Familie ferie til syden, hjeeelp ?

Familie ferie til syden, hjeeelp ?

Postby BerntS » 28 Jan 2010, 12:17

Ok no er det bare å innse at familien skal til syden :D

Men hvor skal vi?
Eg vil helst et sted de har utleie av kajakker...men har ikke sett noe sånt i en eneste katalog..?
Noen som har gode tips...?
Familievennligt med kjakkutleie og kort reise......?
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Re: Familie ferie til syden, hjeeelp ?

Postby Rudi » 28 Jan 2010, 12:29

Så noe en plass i Kroatia??
Skal se om jeg kommer over den siden igjen.
Ellers er det bare å pakke med seg en åre og ta "the banana boat" :lol:
Rudi

Postby Ringperm » 28 Jan 2010, 13:17

Kroatia har noen alternativ. Jeg har selv vært på en 7 dagers tur rundt øyene utfor Dubrovnik. En helt grei opplevelse.
Riktignok med en turguide som ikke kunne det elementære innen redning og båter som alle var forholdsvis store, men stabile. For oss så medførte det at jeg måtte taue samboeren et par av dagene, da hun slet med å kontrollere sin kajakk. Kajakkene som blir brukt er hovedsakelig Venture eller Prijon båter. De vestene som ble stilt til vår disposisjon hadde en øvre grense på 40kg. Det ble forklart at noe mer var ikke nødvendig da havet var såpass varmt og saltinnholdet var såpass høyt at den naturlige flyteevnen ble forsterket :)

Dette er nok turer som er mer rettet mot den uerfarne, enn den habile padler. Men det betyr ikke at du ikke kan få en fin opplevelse likevel.

Vi hadde vår bare på øya Lopud, en av de få stedene i Kroatia som har sandstrand. Det er et barnevennlig sted med en del norske charterturister. Et greit utvalg av restauranter, en god isbar (viktig :) ) samt lite fyll og spetakkel.

Image

Image

Image

Image

Image

Til slutt så tror jeg denne tråden hadde fått et større publikum hvis den hadde blitt postet på et annet underforum ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby BerntS » 28 Jan 2010, 22:46

huups ser at eg har postet under sjøløver ja....
Kan du flytte det til rette sted ringperm...??
Kroatia så for såvidt greit ut men eg har unger på 3mnd, og 10og 13år så strand med kajakkutleie hadde vært ideelt...
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Ringperm » 28 Jan 2010, 23:03

Der jeg var, så hadde de også kajakkutleie på dagsbasis.

Jeg har vært ryggsekkturist i Kroatia i fire år på rad, og har bare positive opplevelser derifra. Kan trygt anbefales for både liten og stor, men nå er jeg en tanke "Kroatofil". På Lopud så er det mange barnefamilier som ferierer, og det så ut som de minste trivdes godt her. To sandstrender, en rett med promenaden som passer godt for de aller minste. Samt en større og litt mer typisk sydenstrand som du finner på andre siden av øya. Det tar bare ti minutter og gå og er en fin start på dagen. En fordel med Lopud at det ikke finnes biler på øya. Det nærmeste du kommer er en slik doning du finner på golfbanene. Den brukes til å frakte varer fra kaien og bort til hotellene. For de voksne så er det ikke stort annet enn sol, bading og padling som funker. Men også her skal jeg ikke være så skråsikker

Lopud er kanskje ikke ideelt for en på tretten, men her skal jeg ikke være skråsikker. Det er tross alt noen og tjue år siden jeg var i den alderen (Iallefall fysisk om ikke psykisk)
Ringperm

Postby Richard » 29 Jan 2010, 23:41

Det er to kajakkfirmaer på Lopud. Jeg anbefaler http://www.adriaadventure.hr/kayak_tours
Jeg brukte dem i fjor og skal faktisk tilbake nå i mai sammen med Oslo kajakklubb.
Nå har de faktisk utdannet guidene så det skulle være litt bedre enn før. Det er sant at deres turer er rettet mest mot uerfarne, men jeg var så heldig at jeg var den eneste påmeldte så det var bare meg og guiden og da var alt i mitt tempo. Begge firmana har baljer, men Adria Adventure har også doble som kan være bra med barn. Eneste de har av rorfritt er Rainbow Laser.

En fordel med dette området er at Norwegian har direktefly fra Oslo til Dubrovnik 2 ganger i uken.
Richard

Postby Styrmann » 29 Jan 2010, 23:54

Hey kara!

Eg har også vore på den padleturen utanfor Dubronvik. Riktig nok tok eg berre ein dagstur og gjorde avtale om og få låne kajakk ved utleige! Og eg må seie meg einig i at guiden som var der ikkje var i nærleiken av god nok til og vere guide...Men turen var både spannandes og analeis! I seinare tid har eg hatt kontakt med sjefen for Adria adventure som er det største event byrået der nede.Dei er veldig klar for og få ned fleire nordmenn - so klare at dei ville ha meg ned der som turleder i august =) Noko eg sa ja til - for området rundt Lopud var veldig vakkert - Så send ein pm, om du vel og reise til kroatia med familien og vil leige kajakk- så skal de nok få ein strålande tur :)
Styrmann

Postby Ringperm » 29 Jan 2010, 23:57

Richard wrote:Det er to kajakkfirmaer på Lopud. Jeg anbefaler http://www.adriaadventure.hr/kayak_tours

Det var visst dette firmaet som ble brukt under en reportasje fra første nummer av Ocean Paddler. Også de var fornøyde med dette selskapet. Sikkert pga den pene dama :)
Ringperm

Postby Live » 30 Jan 2010, 00:01

Ringperm wrote:
Richard wrote:Det er to kajakkfirmaer på Lopud. Jeg anbefaler http://www.adriaadventure.hr/kayak_tours
... Sikkert pga den pene dama :)

mmhhhh... hvilke andre grunner er det for at man padler ??
Utvandret ... :)
Live

Postby Richard » 30 Jan 2010, 00:05

Ja, Ivana er ei flott jente! Men guiden var en kjekk ung mann som kona mi synes var så søtt at vi måtte gi han en avkjedsgave. Og da gikk den nye padlekniven min :mrgreen:
Richard

Next

Return to Hav-/Turpadling