Lyn og torden - padler vi da?

Re: Lyn og torden - padler vi da?

Postby Sven K » 21 Jun 2013, 19:01

ah..i love the smell of napalm in the morning...tror kanskje alternativ 1 er ganske bra hvis man ikke er i haiinfisert område. Torden kommer ofte regn og hagl og ikke minst vind... :? sweet hjelmen har heldigvis øreklaffer..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby oan » 21 Jun 2013, 21:04

Siste dagen under askr i 2010 braket det løs med et dundrende tordenvær. Gruppen jeg var sammen med syns det var ubehagelig å være på sjøen når uværet nærmet seg så vi gikk i land. Kort tid etterpå sitter vi midt på orkesterplass mens lyn og torden dundrer mellom fjellene. Plutselig slår lynet ned i en bergnabb bak oss. Maks 150 meter unna.Husker stillheten etter smellet. Lukten av ozon. Hvor liten man følte seg.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby bernt » 21 Jun 2013, 21:56

oan wrote:Siste dagen under askr i 2010 braket det løs med et dundrende tordenvær. Gruppen jeg var sammen med syns det var ubehagelig å være på sjøen når uværet nærmet seg så vi gikk i land. Kort tid etterpå sitter vi midt på orkesterplass mens lyn og torden dundrer mellom fjellene. Plutselig slår lynet ned i en bergnabb bak oss. Maks 150 meter unna.Husker stillheten etter smellet. Lukten av ozon. Hvor liten man følte seg.

Husker den ja :-) Det var en skikkelig smell.....
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby AndersRS » 22 Jun 2013, 07:09

Har opplevd lynnedslag gå rett i vannet ca 100m unna sittende i seiljolle (tror jeg seilte e-jolle da, altså carbonmast) og har opplevd at det slo ned i startbåten når jeg seilte Kielerwoche i laser (aluminiumsmast). Har også stått 4 meter unna en flaggstang det slo ned i. Da ble vi alle i nærheten slått i bakken, men merket ikke noen ettervirkninger. Det slo ned i masta i mine foreldres gamle seilbåt en gang (ingen ombord når det skjedde). All elektronikk ombord, f.eks håndholdt gps liggende i en skuff, turteller til motoren osv. ble slått ut av feltet og måtte byttes, men ellers ingen skader.

Hvis det begynner å lyne når jeg padler ville jeg søkt mot land, men jeg innbiller meg at siden vi er så lave er det ganske liten sannsynlighet for at det slår ned i oss istedenfor rett i vannet. Lynet må gå veldig rett over oss for at vi skal være korteste vei.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby rambler » 22 Jun 2013, 07:30

Noe som kan være greit å ha i bakhodet er at lynnedslag kan være så mye forskjellig. Både typen nedlag og effekt kan variere. Men noen ganger kan de være svært kraftige og farlige. Har hørt om lyn på over 100 000 amper. Når man så tenker på voltstyrken som trengs for å lage et overlag fra skyene til bakken så må det jo bli ganske mange watt.
rambler

Postby Sven K » 22 Jun 2013, 07:37

husker et lyn slo ned i et gammelt rør rett uttafor kjøkkenveggen her. jeg satt ca 1m fra i mine egne tanker. Hørte kun en kort metallisk lyd, hele rummet ble blått..alle håra på kroppen sto rett ut og det luktet ozon. nabokjærring hvit i ansikt. hehe. jeg søker mot land hvis det er torden på gang. studerer værmeldinger og følger med på skylag etc. På lange åpne strekk etc stiller jo ting seg annerledes. sikkert lurt å holde lavest mulig profil hvis det er en realistisk opsjon, evt ligge i ro uten å veive med åra. ka sei han Sam for nokke mon tru..?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby HappyYakker » 22 Jun 2013, 07:39

Egentlig vet jeg ingenting om elektrisitet. Men er det ikke så at salt vann kan bære elektrisitet lang vei?? Dvs kreftene fra et lyn nedslag.

Vi kommer i land bare vi hører torden---men vi har en forskjellig værtype da.

Massssse moro i innleggene over!! :D :D :D
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby rambler » 22 Jun 2013, 09:56

HappyYakker wrote: Men er det ikke så at salt vann kan bære elektrisitet lang vei??

Jo. Saltvann leder strøm ganske godt. Og det er igrunn vårt problem også. Vi innholder ganske mye saltvann.

Men noe som er litt rart, som Sven bekrefter, er at mennesket tåler utrolig mye induksjon. Induksjon er når lynets kraftfelt skaper spenningstopper på tusenvis av volt i strømnettet og tar knekken på sikringene. Men selv om det ikke går noen sikringer i oss så tåler vi egentlig svært lite strøm gjennom kroppen.
rambler

Postby Seasurfer » 22 Jun 2013, 10:23

Jeg får ingen gode følelser når tanken på å kombinere padling og tordenvær åpenbarer seg. Om jeg hadde brukt en karbon -eller glassfiberåre ville ikke hatt noe å si rolle for min tankerekke. Sett at jeg var midtfjords og det begynte å lyne rundt meg, tror jeg nok at båten hadde satt pris på at jeg hadde brukt tørrdrakt.... om dere skjønner. :-)
Seasurfer

Lyn og torden - padler vi da?

Postby ugla » 22 Jun 2013, 13:18

Jeg tror jeg hadde pissa i buksa å padla som faen til land om det var mulig.

Tror det er lite lurt å padle kajakk når det er lyn i lufta. Carbon eller ei.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling