Trygghet og rulle

Re: Trygghet og rulle

Postby ksakk » 06 Sep 2014, 18:28

Øv på å rulle med halv åre, så slipper en å sette sammen reserveåra under vann. Beste måten for meg å øve er å forkorte på hel åre slik at en tilslutt har hånda helt ved årebladet. Så kan en gå over på å rulle med den halve åra. Og etter det kan en trekke ut den halve åra fra dekkslinene og rulle opp. For meg funker det bare på godsida, men er bedre enn ingenting
ksakk

Postby Seasurfer » 06 Sep 2014, 19:24

Mange gode råd her. Snart på tide å starte en tråd hvor man diskuterer hvordan man kan unngå å kantre. Er så utrolig stort fokus på hva man skal/kan gjøre når hodet har kommet under vann. Selv ønsker jeg i tillegg mer fokus på forebygging i form av å heve terskelen for å kantre ufrivillig. Synes padlingen godt kan ha like mye fokus på å holde seg på rett kjøl. Det er vel dét som er primærintesjonen ved padlingen? Selve mestringen rundt dette å beherske forskjellige forhold?
Seasurfer

Postby hotshot » 06 Sep 2014, 19:58

Dere kommer meg i forkjøpet:

På elva er årebrudd ganske vanlig, og man havner i situasjoner hvor det kan bli nødvendig å klare seg med en halv åre, for eksempel hvis elva går i juv. Rulle med det som er igjen av en brukket åre er ikke så veldig vanskelig; bruk fortrinnsvis den lengste delen hvis den er tilgjengelig.......

Å lære seg å padle bare på den ene siden med enkeltblads åre er også morsomt: kanopadlere gjør det hele tiden.
"Museums"-bilder viser også inuittfarkoster som padles med enkeltblads åre. Sven K. kan vise King Island kajakken sin som et utmerket eksempel på slikt. Kanoåre er faktisk også et brukbart "verktøy" i rulleundervisning.........

Og så det siste: hvorfor velter ikke en kajakk når den er så smal og har så høyt tyngdepunkt?
Den er jo faktisk avhengig av å ha et levende menneske om bord.......
Midje/hofte bevegelser bidrar til å utnytte skrogets lave egenstabilitet, og når dette ikke er nok, trengs det støttetak.
Den grunnleggende balansekunsten er vel stort sett noe de fleste fikser mer eller mindre instinktivt: har noen av dere egentlig fått undervisning i dette? Men man blir flinkere med trening og føler seg tryggere etter hvert.......

Støttetak gis det derimot opplæring i, selv om det er ganske "logisk" når man får det demonstrert. Aha opplevelsen er vel hvor mye løftekraft det er i et velplassert åreblad. Man kan jo oppleve å få ganske vondt i håndleddet eller å få åra revet ut av hendene av de kreftene som kan oppstå i turbulent vann.

Så vi sitter igjen med behovet for at åra og padleren skal være uskadd: i en større båt kan man drive omkring i ganske redusert tilstand og vente på hjelp, men i en kajakk er ikke dette så greit.

Og det betyr å forebygge; sørg for at utstyret er solid,, og vurder egen tilstand og hvem som padler sammen før dere drar ut. Ha mot til å la være eller senk ambisjonsnivået hvis man føler at det er en dårlig dag eller forholdene er for tøffe, selv om man kanskje har reist langt og ikke liker å gå glipp av en fin padleopplevelse.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Rasmussen » 06 Sep 2014, 20:01

Godt forslag, gjerne en tråd på ulike metoder for å holde seg på rett kjøl. Som blodfersk så suger jeg til meg alt...
Rasmussen

Postby Seasurfer » 06 Sep 2014, 20:41

Selv begynte jeg ganske tidlig i padlekarriæren å utfordre meg selv om bord i tur -og treningsracere. Begynte med en Struer Fenja og gikk videre til en Trazer. Denne var nokså kilen, så støttetakene kom på rekke og rad. Men, jeg gikk aldri rundt. Ikke én eneste gang! Først ble jeg god på støttetak. Deretter fikk jeg bra balanse. Siden dette var klubbkajakker, førte tenningen på litt krevende flattvannsutgaver til at jeg for tolv år siden kjøpte meg en VKV-101. Til denne har jeg tre forskjellige sits. Et lavt, et mellomhøyt og et høyt. Båten har gjort at jeg har fått trent opp balanse og padleteknikk(wing). Dette har jeg dratt nytte av når jeg har padlet havkajakk under dårlige forhold. Har ennå ikke kantret ufrivillig i havkajakk. Grei balanse og kjappe støttetak har reddet meg et utall ganger.

