Noe å tenke på

Re: Noe å tenke på

Postby HappyYakker » 16 Jan 2010, 18:38

domino wrote:Det jeg føler er at jeg ligger og løfter hofta midt under kajakken,og åra går rett i bånn uten noen oppdrift.Føler at jeg burde vært høyere oppe i vannflaten før jeg utfører rulla.kan det være noe i det ?

Ja, absolutt. Du har begynte å sveipe for tidlig. Vent bitte litt lenger, gi åren en sjanse til å nå vannoverflaten.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby smaavoll » 16 Jan 2010, 18:42

Pilogboge: har ingen salgserfaring - overhode - og har meget lite interesse i temaet. Mitt anliggende er å gi objektiv informasjon om varianter innen temaet, eksemplifisert med gode løsninger som er tilgjengelig og som er fremdyrket av ambisiøse og dyktige kajakkprodusenter som er opptatt av padlernes ve og vel.

At VKV lukene er unike og solide er enkelt konstaterbart:

Image

Vedr. Havhests innlegg der det kan oppfattes som om han omtaler "Skjærgårdkajakker" som en homogen gruppe kajakk med bestemte egenskaper. Det er det ikke.

Feks blir VKV Anita omtalt som en skjærgårdskajakk, men i forhold til egenskapene bla knyttet til flyteevne, er det en fullverdig havkajakk.

Poenget er at en ikke utifra begrepet "Skjærgårdskajakk" kan avgjøre flyteegenskapene, men den enkelte kajakk må underlegges en konkret undersøkelse mht flytemidler som antallet vanntette skott, tønner eller flytesekker.

Vurderingen må gjøres av padleren før han padler kajakken, enten det er egen kajakk eller lånt - før hver tur. Det er padlerens ansvar for å undersøke at kajakken er i orden teknisk, herunder flyteevne, og om den er egnet for den aktuelle padleturen. Det er helt umulig å overføre ett slik ansvar på utleier eller selger. Den enkelte padler er alltid ansvarlig for egen sikkerhet.

Når det er sagt er jeg ikke imot at selgeren, om han kan, gir relevant informasjon, men det er nærmest umulig å overføre noe ansvar til selger for feilbruk osv. Relevant informasjon får en vanligvis også dersom en kjøper kajakk hos kompetente kajakkforhandlere som Ut i Naturen, Godt tur, kajakkspesialisten, Aktiv fritid osv. Dersom en velger å kjøpe kajakken på biltema, smart club osv, så sier det seg selv at relevant informasjon om kajakkens egenskaper blir systematisk mangelfull.

Dersom padleren ikke har nok kunnskap om kajakken tekniske egenskaper, bør en delta på kurs slik at en får grunnleggende kunnskap om bla flyteevne.

Jeg omtaler alltid flyteevne på grunnkurs hav - også på flattvannskajakker og elvekajakker som ofte har oppdriftsposer i skroget evt isopor. De siste må undersøkes hver gang fordi luften i oppdriftsposen kan ha lekt ut siden sist eller isoporen er fjernet fra kajakken. Personlig anser jeg temaet som meget viktig 1) for padlerens egen sikkerhet og 2) for å bevare flattvannskajakkene til klubben intakte. Ellers igjen, aktiv deltakelse i kajakklubber før en kjøper kajakk er en stor fordel, også i denne sammengeng.

Når det gjelder SOF kajakker bør den være utstyrt med sjøsokk. Den vil effektivt forhindre att hele kajakken fylles med vann, i tillegg til at den hindrer at sand gnager på duken innenifra.

Hilsen Kjell
Last edited by smaavoll on 16 Jan 2010, 19:27, edited 2 times in total.
smaavoll

Postby Kokk » 16 Jan 2010, 18:54

Men hvordan er erfaringene med VKV lukene med kalde hender? ser litt knotete ut med alle dissa små dingsene som må vris på plass. Dette var også min konklusjon etter å testet en VKV midt på sommaren. Men en ting skal VKV ha. det er lås på lukene, det er det ikkje mange andre som har. Å det burde andre også finne en løsning på. Helt genialt! Burde iallefall vert en option.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby smaavoll » 16 Jan 2010, 19:07

Hei Kokk,

Iom at vi i Stavanger ikke så ofte er eksponert for kaldt vær er jeg litt usikker på det. Imidlertid antar jeg at erfaringene med det er bra iom at kajakken padles endel i sv. om vinteren. Den lille erfaringen jeg har med skikkelig vinterpadling er at de lett kan åpnes og lukkes med votter på. Tror også at de er lettere enn gummiluker både ved lukking og åpning, men nå finnes det mange varianter gummiluker - noen bedre og noen dårligere.

Når det gjelder låsen er det etter min erfaring mest praktisk når en er under transport på biltak (for sikker oppbevaring av saker i kajakken, i kombinasjon med wire gjennom det gjennomgående røret slik at kajakken er låst til biltaket). Også der en lar kajakken ligge igjen på stranden midt i en større by, for bybesøk kan det være greit.

På mine kajakker har jeg deaktivert låsen, noe som kan gjøres meget enkelt, slik at låsen blir valgfri. Det gjøres ved å file av den lille tappen på nøkkelen.

Fordelen ved å ha den ulåst under tur er at nøkkelen kan forsvinne feks under brygga. :shock:

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby PilOgBoge » 16 Jan 2010, 20:02

Hei, Småvoll, jeg syns bare det virka litt vittig med ordbruken, det virker ikke så objektivt når du bruker sånne plussord som 'unik'. Men ikke noe galt i det, du liker disse kajakkene og det har du sikkert god grunn til.

Jeg har vel ikke prøvd en lignende kajakk de siste ti årene og husker ikke spesielt godt. Men er ikke lukene egentlig det samme som vi hadde på Svalbard, Nordnes og andre Svalbard-kopier (det fantes en pirat-plugg som folk kopierte av)? Om jeg husker rett, tok det mye tid å få på og av lukene, som hadde et tynt neoprentrekk under de harde lukene? Det var strammereimer på dem som ikke fungerte med is på. Selve reimlåsen var av plast som sprekker i kulde i stedet for nylon som tåler det. Og de harde lukene kunne synke om du ikke hadde tau på.

Det enkle er ofte det beste, altså gummiluker. Men enten er de stramme og veldig vanskelige i kulde, eller så er de små og vanskelige å pakke gjennom. Eller så lekker de. Jeg har Valley-kajakk med soltørka gummiluker, og med litt valne fingre greier jeg ikke å trykke de helt på plass selv om sommeren. Det tar i det minste lang tid.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 16 Jan 2010, 20:21

PilOgBoge wrote:...det virker ikke så objektivt når du bruker sånne plussord som 'unik'.
Nei ord som "unik" reserverer vi for "Inuk" :D

Lukene på VKV Elite har ikke neoprendeksel under, tetningen er en (silikon?)ring som presses mot glatt kajakkdekk. Noen liker patenten, andre finner den kronglete. Jeg liker den, mye bedre enn gummiluker. Jeg skulle ønske jeg hadde tilsvarende på mine andre kajakker. På Elite er jo også luken forsenket på en måte som forhindrer vannsprut. Ingvar har brukt hodets innside og tenkt funksjonalitet ved designen - i motsetning til produsenter som leverer høyt plasserte gummiluker på forrdekket, ta bare en titt på forluken på en Nelo FW2000.

Men jeg har ikke padlet VKV så mye at *jeg* kan innestå for tettheten. Her velger jeg å tro på det VKV-tilhengerne forteller. Og jeg tror at de mange små klemmene rundt luken gir mye bedre tetthet enn de to stroppene som presser lukene mot kajakkdekket på for eksempel Epic 18-kajakkene. (På CD Solstice GTS og CD Extreme/Nomad nyttes også stropper, men her er tetningslistene så oppdimensjonerte at det blitr potte tett likevel.)

Et lite spørsmål: Hvis denne tetningslisten under en luke på en VKV-kajakk skulle bli ødelagt, får en da tak i ny fra produsenten på en lettvint måte? Er det lett å montere ny tetningslist? (For en er jo ganske så avhengig av tetningslisten under VKV-luken.

En sak til: På min VKV Elite kan jeg låse lukene med nøkkel. Men så kan jeg, i stedet for å låse opp, (dreie innvendig sylinder) dreie hele låsen (alt av metall) rundt med fingrene og åpne luken uten å bruke nøkkel. Låsen er ikke sikret mot rotasjon ved montering i kajakken. Det er bare å ta i litt. Er det bare på min det er slik?

EnTil
EnTil

Postby PilOgBoge » 16 Jan 2010, 20:29

---off topic---
Entil, du tok meg der, har nok kalt Inuk for inuk, ja ;-).
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby smaavoll » 16 Jan 2010, 21:21

Med unik mente jeg at det ikke er noen produsenter som har tilsvarende lukelukkingssystem og tetthet som VKV. Det var ikke ment som ett udefinert plussord, men ser at det kan forstås slik.

Riktig som EnTil skriver: VKV har en dobbelleppet silikonpakning som medfører den tetteste luken på markedet. På de eldre modellene er silikonpakningen rund. Jeg har enda tilgode å se noen lukedesign som er mer vanntetthet en disse lukene.

Imidlertid må lukene lagres åpne - dersom ikke deformeres pakningen og lekkasje kan oppstå. Jeg hadde dette problemet på en av mine (en brukt elite 2002/3 modell?), men jeg smurte den jevnlig med listestift for silikonlister, og lot den ligge åpent, og etter noen måneder var listen restituert og kajakken ble lekkasjefri.

Jeg har aldri skiftet silikonlist men VKV leverer slike lister til en rimelig penge - jeg skjekket med Ingvar når en list hos meg fusket - det var han som foreslo å avvente den ovenfor beskrevet behandling før en skiftet list. Det er ikke vanskelig å skifte listen iflg Ingvar.

Når det gjelder låsen får jeg ikke dreiet den på bakluken, men den fremme kan jeg dreie når luka ikke er satt på, ikke ellers.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby BerntS » 16 Jan 2010, 21:40

Men tette luker er det flere som har da ........
Baffinen har no helt Tette luker av plast typen.
Lette å ta av i kulde og om sommeren.
Og så tette at når solen varmer båten blir det ballong på lukelokkene og motsatt når det blir kaldt......
Men har ikke prøvd vkv heller da :-)
men lukene på min andre båt er av typen med neopren og så glassfiber deksel med to stropper over.
Potte tett de og :-)
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

VKV-lukene

Postby EnTil » 16 Jan 2010, 22:00

smaavoll wrote:Når det gjelder låsen får jeg ikke dreiet den på bakluken, men den fremme kan jeg dreie når luka ikke er satt på, ikke ellers.

Hilsen Kjell

Hm. Kanskje er det slik det er hos meg også. Kanskje var jeg for rask i avtrekket her. Dette må jeg sjekke opp nærmere på min.
EnTil

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling