Noe å tenke på

Re: Noe å tenke på

Postby oter » 15 Jan 2010, 14:15

hei Jølle
skikkelig skummelt det du beskriver her.

håper jeg har tolket det riktig det du nevner om rulla, og at jeg ikke tramper deg på tærne med å komme med råd i hytt og pine
du sier at du ikke får rulla til å sitte, jeg tolker det som at du ikke har fått den til.
jeg ville bare komme med et tips som hjalp meg til å greie rulla etter mange misslykkede forsøk, der jeg nesten greide det.
siste gangen da jeg var i basenget, fikk jeg en padlekompis å stå ved siden av og hjelpe meg opp og korrigere meg på hva jeg gjorde feil.
etter x antal negative forsøk og kreftene begynte å ta slutt, så sier min hjelper: fyll kokkpit med vann til det renner over og sett på spruttrekket :shock:
som sagt så gjort, hva tror du skjedde jeg rulla som om jeg aldri hadde gjort noe annet. :mrgreen: :mrgreen:
etterpå når jubelen hadde lagt seg og jeg var kommet ned på jorden igjen, prøvde jeg uten vann i kokkpit.
dette var mye tyngere men jeg greide noen ruller før jeg ga meg.
uansett så hjalp vannet i kokkpit til å fjerne noe av oppdriften som hindret meg i å komme rundt det magiske punktet
Vally Aquanaut HV (rød)
Epic 18 x
oter

Postby Exited » 15 Jan 2010, 14:36

Ja dette er et tema med mange meninger om, det er sikkert:-)
Min oppfatning er , noe jeg har fått det bekreftet av de jeg har lært bort rulla til at "det er jo så lett"!. det jeg da mener at det med rett teknikk brukes minimalt med krefter på å komme opp. da kan man rulle til svimmelheta tar deg før utmattelsen...
Litt av hemligheten er å fine en sweep med åra som du er fortrolig med, som gir deg nok "tilbakemelding" hele veien til å komme opp. Å sculle seg opp og ned i vannet med lange drag i vannet, har hjulpet mange.
Det mange gjør feil, er at de stresser, og legger press på åra alt for tidlig.
let the good times roll :-)
Jørgen
Flotation: Tiderace Xcite og Tahe Seaspirit
Propulsion: Diverse rekved :-)
Exited

Postby Jølle » 15 Jan 2010, 15:46

He he...
Denne tråden utviklet seg jo perfekt :o

Da kan vi bruke den "det synkende skip" under rulletrening :idea:

Den fylles iallefall lett med vann :lol: :lol: :lol:
Jølle

Postby Joker » 15 Jan 2010, 17:01

Jeg ser at VKV-båtene og rulla klarer å gli inn i nesten alle diskusjonene :lol:
Det må jo være et kvalitetsstempel.

Jeg sank selv med en elvekajakk i bassenget. Tok en såkalt "Cleopatras needle". Det var rett og slett hull i den. Det er nok mange rare forhandlere på kajakker, men man bør jo se etter hva man setter seg i.
Joker

Postby havhest » 15 Jan 2010, 19:51

Ja. Det er viktig å setje seg inn i ting før ein kjøpar seg kajakk.

Den typen som sank i bassenget her, var jo tydlegvis ein skjærgårdskajakk, og ikkje ein havkajakk. Skjærgårskajakkar er jo meint som leiketøy sommarsdagar, men aldri til krevande padling vinterstid.. Men at den var i dårleg byggjekvalitet, forsterka jo problemet. ;)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Jølle » 16 Jan 2010, 13:45

havhest wrote:Ja. Det er viktig å setje seg inn i ting før ein kjøpar seg kajakk.

Dette er ikke så lett for alle.
Jeg ser det som en forhandlers plikt.
Forhandler bør spørre hva man skal bruke kajakken til.
Sier man fiske og padling i skjærgården eller i småvann er det ok å selge denne type kajakk, men selger bør fortelle at denne båt-typen fylles med vann ved velt, og vil synke eller bli liggende i vannfilmen.

Skogsvann kan være store, og enkelte ganger fristes man til å padle rett over til en fin plass. Skjer det noe midt utpå må man svømme til land.

Vi må ikke være redde for å legge ett slikt ansvar på forhandlere, de lever tross alt av at vi legger igjen penger på produktene de selger.

Selv er jeg meget forsiktig, og blir litt mobbet for alt utstyret jeg har med selv på korte turer.
Jeg har aldri tenkt over at dette kunne være ett mulig utfall med kajakk. Brukeren av "det synkende skip" og undertegnede har hatt flere padleturer sammen i kaldt høstvann og ingen av oss har tenkt på dette.

Forhandlere bør ta ansvar for sine kunder. De skjønner fort at denne kunden er en fersking.
Jølle

Postby PilOgBoge » 16 Jan 2010, 17:50

smaavoll wrote:Av den grunn har VKV utrustet langturkajakkene med markeds mest unike og solide luker.

