Full Rulle

Re: Full Rulle

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 14:44

Rullet for første gang for en og en halv uke siden, og nå klarer jeg å rulle like lett med grønnlandsåra som med Camano-en. Det må vel være et godt tegn? :D
- Arrow Empower
- Tequila Sports Grønnlandsåre
- Epic Midwing
- Morten Aldal Super Limited Super Stormpaddle
- Morten Aldal Super Limited Super Standard GP
MortenAldal

Postby MortenAldal » 01 Jul 2012, 16:14

klarte en ganske rolig og behersket rulle på den "vanskelige" siden i dag - med grønnlandsåra! *hello2*
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby Tordenstav » 09 Jul 2012, 18:23

Etter å ha hatt kajakken på vannet 5 ganger nå og med lek, plasking og rulleforsøk på to av turene satt rullende i dag. Har i utgangsputet kun sett filmer på YouTube for å se hvordan det skal gjøres. Tror det er en c to c rulle som funket i dag. Spørsmålet er da om det er lettere eller vanskeligere å rulle ein lastet kajakk enn en tom. Med lastet mener jeg i lukene og ikke 30 kolli på dekk :P
Noob
Necky Chatham 17
Tordenstav

Postby Sven K » 09 Jul 2012, 18:53

kolli på dekk AND-befales ikke. Med endel last vil kajakken ligge noe dypere og stødigere. Dette vil også gjøre seg gjeldne når kajakken ligger opp ned.
Men når du først har fått i gang bevegelsen og er over et kritisk punkt vil ANDtagelig kajakken være mer selvrettende. Skrog og dekksform har betydning, men med din kajakk tror jeg det vil fortone seg slik. Last som ligger løst og kan forskyve seg derimot kan ha en ødeleggende effekt. En gang prøvde jeg å legge en 10kilos stein i dagluka på T170 godt pakka inn så den lå stabilt. Det var siiiinsykt hardt å kante kajakken og ganske vanskelig å velte. Det samme andre veien rundt , men når jeg fikk den over det kritiske punktet bel jeg formelig dratt ut av vannet pga den selvrettende effekten.
VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
Sven K

Postby Sven K » 09 Jul 2012, 18:54

VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes.
Walt Whitman
Sven K

Postby Tordenstav » 09 Jul 2012, 19:22

Det var den selvopprettende effekten eg håpte på :)
Noob
Necky Chatham 17
Tordenstav

Postby Sven K » 09 Jul 2012, 19:27

men du vet, det skal ikke være nødvendig. En teknisk god rulle er mer eller mindre effortless. Vær obs på de klassiske feilene slik som at man begynner å løfte hodet for tidlig , bruker kraft på åra i steden for låret etc..
VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Walt Whitman
Sven K

Postby MortenAldal » 09 Jul 2012, 20:02

7 håndruller i dag! ...og ganske mange mislykkede :) En vellykket håndrulle må vel antyde at jeg bruker hofta/låret riktig, Sven?
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby Tordenstav » 09 Jul 2012, 20:32

Effortless og lite kraft i årå kjenne eg meg isje heilt igjen i, men med det sagt så merka eg ingenting i skulder eller armer etter rullene og rulleforsøkene
Noob
Necky Chatham 17
Tordenstav

Postby Sven K » 09 Jul 2012, 20:59

helt klart , morten. nå er jo jeg ingen ekspert, og jeg kvier meg litt for å lære folk å rulle. jeg er preget av et sammensurim av forskjellige teknikker og et 53år gammelt legeme. Og jeg er selvlært. Jeg pleier å råde folk til å ta et kurs med kompetente folk. Kaiakk feks var nede hos kajakkentusiastene og rulla så fint som bare det når han kom tilbake.
VALLEY PINTAIL
arrow ivalu(hvit FG)
ZEPHYR 155rm
gearlab 219/7,9 GP
Walt Whitman
Sven K

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling