Overgang fra flatvannskajakk til havkajakk

Re: Overgang fra flatvannskajakk til havkajakk

Postby EnTil » 01 Aug 2014, 18:41

Men var/er det noen (i Norge) som hadde/har Tiderace Pace 18 på lager, da?
EnTil

Postby Vigmostad » 01 Aug 2014, 21:32

Kajakk og Fritid i Drammen hadde en liggende i butikken. De hadde glemt å legge den på nett sa de.
Vigmostad

Postby EnTil » 01 Aug 2014, 22:28

Da var du heldig. Tiderace Pace 18, samt Valley Rapier 18 og 20, er vel kanskje de mest solide kajakkene i denne kategorien, rent byggemessig, sammen med Lettmann Speedliner og Rockpool Taran 18 og 16, de siste tre med klart høyere baug enn de tre først nevnte.

Enkelte av oss forumslesere er interessert i erfaringer med disse kajakkene, så fortell gjerne, etter hvert, om erfaringene dine med Pace 18 på flattvann, i bølger fra siden og i medsjø.

Når det gjelder din nykajakk, er jeg, for min del, mest nysgjerrig på hvordan du opplever den i korte bratte vindbølger, grunnet det lave tilnærmet horisontale fordekket. Pace 18 virker på meg, visuelt, å være lavere framme (edit: bør rettes til mindre volumiøs øverst i baugen) enn Rapier 18. Jeg har lest et par sammenlikninger mellom Pace 18 og Rockpool Taran 18. Interesserte kan google "Tiderace Pace 18 Rockpool Taran" og vil finne det jeg har lest, kanskje mer. Utfyllende erfaringer med Pace 18 i Norge imøteses med forventning. Den er jo regnet for å være litt rundbunnet, så flattvannserfaringen til trådstarter kommer nok godt med.
EnTil

Postby Jase » 02 Aug 2014, 11:04

Gratulere med ny kajakk. Jeg glemt å inkludere Tiderace 18 og 17 men de stå høyt på prøvekjøring ønskelisten min. Bra hvis du kan etterhvert start et tiderace pace tråd under kajakk seksjon i forumet for å dele erfaring din.
Valley Gemini SP
Åre: Lendal Nordkapp, Werner Shuna, Werner Camano, Epic Active tour.

"You're going to need a bigger boat". (Jaws 1975)
Jase

Postby Vigmostad » 02 Aug 2014, 19:03

EnTil,

Jeg vet ikke om jeg forstår din beskrivelse av "det lave tilnærmet horisontale fordekket. Pace 18 virker på meg, visuelt, å være lavere framme (edit: bør rettes til mindre volumiøs øverst i baugen) enn Rapier 18". Kanskje misforstår jeg deg, men fordekket på Pace 18 synes for meg å være iallfall like høyt som Rapier (har riktignok aldri sett en Rapier annet enn på bilder), og dessuten veldig avrundet. Jeg skulle gjerne lagt ved et par bilder av nybåten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal komprimere bildestørrelsen. Når det gjelder korte og bratte vindbølger så er opplevelsen så langt at båten glir lett og nokså uforstyrret med slike bølger fra siden. Erfaringen er selvsagt begrenset så langt, men jeg hadde en god tur i dag med et langt strekk i ca frisk bris med ferske og krappe bølger rundt 1/2 meter fra siden. Jeg ble knapt nok våt på skjorta. Og som nevnt er den overraskende stabil, med forbehold for at jeg har lite sammenligningsgrunnlag utover brede havkajakker.
Vigmostad

Postby EnTil » 03 Aug 2014, 13:24

Vigmostad wrote:EnTil,
Jeg vet ikke om jeg forstår din beskrivelse av "det lave tilnærmet horisontale fordekket. Pace 18 virker på meg, visuelt, å være lavere framme (edit: bør rettes til mindre volumiøs øverst i baugen) enn Rapier 18". Kanskje misforstår jeg deg, men fordekket på Pace 18 synes for meg å være iallfall like høyt som Rapier (har riktignok aldri sett en Rapier annet enn på bilder), og dessuten veldig avrundet...

Jeg har sett på flere bilder nå, og tror jeg vil trekke tilbake uttalelsen om lavere fordekk enn Rapier 18. Jeg synes det er VELDIG kjekt at du opplever Pace 18 som stabil, men tror fremdeles det henger sammen med din flattvannsbakgrunn. Jeg opplevde Rapier 18 (nå byttet bort) som ustabil (for meg), og føler meg også utrygg i Lettmann Speedliner og i VKV Elite i sidebølger. Sistnevnte skal ha klart større sluttstabilitet enn de andre kajakkene vi har pratet om her.

Jeg hadde (har?) besluttet å skifte fra svengelstyring til pedaler i min VKV Elite, for å se om jeg da sitter bedre i den, men etter å ha prøvesittet med et nytt Bumfortable-sete er det ikke sikkert det blir nødvendig med skifte til pedaler. Får se. Jeg skal i hvert fall i begynne å padle raskere kajakker igjen, bl.a. for å trene opp balansen. Når jeg er i gang, vekker jeg til live en eldre tråd og forteller om erfaringene. Jeg håper du vil delta der med dine erfaringer med Pace 18: Du blir den første med denne båten, og det høres ut til å være en kjempebåt som passer glimrende for deg.

Det eneste jeg har å utsette på Pace 18, hvis den fremdeles bygges slik, er at den har Smart-track-pedaler i sidene i stedet for surfskipedaler eller ONNO-pedaler (kommersielt tilgjengelige pedaler av samme slag som du finner i Epic 18X.) Men mange liker smart-trackpedalene godt nok, kanskje er du en av dem. Alfafritid i Tromsø selger pedaler av det slaget jeg vurderer å sette i min VKV Elite, i tilfelle du etterhvert finner å ville skifte til noe du kan sparke mer kraftig fra mot. ONNO-pedaler over sparkebrett er enda bedre, men vanskeligere (tror jeg) å montere.

Tror forresten jeg ble så ivrig mht båtegenskaper at jeg glemte å gratulere med båten. Gratulerer!
EnTil

Postby Vigmostad » 03 Aug 2014, 14:25

Takk for gratulasjoner!

Stabilitet: Det hjelper sikker litt med min flatvannserfaring, men jeg opplever pacen som mer stabil enn feks stellar s16r og epic 18x. Før jeg kjøpte kajakken leste jeg alt jeg kommer over om den på nettet, herunder sammenligninger med andre båter. Det var gjennomgående at de som testet båten, opplevde den mer stabil enn forventet. Jeg kan sitte stille i kajakken og kante den til cockpitkanten når vannlinjen og det er fremdeles motstand i båten. Det hadde jeg ikke trodd.

Pedaler: Ja, det er smart track. Jeg er vant til slike pedaler fra min forrige havkajakk, men jeg liker dem ikke særlig godt. Skikkelig fraspark blir det jo ikke, og det er klønete å styre med tærne, synes jeg. Men man må vel ofre litt stabilitet i bølger om man skifter til stånde pedaler alla Stellar eller epic? Jeg har ikke prøvd de sistnevnte i bølger, men det er iallfall en forestilling jeg har.
Vigmostad

Postby nPerspective » 11 Aug 2014, 17:55

Jeg kjøpte også Pace 18 hos Kajakk & Fritid i mai i år, og er utrolig fornøyd! Kan skrive under på det som er sagt om stabilitet. Jeg er egentlig for nybegynner å regne, og kom fra et "tankskip" av en 63 cm bred kajakk. Var derfor veldig nervøs for om jeg ville takle Pace'en i bølger, og kjøpte faktisk først en annen kajakk i samme butikk fordi jeg trodde Pace'en ble for ustabil i litt vind og bølger. Jeg fikk imidlertid ikke helt godfølelsen i denne andre, og Kajakk & Fritid var utrolig velvillige og lot meg bytte den inn i Pace i stedet. Min opplevelse med dem har for øvrig vært helt topp gjennom hele prosessen.

Selv for en relativ nybegynner som meg, som aldri har padlet noen racingkajakk eller surfski, er Pace 18 faktisk absolutt håndterbar. Jeg har ikke padlet den i skikkelig grov sjø, men vanlige fjordbølger, rotete sjø fra båter o.s.v. går helt fint. Den eneste gangen jeg har følt meg noe anspent var når vinden plutselig skiftet retning midt på en vestlandsfjord, og jeg fikk to kryssende bølgesystemer med "kaotisk sjø". Det gikk fint, men jeg følte meg som sagt ikke helt trygg akkurat da. I større motsjø slamrer den en del, men uten at det synes å gå særlig ut over farten.

Den surfer for øvrig som en drøm! Fartspotensialet begrenses definitivt av meg selv, jeg er ikke nærheten av å kunne ta ut potensialet i denne båten. Etter hva jeg forstår regnes den som en av de aller raskeste havkajakkene på markedet. Jeg forstår at de som er mer "proffe" er skeptiske til Smarttrack-pedalene, men på mitt nivå kan jeg ikke si at jeg opplever det som noe problem. Byggekvalitet og finish oppleves som meget bra. Det eneste er at den rette og sylskarpe baugen nærmest inviterer til "chipping" i gelcoaten hvis man kjører den inn i en sten eller lignende, men det får jeg heller leve med.

Bagasjekapasiteten er nok noe begrenset, luka foran er temmelig liten, og akterdekket så lavt at det er begrenset hva man får inn der. Båten har likevel bagasjeplass til en ukestur om man pakker litt bevisst.

Den har en cockpit som gir meget god støtte hvis man bretter ut knærne (i hvert fall for meg), samtidig som det går greit å sitte og "pumpe" med samlede knær hvis man ikke er alt for lang i beina. Bakdekket er så lavt og cockpitåpningen såpass stor at cowboyredning går som en drøm på flatvann. Er litt usikker på hvordan det vil fungere i grov sjø, så jeg satser på å lære meg rulla skikkelig så snart som mulig. Den skal være forholdsvis lettrullet etter det jeg har lest i diverse tester.

Har padlet den et par hundre km de siste ukene, både trening og turer, og er så langt altså strålende fornøyd.

Som sagt, jeg har nok ikke så mye å bidra med overfor de erfarne her på forumet, men ut fra min bakgrunn og min foretrukne form for padling passer den meg helt utmerket. Skulle jeg først og fremst kjøpt en ekspedisjons- og langtursajakk ville jeg nok valgt noe annet, likeså hvis rockhopping var hovedfokus. Men til trening, raske dags- og weekendturer, og kanskje også en og annen ukestur er denne båten meget godt egnet så langt jeg kan skjønne.
nPerspective

Postby torbc » 16 Mar 2016, 11:53

Hei Vigmostad
Hvor ble det av 16 foteren fra Epic?
Jeg har en 18 foter og kunne tenke meg å gå ned en størrelse
Torbjørn
torbc

Previous

Return to Hav-/Turpadling