Så bra! Det høres forresten ut som du ikke er helt uten salgserfaring?

En skikkelig havkajakk trenger to skott, om det ikke er en grønlandskajakk da, som er tilgitt på grunn av tradisjon og godvilje ("tusenvis av år"-argumentet). En forutsetning for å padle grønlandskajakk trygt er vel at man legger innsats nok i aktiviteten til å lære seg rulle.

Men "skjærgårdskajakker" mangler gjerne også det fremste skottet. Det er likevel enkelt å tømme disse, men det tar lenger tid. Trickset er å trykke ned bakenden av kajakken så framenden flyter opp. Det er mye enklere å tømme en 20 kilos skjærgårdskajakk med hele framenden full av vann enn en 30 kgs havkajakk med fullt framskott. Om man har tørrdrakt med masse oppdrift, er det kanskje like lett å løfte opp baugen. Men hvem gidder å padle skjærgårdskajakk med tørrdrakt, ærlig talt.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby BerntS » 16 Jan 2010, 17:54

Blir for enkelt å legge annsvart hos forhandleren.
De fleste slike båter blir vel bestilt pr postoppkrav på Finn.no eller i feks på XXL der selgeren ikke har snøring.
Og vi kan ikke kreve våtkort for å kjøpe kajakk heller?
Det er og mulig å kjøpe en sykkel og kjøre uten hjelm :-)

Dette er bare noe vi må leve med så får vi håpe at de som kjøper vil gå kurs eller søker info på nettet og lærer å være forsiktig.
Hvis ikke må vi la kajakkselgerne bli underlagt samme regler for øl salg og myndighetene må gå inn å si at dette må reguleres strengt og legges under en fadderordning. Alle må paddle under oppsyn i minst 3 mnd før oppadling på det nyopprettede paddleoppsynet :-)
Samme oppsyn vil da også følge streng opp med hyppige kontroller der spesielt tisselukene vil være under oppsyn.
Skremmende mange glemmer nemmelig å stenge disse etter bruk.
Det nye oppsynet må bestå av opperative avdelinger i alle landets kommuner med en felles juridisk avdeling.
Bøter vil forøvrigt ikke være tema da denne frilufts varianten ses på som ganske ekstrem.
Og derfor er inndragning av utstyr med påfølgende destruering eneste alternativ.
Derfor må oppsynet utstyres med store moder fartøy og flere hurtiggående ribber for å kunne holde oppsyn med alle paddlere(les selvmordskandidater) samme moderfartøy må og utstyres med helikoptere da det er en del paddlere som prøver å gjemme seg for oppsynet ute blandt små skjær og bølger.
Deler av dette miljøet er også kledd i sorte drakter og prøver å lure oppsynet ved å legge seg oppned.
Disse utskuddene vil heretter bli kalt terorister, der må egne tiltak som trål og miner være naturligt å bruke.
Det er og under vurdering å regulere anntallet paddlere ved kun å tillate Paddling på bestemte deler av året.
Da vil vi kunne regulere disse selvmordskandidatene til å kun paddle i dagslys mellom 1200 og 1400.

Mvh bernt ny diktator i paddleoppsynet :-) :-)
Disse
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby domino » 16 Jan 2010, 17:58

Exited wrote:Ja dette er et tema med mange meninger om, det er sikkert:-)
Min oppfatning er , noe jeg har fått det bekreftet av de jeg har lært bort rulla til at "det er jo så lett"!. det jeg da mener at det med rett teknikk brukes minimalt med krefter på å komme opp. da kan man rulle til svimmelheta tar deg før utmattelsen...
Litt av hemligheten er å fine en sweep med åra som du er fortrolig med, som gir deg nok "tilbakemelding" hele veien til å komme opp. Å sculle seg opp og ned i vannet med lange drag i vannet, har hjulpet mange.
Det mange gjør feil, er at de stresser, og legger press på åra alt for tidlig.
let the good times roll :-)
Jørgen

Var sammen med Jølle på denne rulletreningen.Jeg hadde nok klart rulla,men jølle som skulle være min"hjelpemann"trakk meg under igjen hver gang jeg holdt på å klare den.Han vil klare den først he..he.. Neida ! Det jeg føler er at jeg ligger og løfter hofta midt under kajakken,og åra går rett i bånn uten noen oppdrift.Føler at jeg burde vært høyere oppe i vannflaten før jeg utfører rulla.kan det være noe i det ?
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby PilOgBoge » 16 Jan 2010, 18:04

BerntS wrote:Samme oppsyn vil da også følge streng opp med hyppige kontroller der spesielt tisselukene vil være under oppsyn.
Skremmende mange glemmer nemmelig å stenge disse etter bruk.

:D Dette gjelder vel egentlig vi to?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling