Begynne å rulle uten åre?

Begynne å rulle uten åre?

Postby PilOgBoge » 26 Jan 2010, 19:49

Sånn i blant har jeg lært rulla bort til andre, men det er ei stund siden det gikk særlig bra.

En av gangene det gikk dårligst hadde "eleven" en flott friidrettskarriere bak seg og burde egentlig tatt det med det samme. Nå tror jeg vi skal ha rulletrening med flattvannspadlerne i klubben vår snart, og jeg må tenke litt nytt. De fysiske forutsetningene deres er selvsagt på topp.

Hoftevrikk med hånda i et fast punkt er en flott øvelse. Tror ikke det går an å bruke for mye tid på det.

Men i neste steg, når åra kommer i hånda, har jeg sett mange glemme hele greia med kne- hofte -skulder-hode.

Selve bruken av åra: Det er jo faktisk veldig vanskelig! I det minste på annet enn c-c rulle. Å orientere den riktig og instinktivt krever mye trening. Uten denne treninga tar jo det snart hele oppmerksomheta bare å få godt løft i åra.

For stive gamlinger er dette helt sikkert en tåpelig ide: Men er det noen her som tror det er mulig - for myke og sterke idrettsungdommer - å glemme hele den vanskelige åra og ta håndrulle fra starten av? For å få færre elementer å lære på en gang?

Jeg har hatt godt utbytte selv av å bruke flyteelementer direkte på overarmene også.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Re: Begynne å rulle uten åre?

Postby ViTo » 26 Jan 2010, 19:56

PilOgBoge wrote:
For stive gamlinger er dette helt sikkert en tåpelig ide: Men er det noen her som tror det er mulig - for myke og sterke idrettsungdommer - å glemme hele den vanskelige åra og ta håndrulle fra starten av? For å få færre elementer å lære på en gang?

På polotreningene vi har her i Bergen, lærer ungdommen fortere håndrullen enn årerulle. Det viser seg å være mye lettere for dem å lære, jeg hadde ikke trodd det, om jeg ikke hadde sett det selv.
Selv med håndrullen inne, sliter de like mye med å lære årerullen. Men de tar det etter hvert, og det er lettere for dem å prøve når de klarer å komme opp igjen på egenhånd om åre rullen svikter..
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby EnTil » 26 Jan 2010, 20:20

PilOgBoge wrote:...
Men er det noen her som tror det er mulig - for myke og sterke idrettsungdommer - å glemme hele den vanskelige åra og ta håndrulle fra starten av? For å få færre elementer å lære på en gang?

Tenker du tilbake på Ålesund, så har du jo et eksempel på en ungdom som ikke var sterk og ikke myk, men som likevel tok håndrulle som han ville i Inuk. Rulle med åre hadde han ikke fåt taket på, det var når han kasta åra at alt gikk greit. Godt med svømmeerfaring hjalp selvfølgelig.

Med åre:

Ellers så har jeg jo nettopp nevnt i forumet her en 12-årig jentunge som lærte seg rulla på under 5 min med grønnlandsåre i bassenget på Sjøholt, hvoretter rulla var stabil - i alle fall denne dagen. (Vi er spent på om den overlever til neste fredag, eller om det var et endagsfenomen.) Den eneste instruksjonen vi gav, var at åra skulle flyte bakover fra helt framme ved kajakkens baug til rett ut til siden, samtidig som hun skulle prøve å vri kajakken opp med kneet (som hun merkelig nok klarte å feste i den altfor store cockpiten, og til slutt, etterat kajakken var vendt, vippe opp kroppen ved hjelp av åra, med hodet sist.

Faren til jenta holdt i baugen framme og jeg holdt i hekken bak. Jeg trodde faren hjalp, han trodde jeg hjalp, like forbauset var vi begge da vi oppdaget at vi begge bare berørte kajakken, mens jentungen rullet opp selv (med dykkermaske for å lette orienteringen.) Hjalp du henne, spurte han. Nei, gjorde du, svarte jeg. Nei. Så gikk vi bort fra kajakken, hun kolvet seg nedi og rullet opp på nytt. :3some:

Med unger tror jeg det er bedre å la dem prøve/føle seg fram enn å gå veien om analyse og masse prat. Noen av dem er flinke til å ta til seg erfaringer og bygge på dem: En vellykket gjennomføring, og den går omtrent rett inn på harddisken og kan gjentas - om ungen er av rette slaget. (Jeg var dessverre aldri slik, men noen er det.)
Last edited by EnTil on 27 Jan 2010, 07:16, edited 1 time in total.
EnTil

Postby PilOgBoge » 26 Jan 2010, 20:51

Kjekt å høre deres erfaringer her!

Da er det ikke tvil, de får pent lære seg hele kroppsbevegelsen først, åra er for viderekomne! Hoho!

I går kveld endte jeg opp med å ha bassenget for meg selv, og hadde aldeles prestert å glemme åra! Og det var ingen dum ulykke, egentlig. Jeg blir fort svimmel av å kjøre repetisjoner med åra. I bilen lå det ei isskrape, en skistav og et liggeunderlag og de fikk fungere som "kastetre" etter tur. Kveldens a-ha-opplevelse var bakdekk rodeorulle. Når den ikke fungerer (med åre) er det gjerne fordi ei åre med vinkel mellom bladene uansett vil bremse dersom det ene bladet ikke er over vannet hele tida. Uten åre forsvinner hele dette problemet og rodeorulla er uten tvil den jeg fikser best uten åre. Se det, nå fikk jeg skrytt av det, men det er et bra tips til mange av dere andre, tror jeg. For info, foroverrullene takler jeg ikke. Men prøv "back deck rodeo roll" uten åre! Veldig moro!
PilOgBoge

Postby PilOgBoge » 26 Jan 2010, 21:01

...og ps til ungdommer i f.eks. Inuk. Det er vilt å se hvor bra begge podene deres takler å ligge på sida. Det har nok like mye med vekt å gjøre som med super balanse og mykhet, som de har i tillegg. Vektfordelen er en grunn til at jeg tror dette kan gå bra. Og selvsagt, en god og lav båt. Kanskje vi skal frakte ned noen polobåter til bassenget.
PilOgBoge

Postby havhest » 27 Jan 2010, 10:21

Interessant problemstilling. Eg lærte rulla ved å bruke årepose på bladet i starten. Problemet med denne måten, er at ein ofte brukar altfor mykje kraft på åra. Ein dreg seg opp, i staden for å vippe seg opp.

Etterkvart prøvde eg også KUN åreposen. Denne metoden var betre, sidan du ikkje kjem opp då viss du berre brukar kraft på åreposen, og ikkje hofta/ kneet.

Det kan godt hende at ein liten racket el, er det beste hjelpemiddelet i starten. Det er nyttelaust å dra seg opp kun med den.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Seacowboy » 27 Jan 2010, 11:43

Jeg begynnte med årepose og trena på en side (dumt å ikke ta begge)
Jeg begynnte med polokajakk og fikk applauser så snart jeg kom runt,Desverre helt uten stilbedömning. Det gjorde at jeg trente inn feil rulle; hodet opp först. Det går med polokajakk, men ikke så bra med havskajakk. Nå har jeg slitt med og lykkes med å trene bort den feilaktige rulla og få inn rett rulle.
Ken Whiting viser på si DVD en annen approach en Kent Ford: Ken råder til å begynne med stöttetak og sculling, deretter å gå ned på samme side som man vil opp för man tar hele rulla.
På min "svake" side bruker jeg å ta ett par scullingtak för jeg ruller opp (Den skuldern har jeg fått reparert etter å ha revet den ut av ledd ved forlengs salto med 30 kg ryggsekk på skitur for lenge siden, det har nok med rulleproblemet å gjöre).
Familierederiet har P&H Quest, Prijon Seayak og en Tiderace Xplore S.
184 cm/ 76 kg. Julen er den beste tiden på året; da får også en padler tilbake kroppsvekten
Seacowboy

Return to Hav-/Turpadling