Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Re: Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Postby ragnar33 » 29 Nov 2012, 02:55

Den linken gir en beskjed: This video contains content from Warner Chappell and EMI, one or more of whom have blocked it in your country on copyright grounds.
Sorry about that.
ragnar33

Postby EnTil » 29 Nov 2012, 12:05

Videoen jeg linket til viser Oscar Chalupsky, den har tittelen ”How to surf small runs”

Vi ser tydelig at Oscar skyver med bøy i albuen i øvre arm, men det kan se ut som om han drar åra litt lenger bak før exit enn hva som ble fortalt tidligere i denne tråden.

Like fullt, Oscar løfter hånda tydelig ved hofteposisjon, fører på ingen måte åra langt bakover. I noen få sekvenser gjennomfører han åretaket enda lenger framme enn han gjør i mesteparten av videoen. Det vi ser her er – slik jeg oppfatter det – padling med relativ lav intensitet, likevel fanger Oscar surf på tilsynelatende nesten fraværende bølger. Veldig fascinerende å se på, og akkompagnert av musikk med situasjonstilpasset tekst.

Videoen kan , i tillegg til ved Youtube-linken jeg nevnte i mitt forrige innlegg, også ses via linkene nedenfor, med mindre også disse linkene er blokkert.

http://vimeo.com/42658790

http://rambos-locker.blogspot.no/2010/0 ... -runs.html

Musikken på videoen er kanskje grunn for blokkeringen, vi hører The Water Boys: This is the Sea, 1985. Flott sang som passer glimrende til videoen.
EnTil

Postby PilOgBoge » 29 Nov 2012, 17:53

Igjen, takk for linker. Jeg har dessverre ikke fått prøvd øvelsene enda, men om månen kommer fram i kveld så... Spesielt "playmo-mann" med helt bøyde armer skal bli moro å prøve.

Jeg skal definitivt prøve mer bøyde armer utenom kraftfasen. Jeg pleier å få vondt i "avstivingsmusklene", og trenger en endring. Oscar ser ut til å ha albuene lavere (tettere til kroppen). Kanskje oan blir med i toerkajakk med hjelmkamera ved høve?

Jeg har tatt bilde fra Millers Run og lagt på tekst slik jeg forstår dem. Hvor kraftfasen slutter tolker jeg ut fra bølgene og spruten rundt årebladet. Den varer i tre bilder, eller 0.1 sekund på hver side. Utgangsfasen tar veldig lang tid! Lengre enn kraftfasen. Heller enn å ta en mikropause oppe i lufta, som en flattvannspadler på lange strekk, passer han på å ikke sløse med kreftene ved å sprute vann opp i lufta.
Takten er bare 50 hele tak i minuttet. Kraftfasen er bare 18% av taket. Virker det rimelig, eller varer kraftfasen lengre?
Jeg finner noen motstandstall fra oneoceankayaks, og antar 7 knop er typisk med denne padletakten. Slepemotstanden til surfskia når Oscar er alene svarer til omtrent 7 kilo vekt. Da har han 7kg /0.18= 38 kg kraft på årebladet i snitt gjennom kraftfasen.

I kraftfasen ser det ut som om åreskaftet, albuen og skuldra ligger i samme plan.

Ellers syns jeg ikke åreføringen er veldig lav, det nye for meg er å ha hendene så lavt gjennom oppsettsfasen. Jeg har alltid prøvd å føre knyttneven på bakre hånd framover i horisonthøyde, mest mulig flatt. Det har jeg aldri klart helt uten å fokusere veldig på akkurat bare det. Men Oscar fører øvre hånd et godt stykke oppover mens isettet foregår. Skal bli moro å prøve å kopiere det!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 29 Nov 2012, 20:38

PilOgBoge wrote:Slepemotstanden til surfskia når Oscar er alene svarer til omtrent 7 kilo vekt. Da har han 7kg /0.18= 38 kg kraft på årebladet i snitt gjennom kraftfasen.

Da kan vi jo reflektere over, eller prøve å regne på, krafta fra hånd til åreskaft.

I linken
http://www.surfski.info/getting-started ... ining.html
leser jeg at Oscar kjører 3-4 x 10 reps one arm pull med ca 100 kg belastning. Da forstår vi at han er sterk, kan padle "på høye gir". Det var en gang en syklist som het Ulrich, høye gir og lav frekvens i motbakkene, mot Armstrongs lave gir og høye frekvens.

Armføringen til Oscar kan kanskje mange lære av, men mht styrke er han en utligger som få kan kopiere. Og det er ikke mange - i alle fall ikke på hans alder - som ville tåle det hardkjøret han utsetter seg for når han i løpet av kort tid skal bygge seg opp til en prestasjon.

Nøkkelen til min skulderhelse ser ut til å være ikkeeksplosiv initiering av kraftoverføring (motsatt av konkurransepadlernes prioritering av tidlig kraft straks årebladet er fullt neddykket) og lav makskraft, samt noe høyere frekvens, med ikke for høy åreføring. Det er ikke så galt å tenke grønnlandsåre i mitt tilfelle, jeg bruker mest det nå. Og farta blir moderat.

Nå er ikke temaet i denne tråden skulderhelse, derimot teknikk for fart over tid. Like fullt må det være rett å påpeke at ulike kropper krever ulike løsninger.
EnTil

Postby PilOgBoge » 29 Nov 2012, 21:49

Jo det er sikkert, Entil, en teknikk passer ikke for alle.

Jeg må korrigere innlegget over. Det skal være 100 rpm, ikke 50 rpm. Man teller jo et "helt" tak som to tak. Og det er en relativt høy takt, for meg er det passe i 11 km/t på padlemaskina.

Videre må jeg påpeke at 7 kg slepemotsand, hastigheten og hvordan kraften varierer er grovt estimert. Men det går an å regne ut hvor stor drakraft i hånda dette tilsvarer nokså nøyaktig:

Min vingåre er stilt på 206 cm og jeg har 75 cm mellom ringfingrene. Det er 55 cm fra ringfinger og ut til trykksenteret på bladet. Skyvkrafta i øvre hånd er vekta av 38 kg*55cm/75cm = 28 kg. Drakrafta i draarmen er 28 kg + 38 kg = 66 kg.
Dette blir rimelig nøyaktig, men anslaget for å finne hvor rykkvis krafta kommer var jo veldig grovt.

Drakraft = Årekraft * (1+ ringfinger til trykksenter bladsenter / avstand mellom ringfingre)

Men skal man se hvor mye ei åre bøyer seg med en sterk padler i sprint, kommer man antagelig nokså nære ved at padleren står på åra der hvor drahånda kommer. Og åra hviler på trykksenteret i årebladet og på der øvre hånd griper.

P.S. Angående grønlandsåre i ditt tilfelle. Jeg tror nok du får lavere belastning i praksis, men først og fremst fordi du padler saktere med grønlandsåre. Og dernest på grunn av jevnere belastning gjennom taket. Men dersom du bruker samme makskraft på årebladet (slik jeg og K3 padler med GP), får armene mye høyere statisk belastning med grønlandsåre. Med grønlandsåre kan du teoretisk ihvertfall få mer effektiv framdrift av utgangen enn med ei vingåre, og det motiverer jo for lengre tak og dermed lavere forhold mellom makskraft og gjennomsnittskraft. Men denne belastningen kommer med armen i en helt annen stilling, kanskje kroppen tåler bedre å dra med f.eks. 30 kilo når du har armene i "chalupsky"-stilling?

Og nei, S.K., jeg har INGENTING imot grønlandsåre. Men en kompis pådro seg betennelse på padlemaskina, og han padler med veldig lange tak og har kraft helt mot slutten.
PilOgBoge

Postby PilOgBoge » 29 Nov 2012, 22:31

Like godt ta et nytt innlegg heller enn flere P.S.er...
Det der med hvor fort og hvor direkte muskelstyrt krafta kommer er sikkert veldig viktig for skader.
Med "muskelstyrt" mener jeg om det er musklene som tar intiativ til krafta - det tåler vi mye av - eller om man som i flattvannspadling deiser på med stor hastighet og plutselig får et slag når åra møter vannet. En litt sleivete analogi: Lukk øynene og ta et spensthopp, fjær unna når du lander. Krafta er like stor når du hopper og når du lander mykt. Men den første belastningen er det kroppen som styrer helt selv, når du lander er du mer utsatt for ubalanse og skade.

Teknkikken med grundig isett og størst mulig muskelstyrt makskraft er kanskje ikke så hard for kroppen likevel?
PilOgBoge

Postby PilOgBoge » 29 Nov 2012, 22:49

Det var voldsomt til padleteoretisk interesse på meg i dag, da. Men de bildene viser noe annet vi har diskutert før. Se på den nærmeste padlerens isett i 14, 15, 16 og 17. Han vrir ikke åra før isettet, men lar åra stille seg inn selv som en følge av krafta han legger på. Jeg tror det er lurt å vri åra på plass selv med håndleddet?
Om man ser på den øvre åra til Chalupsky er den ferdig innstilt allerede i bilde 5 eller 6, den vrir seg minimalt i løpet av isettet.
PilOgBoge

Postby EnTil » 30 Nov 2012, 09:44

PilOgBoge wrote: - eller om man som i flattvannspadling deiser på med stor hastighet og plutselig får et slag når åra møter vannet.
Jeg tror flattvannspadlerne forsøker å vente med å legge kraft i åra til årebladet er neddykket og forankret, ligger "i ro relativt omsluttende vann". SÅ legger de i kraft, men - tror jeg - ved forsøkt ekplosiv økning til full kraft, for å utnytte den gunstige posisjonen årebladet har i starten av taket.

Mht belastning på skjelett/muskelfester: Jeg ble mindre belastet av Thygesenåra mi enn jeg blir av Superior karbonåre, begge grønnlandsmodell. Thygesenåra har svikt, bøyes litt ved kraftpådrag, mens karbonåra er stokk stiv. Nå begynner jeg å få en ide om at jeg ved noe langsommere kraftøkning i starten av draget med åra kan oppnå skånsom belastning ved bruk av stiv åre, tilsvarende den jeg får ved bruk av åre med mykere skaft. Prisen å betale, blir redusert effektivitet i padleteknikken, men stivt skaft reduserer jo samtidig kraftlekkasje sammenliknet med skaft som fjærer i takene. (Nå er ikke farta viktig for meg, så for meg er dette kun av teoretisk interesse.)

Jeg tror Oscars teknikk er mer skånsom for kroppen enn den K1-padlerne nytter i OL. Oscar *var* K1-padler, behersket K1-teknikken, men har deretter foretatt tilpasning til langvarige konkurranser i opprørt sjø. Takk til ham for det, bra om også hverdagspadlere kan hente noe å lære. *Jeg* har i denne tråden lært at vingåre faktisk kan benyttes effektiv uten superhøy åreføring. Dette er nytt i min forståelse, jeg trodde, ureflektert, at vingåra krevde høyere åreføring enn det jeg nå ser og leser at Oscar praktiserer, kanskje åpner dette for at jeg i større grad kan bruke vingåre uten å overbelaste skulder. Det blir spennende neste sesong, for med vingåre er det jo lettere å holde balanse i smale farkoster: Vingåra hjelper mer enn andre årer på balansen ved å gi støtte i vannet i kraftfasen, og gir marginalt høyere fart, noe som også hjelper på balansen.

For de som vil padle fort må det være viktig å tenke over: Ved opptrening av både maksimal og utholdende styrke, kombinert med oppvarming før full innsats med eksplosivt kraftpådrag i starten av takets kraftfase, vil kroppen tåle mer enn om en oppfører seg uvørent. Det er ikke *bare* gener som gjør at K1-padlerne tåler så mye som de gjør i konkurranser. Skjønt: Eliteutøverne har støtteapparat, overvåkes av fysioterapeuter og trenere, hviler nok, er bevisst på kosthold, er i en gunstig alder mht hormonbalanse... - og balanserer likevel på en knivsegg.
EnTil

Postby swell » 30 Nov 2012, 13:56

Her er litt typisk kompakt surfski teknikk fra Jasper Mocke

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... LzYUQnfog#!

Det er ellers interessant at de beste surfski paddlerne også gjør det super bra i K1 maraton padling. faktisk så bra at kommentatorene i Roma diskuterte at kanskje surfski paddling var en aktivitet flattvannspadlere burde bruke mer tid på

Her er en fin video som viser fra Nelo Challenge etter OL, som viser en blanding av flattvann og surfski paddlere. Alle har sin stil.

http://www.youtube.com/watch?v=QaZdJTFVYzE

Denne videoen fra Hong Kong dragon run, viser at innen surfski teknikk så er det bøyd topparm som "ruler". Vinneren Tim Jacobs også

http://vimeo.com/54179549
swell

Postby Ask? » 06 Dec 2012, 19:05

Ikke så mye HAV å se her, men en fin stil-studie i vingårebruk. Noen som ønsker å analysere teknikken på denne ?

http://www.youtube.com/watch?v=esrN9TGBhQY
" en kommer ikke nærmere vannet enn dette før man må svømme...! "

Tahe Wind 585 / Seabird Designs Wing
Ask?

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling