Trygghet og rulle

Trygghet og rulle

Postby hotshot » 05 Sep 2014, 14:06

Blant padlere har det stadig blitt diskutert om rulle gir trygghet og om det er "nødvendig" å lære dette.
Folk har en tendens til å dele seg i to leire, for eller mot, og blande fordommer og følelser inn i diskusjonen.

For mange år siden diskuterte feks. svenskene på et padleforum om man kunne bruke ordet "havkajakk" om en båt uten lårstøtter og som man falt ut av hvis den gikk rundt.
Mange dyktige folk med lang erfaring padlet i åpent farvann med slike båter, og striden ble bitter.......

Personlig ser jeg på rulla og en egnet båt med tett spruttrekk som et nyttig verktøy for å kunne padle trygt, men jeg er "oppvokst" med elvepadling, så jeg vet av erfaring at man aldri kan vite 100% sikkert at man ALLTID klarer å rulle i enhver situasjon. Noen ganger kan det være direkte flaut og pinlig for en med lang erfaring......

Samtidig er ikke rulla lenger noe som er forbeholdt en elite: de fleste som vil, kan med god instruksjon lære dette i løpet av et par treningsøkter.
Men det er også sant at det er en læringskurve fra din første rulle til at det gir "trygghet under alle forhold": og man må presse seg selv til å trene der man syns det er litt skummelt.
Jeg har lagt en lenke om det å øve på slikt et annet sted i dag: viewtopic.php?f=4&t=5733&start=50#p48288

Og så altså;
Selv om man har trent seg opp til å være en ganske "robust" kajakkpadler: noen ganger trengs en plan B.
Det betyr at man må klare seg selv om man er ute av båten og den er fylt av vann, og man må ha nødvendig utstyr for å håndtere dette.
Slikt bør man også trene på, og man må tilpasse padlingen til de begrensninger man opplever gjennom dette.
Klarer du å komme deg på plass alene under de rådende forhold, eller trenger du en medhjelper?
Klarer du å hjelpe en annen padler opp i båten? Klarer dere det selv om begge båtene er fylt av vann?
Klarer du å svømme inn til land, og klarer du å komme deg opp på land?
Noen steder kan det siste være svært vanskelig.

De forskjellige teknikkene og metodene er beskrevet mange ganger.

Hvilke erfaringer har dere med slikt, eller er dette bare teori?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Trygghet og rulle

Postby Rasmussen » 05 Sep 2014, 14:37

For meg som her helt fersk, så treffer du spikeren på hodet her, å være bevisst på hva man MÅ lære og trene på er viktig, også under varierende forhold. Godt skrevet [THUMBS UP SIGN]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Rasmussen

Postby Seasurfer » 05 Sep 2014, 21:34

Man bør så snart som mulig i kariæren lære å redde seg selv. De ambisiøse lærer seg rullen. Alminnelige hobbypadlere bryr seg ikke alltid om å lære seg rullen. Dessverre ser det ut som en god del av disse kosepadlerne heller ikke bryr seg så allverdens om å lære seg andre redningsteknikker. Slikt synes jeg er ille. Om man skal padle aleine, må(!) man klare å redde seg selv.

Selv om jeg ruller ofte, og gjerne lenge..., vokter jeg meg for å påstå at rullen er noe du MÅ kunne, men en selvredningsmetode som står i forhold til sin egen type padling bør være et must.

Avsluttningsvis kan jeg ikke dy meg for å komme med min kjepphest. : Sørg for å øve mye på å unngå å kantre. Jeg har nemlig en vag anelse om at det ikke øves overdrevent mye på støttetak.
Seasurfer

Postby Rasmussen » 05 Sep 2014, 23:55

Helt enig med det du sier, støttetak må jeg lære snarest mulig [WHITE SMILING FACE]
Rasmussen

Postby hotshot » 06 Sep 2014, 08:12

Det meste som kan sies om padling er sagt før her i Padleforumet, så da er det naturlig å se på denne:

viewtopic.php?f=6&t=4986

Ser ut som denne ble lagt inn et par dager etter at trådstarter hadde lært å rulle og var forbauset over hvor lett det var :D
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby bernt » 06 Sep 2014, 12:48

Snedig. Jeg forfattet akkurat nettopp nå noe om dette på bloggen min under tittelen "Du blir aldri så flink å rulle at du ikke trenger å trene på andre teknikker".
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby Snikkeren » 06 Sep 2014, 14:10

Må jo lære meg å rulle. Det første alle spør om når man kommer inn på det med kajakk er jo: ja, kan du rullen da?

Er jo litt kjedelig å si nei, så det må jo gjøres noe med. :p

Men litt mer seriøst. Jo flere redningsteknikker man kan, jo sikrere er det. Det er jo ikke noe å diskutere en gang.
Snikkeren

Postby Morild » 06 Sep 2014, 15:08

Det første spørsmålet jeg ALLTID får fra folk som ikke er i padlemiljøet når jeg forteller at jeg padler, er: "kan du rulla da?"- etterfulgt av et fårete glis. Gjett om jeg synes det er kult å kunne svare "JA" på det! (Vedkommede trenger jo ikke vite at jeg ikke fikser rulla når jeg trenger den som mest). Resultatet er ofte at samtalen dreier over på annet tema, hehe.

Og på spørsmål fra trådstarter: man må alltid kunne beherske vanlig egenredning i tillegg til rulla. F.eks hvis åra brekker (umulig å rulle seg opp uten å kunne håndrulla)- jeg har jaffal ikke pust nok til å sette sammen reserveåra under vann for så å rulle meg opp igjen. Eller man ikke helt har dagen jmf bloggen til Bernt. Men å øve på rulla er jo det samme som å øve på å få kaldt vann i trynet, og jeg opplever i allefall at jeg er blitt tryggere under vann av det. Og er jeg tryggere under vann vil jeg også takle en uforutsett velt bedre osv osv. Så jevnlige badeøkter der hele skrotten et ute av kajakken (og plutselig så husker man hvor kaldt det egentlig var å ligge i sjøen) er ikke så dumt!
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby bernt » 06 Sep 2014, 15:32

Slik jeg ser det, har rulle 2 veldig gode egenskaper.
1: Det er den sikreste, raskeste og minst anstrengende egenredningsteknikken.
2: Å trene på rulle, og gjerne forskjellige ruller, gir deg trening i å være under vann, noe som gjør deg til en tryggere padler.

Å ha rulle som eneste egenredningsteknikk er derimot ikke spesielt smart, så uansett hvor godt rulla sitter, må jeg trene på andre egenredninger. Alle padlere bør også repetere kameratredning, i begge roller, uansett hvor gode vi blir. Den dagen det røyner på, skal den ikke bare fungere, men den bør fungere kjapt og effektivt. Jo kortere tid den uheldige er i vann, jo mindre sjanse for nedkjøling, og nedkjøling koster krefter.

Husk at som regel er årsaken til velten at en padler er godt ute av komfortsonen, og ikke bare driver med tøys og tull, så den uheldige er mest sannsynlig sliten, redd og kald, eller i alle fall minst en av delene.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby Seasurfer » 06 Sep 2014, 17:46

Er veldig enig med bernt.

Men så kommer spørsmålet.til alle som er inne på denne tråden: Kan du virkelig rullen? Ja, KAN du den, eller går du bare der og tror at du kan den fordi du endelig klarte den, så vidt, i et lunkent basseng?

Nå skal jeg komme med to påstander.

1: Rullen er en helt suveren redningsteknikk for dem som virkelig behersker den under de fleste forhold.

2: Rullen er en helt meningsløs redningsteknikk for dem som dem som innbiller seg at de kan den, bare fordi den satt den ene gangen i det lunkne bassenget.

Min fasit.: Om du virkelig ønsker å lære deg teknikken, så sørg for at den sitter ordentlig. -Deretter må den vedlikeholdes. Først da fremstår den som den glimrende redningsteknikken den er ment å være.
Seasurfer

Next

Return to Hav-/Turpadling