Noe å tenke på

Noe å tenke på

Postby Jølle » 15 Jan 2010, 09:47

Trente på rulla i basseng i går. Siden rulla ikke ville sitte og vi begynte å bli slitne, fant vi ut at vi kunne trene litt cowboy-entring, åreposeredning og kameratredning.

Det var under kameratredning det skjedde:
En deltaker hadde tatt med seg denne siden den var lett å bære inn i bassenget.

Han veltet rundt, tok av spruttrekket og kom opp. Han tok tak i spissen på makkeren sin kajakk for å satbilisere. Når makker skulle snu kajakken startet morroa he he...
Kajakken lot seg ikke snu da den var fyldt til randen med vann. Den fløt så vidt med snuta mot bunnen. Vi holdt på å ikke klare å tømme den selv om vi stod på bunnen. Da vi endelig hadde tømt den viste det seg at det hadde kommet inn masse vann i pakkrommet bak også.

Lærdom:
Noen kajakker må man padle nær land med, siden du antageligvis må la kajakken være igjen i sjøen. Den blir så tung at du ikke vil klare å svømme den i land.
Har du tenkt deg ut på åpen sjø bør du ha en kajakk som er beregnet til det.

OBS!
Vi hadde med denne kajakken på forrige tur på Oslofjorden.
DET SKJER IKKE IGJEN.
Jølle

Re: Noe å tenke på

Postby kardam » 15 Jan 2010, 09:59

Sett inn en trakteformet oppdriftspose foran, så flyter kajakken også i den enden! Regner ikke med at det er vanntett skott foran bena.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby Live » 15 Jan 2010, 10:08

Viktig å være obs på, Jølle!
Forskjellen er tydelig mellom kajakker med tette lasteskott som sørger for oppdrift og de som er åpne i baug og akter og som dermed fylles helt med vann. Kajakken du lenker til ser ut til å være åpen foran?

Jeg har padlet litt K1 tidligere (ikke legg for mye i det..) og Nelo`en min fra den gang lot seg heller ikke tømme i vannet uten hjelp hvis den var fylt helt opp etter et velt. Der fylte hele kajakkens volum seg med vann og den fløt såvidt synlig i vannflaten. Min oppfinnsomme pappa sprøytet tilslutt en dasj bygningsskum (?) foran og bak i den, og det hjalp, men jeg klarte fremdeles ikke å tømme den i vannet. Jeg måtte som regel ha hjelp fra båt eller inn til land hvis uhellet var ute.
Det er et tankekors hvis noen tur- og havkajakker ikke har oppdrift nok til å snus eller tømmes i vannet, da dette umuliggjør egenredning, og i verste fall også kameratredning :roll:
Utvandret ... :)
Live

Postby smaavoll » 15 Jan 2010, 10:45

Et meget viktig poeng Jølle, som alle padlere må ha kunnskap om.

En kajakk som skal brukes på hav/sjø/fjord/innlandsvann skal altid flyte selv, enten med solide og vanntette skottvegger som tåle vanntrykket eller solide flyteposer. Desverre er det endel kajakker av dårlig kvalitet der dette ikke er selvsagt, der padleren kan få en meget ubehagelig og farlig overraskelse om uhellet er ute.

En må også ha solide luker som ved velt faktisk holder de vanntette skottene vantette! Det finnes eksempler på der lukene lekker så mye at skottene fylles sakte men sikkert med vann og flyteevnen reduseres suksessivt. Eller i verste tilfelle luken faller av og kajakken synker. Det skjedde med en langturpadler utenfor NZ i tøff sjøgang. Av den grunn har VKV utrustet langturkajakkene med markeds mest unike og solide luker.

De fleste flattvannskajakker har ikke vanntette skott, og der må en altid sjekke om det er flyteposer som er tilstrekkelig luftfylte og ikke pungterte (noe som skjer etter noen år) dersom en skal padle ut fra land. Ett annet aspekt er at når hele skroget er fylt med vann blir det tungt, og det er også en vanlig måte å ødelegge cocpitkanten på. En vannfylt flattvannskajakk må aldri løftes etter cocpitkanten og skal tømmes på vannet, ikke løftes opp på feks en brygge.

Det selges nå mye "rare" kajakker (om de kan kalles for det) til padlere uten særlig padlekompetanse som da ikke vet om disse forholdene. Det er klart en sikkrehetsrisiko.

Kurs og klubbmedlemskap anbefales derfor før kajakk anskaffes!

I Stavanger KK der vi har mange havpadlere som også padler flattvannskajakker og det viser seg at de ikke altid forstår forskjellen i teorien og får en ovveraskelse over hvor vanskelig kajakken er å håndtere vannfylt. Når uhellet skjer ødelegges cockpitkanten fra tid til annen ved at cockpitkanten dras av eller at kajakkskroget revner. Av den gunn har vi kjøpt inn noen sjøsterke, stabile og solide innstegskajakker med skott!

Image
Image

På begge flattvannsmodellene til VKV er det skott, på Kåren to skott (kan da brukes til sjøpadling), og 101 ett skott bak. Det gir en rekke fordeler. I tillegg er de begge rigget for selvredningssystemet til VKV gjør disse meget godt egnet til bruk for uerfarne flattvannspadlere.

Dette er også noen av grunnene til at jeg satser på 101 til begge ungene, de kan om de velter (noe de kommer til å gjøre) håndtere en vannfylt kajakk på egenhånd, samt at de kan om de blir overrasket av mye vind få ekstra stabilitet ved bruk av seawings.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby ugla » 15 Jan 2010, 10:56

smaavoll:

Du er rett og slett en VKV autist du.... :lol: :D

tihi...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby smaavoll » 15 Jan 2010, 11:12

Ugla: jeg velger å tolke deg på en positiv måte.

Må nok erkjenne at jeg er litt sær: er ekstremt fokusert på kvalitet og funksjonalitet for mitt bruk - detaljer er alt!

Pris bryr meg midt i :bootyshake:

Tilfeldigvis er VKV og i særlig grad Ingvar Ankervik også det, og det setter jeg virkelig større og større pris på -

men dette var skikkelig off-topic, i dette viktige temaet - beklager Jølle.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Terje » 15 Jan 2010, 11:15

ugla wrote:smaavoll:
Du er rett og slett en VKV autist du.... :lol: :D tihi...

Vel... i så fall er det flere av oss som bør få behandling.
Jeg har blant annet denne, som uten tvil er "go-båten".
Det har vært et par "en-ut-en-inn" av andre merker,
men denne blir neppe noen gang å finne på Finn.no i min levetid:
VKV Anita med virkelig vanntette skott foran og bak.
Lukene er i glassfiber som båten, utstyrt med silikonpakninger og en låsanordning
som hindrer enhver utilsiktet åpning eller lekkasje,
f.eks. hvis tunge ting skulle treffe luka innenfra ved et velt.

Dessuten er skrogformen slik at den er ekstremt lett å snu i vannet,
samt at skottveggen bak setet ligger i høyde med kanten på sargen.
Dette betyr at løfter du i baugen, renner alt vannet ut ved første løft.
Geniale små detaljer som betyr mye for sekundene og sikkerheten,
og som veldig mange andre kajakktyper ikke i nærheten av.
Smaavoll skal slippe å ta hele trøkken alene her inne ;)
Attachments
VKV Anita.jpg
VKV Anita.jpg (16.32 KiB) Viewed 5503 times
Terje

Postby ugla » 15 Jan 2010, 12:06

Hadde de bare kunne endra litt på cockpit'en slik at den ikke er så voldsomt romslig....
En standard keyhole e.l. måtte jo fungert utmerket på en slik en som Terje nevner..
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Jølle » 15 Jan 2010, 12:39

Uansett en viktig lærepenge.
Synes det burde være en forhandlers plikt å opplyse om slike farer.

Mitt tips for denne type kajakk: Hold deg nær land!

Off-topic
Jeg har ekstremt lyst på denne: Drømmekajakken men økonomien har foreløpig gitt meg denne.

Er veldig fornøyd med den jeg har og kommer til å beholde den.
Kan foreløpig ikke sette fingeren på noe jeg er direkte missfornøyd med.
Last edited by Jølle on 09 Mar 2010, 08:31, edited 1 time in total.
Jølle

Postby Terje » 15 Jan 2010, 14:07

Jølle wrote:Uansett en viktig lærepenge.
Synes det burde være en forhandlers plikt å opplyse om slike farer.

Sannheten er vel nærmere at mange forhandlere verken har kunnskap eller erfaring selv.
Jeg har sett kajakker blir solgt fra samme hylle som hageredskap og partytelt,
og det er forhåpentligvis først og fremst disse produktene som ikke holder mål konstruksjons- og sikkerhetsmessig.

Men jeg har også sett luker som har falt av på ”kjente merker” når kajakken er snudd opp ned på land, og skottvegger som har lekket som en sil på grunn av sprekker. Problemstillingen gjelder nok derfor ikke kun kajakker med åpne skott, men henger vel så mye sammen med byggekvalitet og sikre løsninger når uhellet er ute.

Dessuten er det sikkert lett å overse eller hoppe over dette temaet når selger og kjøper har snakket seg varme på sjøegenskaper og fremtidige padleopplevelser.
Jeg kan ikke huske at jeg hadde fokus på slike detaljer da jeg kjøpte min første havkajakk,
men jeg husker godt hvor raskt jeg oppdaget at jeg burde ha gjort det.

Og så beklager jeg, Jølle, det var ikke ment som noe vkv-kupp av tråden,-
men entusiasmen tok bare helt overhånd …
nok en pussig egenskap med disse hvite og blå fra Vitudden…
Terje

Next

Return to Hav-/Turpadling