Dersom balanse og støttetak virkelig skal på plass på kortest mulig tid, er mitt råd å kombinere tur/havpadling med turer i smånervøse kajakker i 51cm.-klassen.
Seasurfer

Postby AndersRS » 07 Sep 2014, 12:53

Seasurfer wrote:Synes padlingen godt kan ha like mye fokus på å holde seg på rett kjøl. Det er vel dét som er primærintesjonen ved padlingen?

Jeg synes ikke det å holde meg på rett kjøl er noe mål i seg selv. Å ha god balanse og båtkontroll er et mål, men jeg har ikke noe imot å ha hodet under vann innimellom. Det gjør bare padleturen bedre, ikke dårligere.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Seasurfer » 08 Sep 2014, 02:00

Okei, AndersRS, så da trenger ikke hobbypadleren, turpadleren og nybegynneren å ha noe særlig fokus på å holde seg på rett kjøl? Liksom ikke noe vits å forbedre balansen?Tror du virkelig at alle er som deg og meg? -At tanken på å ligge med hodet under vann ikke koster dem en halv kalori?

Det er selvsagt mulig at jeg ikke er som alle andre, for jeg har fremdeles ikke noe utpreget behov for å gå rundt når jeg padler på tur. Selvsagt liker jeg å bli utfordret av litt dårlig vær, eller gode surfebølger. Hele tiden er målet å holde seg på rett kjøl. Når jeg får overbalanse, legger jeg ut et lavt støttetak, så har jeg hentet inn kontrollen. Forhåpentligvis.. Om intensjonen en dag går fløyten, så vil jeg nok kantre. Etter en liten stund, padler jeg trolig videre. Da har jeg enten rullet, eller reddet meg på annen måte. Men, målet er faktisk å unngå kantringen. Dette er for meg en del av mestringen.

-Hva gjør du da, AndersRS? Gir blaffen i støttetaket, slik at du kan gå rundt, og rulle opp igjen? Tar det som ren øvelse? Jeg øver også når jeg padler på tur, men her er det støttetaksresponsen som settes på prøve. En annen dag kan jeg bare rulle, rulle og rulle. Men, da er jeg ikke på tur. Da er målet å trene på rullen.

Vel, såpass forskjellige kan man være. Spør dem som ikke har samme erfaringen. Spør om de ønsker å holde seg på rett kjøl på sine fine turer.

Så lenge jeg har interesse for denne sporten, kommer jeg til å ta til orde for at det er smart å trene på både balanse og redning. Bli så god som mulig, ut i fra sine egne forutsetninger, -til begge deler.
Seasurfer

Postby AndersRS » 08 Sep 2014, 02:34

Svaret er "Nei" til alle dine spørsmål. Jeg synes støttetak, balanse og båtkontroll er gode ting som er bra å øve på og bli bedre på. Slik jeg leser det du skriver er vi bare uenige om at det å velte er noe som kan ødelegge en tur. Vi kler oss etter vanntemperaturen og jeg mener at det er bra for padlingen om man aksepterer velting som noe vanlig og ufarlig. Hvis målet er å aldri velte blir det vanskelig å flytte grenser under forhold man behersker. Hvis man aksepterer muligheten for å velte kan man effektivt øve både balanse og støttetak til og med i bred båt og på flatt vann.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Seasurfer » 08 Sep 2014, 10:12

