Vel, det heter jo Hav-/turpadling og turpadling med kano er jo nettopp det
Jeg kjenner ikke Journey-modellene, men har padlet en del andre Mad River-kanoer. Produsenten sier selv dette om Journey - virker som om de har mye av de typiske MR-egenskapene:
"The Journey series has been penned by Mad River Canoe founder Jim Henry. Designed as a fully capable series of canoes that are welcoming to new paddlers yet have the performance, capabilities, and capacities to please experienced canoeists. Crafted of our 3 layer polyethylene, they are very durable and care-free. In keeping with Mr Henry's history and philosophy, they paddle very well, with a surprising turn of speed and rock solid stability. It's hard to go wrong on a Journey".Jeg har padlet en del med ulike lengder av Explorer, en eldre utforkano (som ogspå var en helt fantastisk langturkano) som het TW Special samt Malecite. Disse er alle kanoer som jeg liker: Svak v-bunn gjør dem sjøsterke og relativt tørre i elv (spesielt Explorer), passe spring til å kunne navigere lett men alikevel rett nok kjøllinje til at farten er ok. Rett og slett gode turkanoer. Explorer 16 i Royalex tåler tildels mye stryk, og brukes blant annet mye på høyskolen i Bø i Telemark.
Journey 156 veier 38 kg, og nettopp vekten er det eneste negative jeg kan komme på med dette materialet. Men MR-kanoene jeg har prøvd tidligere har vært godt balanserte, så de er gode å bære alene på tross av litt høy vekt. Tror jeg ville valgt den korteste av disse, spesielt om du skal padle alene. Mer enn nok plass til to padlere på en uke lang tur, og litt mer navigerbar på elvestrekninger. Padler du alene, så er det bare å snu kanoen og padle den baklengs. Da kommer du nærmere midten med kroppsvekten (lett å balansere vekten ved å legge bagasjen foran) - skroget er uansett symmetrisk, så rent padlemesig er den helt lik uansett hvilken vei du padler.
Supert om du følger opp tråden med å fortelle hva du endte på og hvordan du liker kanoen du valgte
Harald