Padlemiljøets høye hester

Padlemiljøets høye hester

Postby Miamaria » 09 Feb 2014, 18:02

"Man behøver ikke være idiot, for at idiotiske ting kan skje. Ikke bare idioter gjør feil heller, faktisk, noen synes å tro det.

Vi skal vel være glad alle sammen, for at ikke en feil eller to setter oss i livsfare hver gang - da tror jeg det hadde vært rimelig tomt her, faktisk. Jepp, det gjelder padlere også. Hvis man tenker etter - og er ærlig - har vi vel gjort diverse feil, rare og direkte dumme ting, de fleste av oss.

Mange ting blir lettere å forstå, når man vet mer. Men når man ikke vet så mye, bør man kanskje også være øøørlite forsiktig med å dømme for hardt. (Og selv de mest fornuftige folk, gjør idiotiske ting, til tider. Ja, DU også, det vedder jeg på.)

Mye lært i dag - til ettertanke. Til fritt bruk, værsågo."

(Egen FB-status i går.)

Hvordan ønsker vi egentlig som padlemiljø (ja, nå regner jeg hele landet, internett, treff osv. binder folk og lokale miljøer sammen) å framstå - og hvordan framstår vi? Er vi en gjeng bedrevitere som sitter på våre høye hester? Er vi ikke det, men oppfattes sånn for andre, likevel?

- Det har stått mye rart rundt om den siste tiden, i anledning den trasige hendelsen utfor Stø, som er i min klubbs område. Og man kan sikkert både diskutere og kverulere på hver enkelt uttalelse. Jeg tenker her mer på det totale bildet, hvordan alle disse ser ut for de som står utenfor. - Vårt mål må vel være å få flere av de som står utenfor til å ønske å være med? I hvor stor grad bidrar vi til det, med å stemple enhver som står utenfor og havner "i uløkka" som nybegynner, tulling, "fått som fortjent"? Hvor hadde vi vel vært selv, om vi fikk som fortjent, alltid?

Min egen klubbleder sier som følger:
"Men når det gjelder padling, så har jeg sittet i kajakk i ca 20 år. Men først etter ca 10 år oppsøkte jeg en klubb. På et halvt år i en padleklubb lærte jeg mer enn 10 år med egen prøving og feiling."

Nå mener ikke jeg at man ikke skal fokusere på sikkerhet, og jeg forstår godt at klubber ønsker å bruke anledninger til å få oppmerksomhet om sikkerhet ved padling, i media. Men - er det virkelig så viktig å få "identifisert galskap" ved å henge ut enkeltpersoner, eller type "vik fra meg" - han er i hvert fall IKKE medlem i VÅR klubb. (Som ikke det fins idioter i mange klubber også, som fort kan havne i uløkka.)

- Hvis man tar en runde på diverse fb-grupper i tiden rundt slike hendelser, så er jeg jammen ikke sikker på at jeg ville blitt fristet til å melde meg inn i en klubb med slike bedrevitere som uttaler seg der - uten ofte en gang å vite særlig om hva som faktisk har skjedd, hvordan og hvorfor. Jeg mener - man kan jo bare tenke seg hvordan disse ville se på meg da...

Jeg tror vi kan tjene mye på å tenke oss litt mer om. Visst er det positivt både med å ta kurs og være med i en klubb - som min leder Remi så klokt sier - brattere lærekurve. Man får rett og slett lært av manges feil, istedenfor bare sine egne. Det tok ham ti år å skjønne det - han var ikke idiot, verken før eller etter han meldte seg inn i klubben. (Det er forøvrig ikke alle som en gang har en klubb i nærheten!)

- Personlig tror jeg vi formidler dette best til de som står utenfor, hvis vi kan vise oss fram på en litt annen og mindre fordømmende måte enn litt for mange kanskje gjør i dag.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Padlemiljøets høye hester

Postby RulleRolf » 09 Feb 2014, 19:42

Det er det beste innlegget jeg har lest på lange tider.
Hurra *hello2*
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby PilOgBoge » 09 Feb 2014, 22:18

Skjønner ikke hva du viser, til, Miamaria, men det virker som du bearbeider en hendelse? Jeg er ihvertfall enig i det du skriver. Nysjerrigheten på "uønskede hendelser" er en tvilsom dyd, men for min del motiverte det heldigvis et godt blikk på turbloggen din!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby Miamaria » 09 Feb 2014, 22:36

Nei, det har ingenting med meg å gjøre, egentlig. Men jeg fikk på en måte "nok" når jeg nå for en gangs skyld vet hva som har skjedd, og hvorfor, og ser alle disse kommentarene i lys av dét, ja. Men det er jo strengt tatt uvesentlig - poenget er hvordan folk utenfor oppfatter oss når de "titter inn", slik nok mange gjør f.eks. her på forumet og i diverse fb-grupper.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby PilOgBoge » 10 Feb 2014, 23:05

Godt poeng, og kanskje burde vi bare gjenta første innlegg med fet skrift eller skrive det om på rim?

Rent bortsett fra på dette forumet, da, er gjerne skrivelysten omvendt proporsjonal med vettet ;) . De fleste lesere har sikkert skjønt akkurat det etterhvert, når de prøver seg på internettdelen av en ny sport, og er dermed nokså rause lesere. Men det finnes en annen, intern effekt også: Når det begynner å bli for mye negativt, trekker alle som har et rykte å ta vare på seg ut. De med et slikt rykte er muligens overforsiktige, og muligens kloke.

Noen få forum er både åpent kommersielle, og veldig bra! "Entusiastbutikker" i enhver liten sport har jo alt å tjene på å bygge opp et godt mijø. Som selger i en butikk får man ikke gått særlig i dybden slik man kan på et forum, og et forum på si hjelper med å utdype budskapet. Med passende gjødsling fra stifteren kan et forum nærmest bli selve miljøet for noen - padleforumet i gode perioder er jo nettopp et godt miljø i seg selv. Og forumet er i høy grad troverdig på utstyrsfronten. Kanskje padlemiljøet her til lands er akkurat litt for stort og litt for modent til at det er verdt innsatsen og risikoen for de (halv)profesjonelle?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby Sven K » 11 Feb 2014, 16:52

bra innlegg Mia..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby SteffanK » 11 Feb 2014, 23:23

Eni! Bra innlegg!

Sent from my iPhone using Tapatalk
SteffanK

Postby BerntS » 12 Feb 2014, 12:01

Vet egentlig ikke helt jeg, har man padlet litt så blir ofte utstyrs behovet litt "stort" :-)
Og når man så stiller i tørrdrakt hjelm liner førstehjelp vhf vanntett ditt og vanntett datt så blir jo eg sett på som litt rar når resten av turfølget stiller i tskjorte og redningsvest......

Og det fører jo ofte for min egen del til at eg søker andre som vil utfordre litt.....
og da distanserer man seg vekk fra tskjorten og dermed blir litt annerledes?

Ser det samme i en annen hobby eg har og, man blir litt "expert" og da blir det ofte et veldig stort steg for en som er helt fersk å stille spm til expertene og samtidig så blir det vanskelig å hive seg med når vi skal ut å leke. man tror man ikke er god nok....?

men min mening er at vi må innkludere og prøve å spre kunnskapen slik at flest mulig kan få oppleve gleden på sjøen i tskjorte eller tørrdrakt.....
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby hotshot » 12 Feb 2014, 13:20

Bra innspill av Miamaria til et vrient tema :)

Jeg kjenner meg igjen i de fleste "rollene", og prøver å vise omtanke rundt disse tingene, selv om jeg kan være utagerende om mye annet. Bla. fordi det er mange triste ting forbundet med dette. Og "publikums rett til å bli informert" er vanskelig å skille fra sensasjon og nysgjerrighet rundt ulykker.

Jeg er opptatt av sikkerhet og HMS ting, men innser samtidig at det kan fremstå som hysteri.
Jeg har padlet lenge og har opplevd nok av egne "episoder" til å vite at sikkerhet er mer enn utstyr.
Men hva er klokskap, hva er feighet og hva er nerdete bedreviter aktivitet?

Når noen padler forbi i t-skjorta, er jeg ofte fristet til å blande meg borti, men det skjer sjelden, kanskje nettopp for å ikke skape dette bildet hos "vanlige folk" av å plages av bedrevitende padlenerder. De som jeg har vært mer utagerende mot, er betjeningen i padlebutikker: det er der kajakkene kommer fra, og disse syns jeg godt kan gjøre en liten innsats for sikkerheten.

Vi får håpe 2014 blir et år med få ulykker.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 14 Feb 2014, 18:19

Hotshot kommer med et viktig stikkord, -nemlig klokskap. I min egen HMS-tenkning prøver jeg å sette klokskap øverst. -Da kommer som regel resten av seg selv. Noen ganger er hjelm, VHF, liner, kniv, raketter etc. et resultat av nettopp klokskap. Andre ganger blir det fullstendig fjollete. Vi trenger ikke å oppføre oss som klovner. Det går an å bruke hodet.
Seasurfer

Next

Return to Hav-/Turpadling