen?

Er padling bra for ryggen?

Postby Underveis » 18 Oct 2012, 22:18

Er en mann i 50 årene som padler en del, i havkajakk, det blir stort sett en tre-timerstur i helgen, gjennom det meste av året.Etter mye ryggtrøbbel da jeg var 40(prolaps og osteochondrose) har jeg vært bra i mange år, men jeg har nå fått økende smerter igjen, Jeg begynte å padle for 3 år siden, med gradvis økende mendgder. Har ikke anselse om økt ryggtrøbbel henger sammen med padling, fastlegen min tror heller at padlingen er bra for ryggen, samtidig synes jeg at jeg hører om mange padlere som sliter med ryggen. Hva er deres erfaring (gjerne erfaringer fra godt voksen menn)
Underveis

Re: Er padling bra for ryggen?

Postby Miamaria » 18 Oct 2012, 22:21

Jeg ble plaget med ryggen etter at jeg begynte å padle. Det viste seg at det var løftingen jeg ikke tålte. Kjøpte en lettere kajakk, smerten forsvant. Løfter jeg tungt og/eller feil nå så kommer den tilbake. Man bør nok i hvert fall være obs på å løfte riktig.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Vea » 18 Oct 2012, 22:29

Min rygg blir dårlig om jeg lar det gå mer enn ca 10 dager uten padling, så for meg er padlingen ryggterapi. Men det utelukker jo ikke at du har det motsatte problemet. Hvordan er padleteknikkeb din? Om du sitter som en potetsekk og padler med lang åre med store blader, kan du jo få langt større belastning enn om du sitter opprrist med en GP.
Vea

Postby Kvase » 19 Oct 2012, 08:16

Hei jeg lever med kroniske smerter og må innta noe som heter Lyrika for å dagene til å gå greit.Smertenes årsak er 3 prolapser så alternativet er en lang glidelås fra nakken og ned til halebeinet etter exspert utalelser fra ryggavdelingen på Ullevåll.
Joda kajakkpadling fungere veldig bra men for og bygge opp min rygg så trenger jeg ca 1 time padling i us ca 2 til 3 ganger i uka en stund før jeg utvider padletiden til lengre turer men det fins dager som er bedre en andre slik at man skal strekke seg litt lenger.
Men opptimalt er 3 turer i uka av ca 1 time med det så blir også en del av smerten borte og dagene går lettere i forhold til de kroniske smertene.
slike rykk og napp økter gir ikke den gode treningen for muskelasjonene som får korsrygen i balanse eller resten av muskelasjonen som støtter ryggen gjenom dagene.
vil tro at slike padlemaskiner også kan gji samme muskeloppbygende efekt da rørelsene i padlingen er så si den samme.
Jeg håper du finner din vei for å takle det på hilsen en som har kost seg med dette i ca 15 år nå
her er en flott nettside som LeneG tipsa om tidligere
http://www.kiropraktikk.no/?PageID=88
Må vell tillføre at jeg er en gubbe på 50
Last edited by Kvase on 19 Oct 2012, 10:19, edited 1 time in total.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby widowmaker » 19 Oct 2012, 10:03

Som en mann i sin beste alder (40), kan jeg jo si litt om min erfaring. Etter en ulykke i 2009, med påfølgende nakkebrudd, fikk jeg problemer med ryggsmerter i ettertid. Dette er muskellære smerter, som følge av overbelastning av de store ryggmusklene, istedet for å bruke de mindre til feks stabilitet etc.
For min del fungerer padling som rein terapi for ryggen. Jo mere jeg får brukt ryggmuskellaturen aktivt, jo mindre smerter får jeg. Jeg prøver å være bevisst på teknikk når jeg er ute, og roterer mye med overkroppen, slik at ryggen får jobbet.
Eneste som kan være et problem til tider, er at jeg har en stor bil, og kajakken kan være tung å få løftet opp aleine. Har dratt på meg 1 skikkelig strekk som følge av dette ihvertfall.
Fysioterapeuten min, sier at jeg burde hatt padling på blå resept, da padling aktiviserer de muskelgruppene jeg har behov for å trene opp.
Så min konklusjon er at JA, padling er bra for ryggen, men pass på løftet av kajakken.
widowmaker

Postby Kompis » 19 Oct 2012, 10:43

Ting kommer jo i feil rekkefølge. Kald kropp, kajakk opp på taket, ned igjen. Tenker bare på å få kajakken dit den skal, og det foregår sjelden slik det bør gjøres. Fort og gæli, har jo gått bra før.
Kajakkpadling i riktig mengde/intensitet, tror jeg bare er positivt for ryggen/kroppen til de fleste.
Som ellers i livet, er det greit og tenke litt i forkant.
Autodidakt padler
Kompis

Postby thostr » 19 Oct 2012, 10:46

Kanskje vel verdt investeringen å kjøpe et takstativ som forenkler lasting? jeg er ihvertfall veldig happy med det nye Thule Slidebar-systemet, veldig mye enklere å stappe min ~30 kg tunge NDK Explorer på taket, og tror rygg og skulder (spesielt) setter stor pris på det!
thostr

Postby Underveis » 19 Oct 2012, 17:27

Takk for mange gode svar. Jeg har stort sett kajakken i klubbhus ved sjøen, lite bæring. Jeg har sjelden vondt når jeg padler, men det behøver jo ikke bety at ikke padlingen gir mer ryggvondt. Jeg varierer teknikken mellom høyt og lavt padletak, og sitter litt foroverlent det meste av tiden, Padler ca 7-8 km/time i snitt over 3-timer (Seabird Expedition kajakk). Det er den store vridningen i ryggsøylen jeg er usikker på om er bra, normalt skulle vel dette bare øke bevegeligheten. Takk for linken med ryggøvelsene, Kvase
Underveis

Postby hotshot » 12 Sep 2018, 09:03

Bumper denne.

Temaet er tidløst, og dukker stadig opp i andre tråder, sist i "måneds utfordringer". Ta en titt der: det ble skrevet en del om emnet der.
Vi gjør kanskje noen nye erfaringer etterhvert?

Ser også at det er mange av de samme som går igjen mht tema ryggplager...
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 12 Sep 2018, 09:22

Ryggstøtte og bakre kant av sittebrønn er viktig for ryggen, derfor: lenke til tilpasning av slikt.
viewtopic.php?f=23&t=4952&p=45132&hilit=Ryggst%C3%B8tte#p40188
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Next

Return to Hav-/Turpadling