Jeg er enig med deg, AndersRS, at det er smart å prøve å ufarliggjøre dette med å velte. Her kommer pedagogikken inn i bildet. Men, slik jeg ser det, kan en trygg og flink padler i stor grad selv bestemme når det skal skje. Dersom jeg selv skulle kantre på en av mine treningsturer i min VKV-101, så ville jeg nok ment at jeg var uheldig. Dette skjedde i fjor høst. Var ute og trente i bølger som så vidt hadde begynt å gå hvit. Plutselig satte jeg wingåren feil i vannet og en svømmetur var et faktum. En medpadler i havkajakk kom til, og vi tok en kameratredning. Ingen dramatikk i det hele tatt. Treningsturen fortsatte uten at hendelsen var noen big deal. Men, kantringen var ikke tilsiktet. Målet mitt var å prøve å unngå dette. Hele turen var krevende, siden vi hadde å gjøre med en flattvannskajakk. Var jo selvsagt klar over at jeg lå på grensen av hva jeg og båten tålte, så jeg hadde tatt mine forholdsregler.

Grunnen til at jeg ikke har aversjoner mot å ha hodet under vann, er at jeg har øvd på de fleste situasjoner gjennom flere år. Jeg liker å bestemme utfallet. Liker å sette mål. Når jeg er ute og tester kajakker i dårlig vær, skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke lenger skal skal bestrebe meg på å holde meg på rett kjøl.(?)..Om jeg ikke tar helt feil, øker risikomomentet når man kantrer. Jeg tror at jeg er en tryggere padler når jeg makter å holde meg på rett kjøl. Dette klarer jeg stort sett fordi jeg i mange år har øvet på slikt ved å padle plattvannsbåter under normale forhold. Dersom jeg skulle kantre, er heller ikke dette noen stor sak. Hvorfor? Jeg har øvet og øvet. Rullet, rullet, rullet. Foretatt wet-entry. Lekt meg. Ofte. Jeg avslutter gjerne en fin padletur med gjengen, med å rulle og tulle. Helst så ofte som mulig. Men, under selve turen ser jeg sjelden poenget med slikt. Da er som regel treningen å beherske støttetak.

Med all respekt for alt du skriver og står for, AndersRS, men sånn er det med meg. Vi er kanskje litt forskjellige. Begge har nok en felles tanke om å beherske elementene. Slik er det med mye her i livet. Vi kan ha felles mål, men når dem på forskjellige måter.
Seasurfer

Postby hotshot » 08 Sep 2014, 14:17

Kjenner meg igjen i det meste som har vært skrevet her; hyggelig med likesinnede.
Små avvik i holdninger hindrer ikke dette, det dreier seg om forskjellige former for mestringsfølelse, fartsglede, naturopplevelse og andre gleder.
Ikke alle har de samme behovene, og komfortsoner varierer, men vi får håpe de fleste har det morsomt når de padler.

Jeg har noen erfaringer / synspunkter som føyer seg inn i mønsteret:

Kajakkpadling betyr en høyere sjanse for at man går rundt enn i andre farkoster.
Uansett båtvalg og dyktighet, så bør vi være forberedt på at det kan skje.
Det betyr å være kledd for forholdene i luft og vann, og ha en strategi for å håndtere slike situasjoner.

Vi kan velge forskjellige strategier for å unngå at man velter for ofte, avhengig av hva vi trives med.
Støttetak er vanigvis behageligere enn rulle, men det finnes situasjoner hvor det motsatte gjelder.
Det er behageligere å rulle enn å svømme, og noen ganger er det vesentlig tryggere!
Jeg har ingen oversikt over de gangene jeg har svømt i elv: gode rullere blir etterhvert dårlige svømmere.

For den som har lyst, er det morsomt og nyttig å trene på alle slike teknikker, og å utfordre seg selv.
Jeg er gammel og bedagelig, og lar meg alltid lett friste til å trene mest på det jeg er flink til.
Det er ikke bra, og det er jo gøy å få til noe nytt også.........

Og så har vi dette med smale båter og alt det der: det er også morsomt, men jeg syns også det er morsomt å utforske hvordan man kan få en båt både rask og stabil.
Det er også spennende og åpner for at flere kan padle fort..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling