Er det noen som har link til en artikkel, eller kan forklare hva som er den nye idealteknikken? Eller som kan lære den bort? Jeg forstår at Oscar underviser en lavere åreføring for langtur?
http://www.icekayak.com/ 29.08.12
"En enestående mulighed dukkede op i sidste uge, da jeg var til Tour de Gudenå fortræning. Et foredrag med en 12x verdensmester i Surfski Oscar Chalupsky i Skovshoved havn. ...
Jo.... han er 12x verdensmester....., men vi havde også Thor Nielsen, tidligere landstræner i kajak for Danmark, som nikkede glad ja.... til det som Oscar forklarede og fortalte om.
Hvor er jeg så glad bagefter for, at den høje tur- og kapbåds pagaj føring som folk så "unaturligt" bliver undervist i. Og bagefter stræber for, at opnå. I kamp med dem som har lært dem denne type pagaj føring - men selvom de kan kalde sig instruktører - i kun de færreste tilfælde magter denne type pagaj føring selv..... Blev grundigt lagt til hvile og den teknik måtte bøje sig for sammenligningen med, den teknik som har skabt en 12x verdensmester.
Vel oplyst om, at mange ting ikke "egner" sig til Danmark, spurgte jeg en række spørgsmål, som alle bekræftede det modsatte af hvad jeg har hørt. På fladt vand, opnår Oscar op til 19km i timen, uden hjælp af bølger eller vind og med Oscars's teknik som virkelig er kommet på prøve mange gange - er der en vej for hvem som helst til sådanne hastigheder. Med hjælp af bølger har Oscar til gengæld opnået en fart på 56km i timen i sine surfski'er.
Oscar fik en del spørgsmål om Danmarks farvand og om de bølger vi har adgang til er "egnet" til surfski og uden tvil fortalte Oscar ud fra sin egne erfaringer med danske farvande, at vi som har en surfski til rådighed - er rigtig godt placeret i Danmark..... det var en vigtig punkt, at få på plads af en 12x verdensmester....."