Trygghet og rulle

Re: Trygghet og rulle

Postby hotshot » 11 Mar 2015, 14:04

Fortsetter serien med "ting vi egentlig vet fra før" og henviser fortsatt til undersider fra Kvases lenke:

http://neptunesrangers.blogspot.no/2012 ... -bill.html

Mer betraktninger om farlige situasjoner, og erfaringer. Trådtittelen "Trygghet og rulle" peker på en tanke:
Trygghet betinger at kajakken og øvrig utstyr er intakt. Vi har vært innom årebrudd, tømming av fylt kajakk osv.
Greie teknikker i en rolig situasjon, men verdt å forebygge:
En solid åre som ikke brekker så lett, reserveåre.
Spruttrekk som ikke spretter av i en tøff situasjon.
Dekksluker som sitter trygt, og gjerne med backup av vanntett-bager som fyller lasterommene.

Det siste er vanlig på elva fordi vanntette skott ikke er vanlig; alle elvepadlere har erfart at vannfylte kajakker er tunge!
Så skaff deg flyteposer og fyll opp tomrommene; det veier lite og koster ikke så mye.
Kan suppleres med vanntette pakkposer.
Butikkene tror luftposer er avlegs pga. at nyere båter har vanntette skott og slutter å ta det inn :shock:

Det er slikt vi måler dem på: gå i nettbutikken og sjekk hva de har under sikkerhet........... :mrgreen:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 16 May 2015, 23:44

Det største problemet med rullen er at noen liker å skryte på seg at de kan rulle under mange forskjellige forhold. -At øvelsn sitter som en kule. Javel, sier nå jeg. -Enten kan du rullen, eller så kan du den ikke. Du merker det først når du trenger den. Har du øvet nok? Bommer du, kan det være greit med en plan-B. Da vet du samtidig at du må du øve mer, eller kanskej satse på en redningsteknikk som står mer i forhold til dine egentlige spesifikasjoner. Ikke flaut, det. Men, det er viktig å være ærlig. -En rulle som sitter, er gull verdt. -En rulle som ikke sitter, -er ingenting verdt. Bare en liten tanke til slutt.: -Når rullet du sist med en lastet kajakk?.....
Seasurfer

Postby hotshot » 17 May 2015, 10:24

The "bomp proof roll" er et gammelt engelsk begrep.
Elvepadlere vet at de færreste kan skryte på seg dette, og at det ikke er noe enten/eller. Bare å bli med en tur på elva under forhold som du ikke behersker så vet du hva som gjelder.

Du kan aldri være 100% sikker på at du aldri vil trenge hjelp, men hvis du greier å rulle 9 av 10 ganger i vanskelige situasjoner så er det jo fint. Det er utrolig mye styr og mas med å samle sammen delene og komme seg opp i en kajakk under røffe forhold sammenlignet med å rulle.
Det er ALLTID en fordel å kunne rulle, de (mange) gangene jeg har trengt å bli hjulpet/reddet, forandrer ikke på dette.

En prinsippdiskusjon for/mot rulle er bare dumt, de sterkeste meningene kommer fra folk som ikke har en god rulle.

Men altså:
Da jeg var hos Seabird nettopp, kjøpte jeg en årepose, det var en del av planen......
Jeg kommer til å leke og trene med den i sommer, og håper jeg ikke kommer til å trenge den til annet enn frivillig reentring og rulle trening.
Ser for meg at den kan være kjekk som støttepontong ved cowboyentring også, og til å trene håndrulle *hello2*

Hvis jeg skal padle lange strekk alene i åpent farvann, kan jeg komme til å ordne meg en sikkerhetsline også.
Har aldri brukt slike ting i løpet av snart 50 å som padler; begynner vel å bli gammel og påvirket av alt dette sikkerhetspreiket :?
hotshot

Postby RulleRolf » 17 May 2015, 12:12

Håper ikke du kjøpte en oppblåsbar type, samtlige oppblåsbare åreposer burde brennes i en satanistisk handling.
Spøk til side (egentlig ikke) en med fast element er mye tryggere og så god å sitte på ved pause da gitt.
Har aldri brukt min til annet enn sitte underlag...... Den er kun med på kurs, jeg demonstrerer åreposeredning men fokuserer heller på cowboy entring.
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby hotshot » 17 May 2015, 14:29

Har grublet over det samme, men de hadde bare oppblåsbar :?
Riktignok med to kammere,, så det hjelper vel litt........
Fordelen er vel at denne tar liten plass sammenpakket og derfor er grei å ha med i kajakken.
Her blir det jo litt beredskapsdiskusjon, siden en kloss ikke trenger å blåses opp.
Gønlands-tradisjonen er vel ellers i orden fra gammelt av, se på slutten innlegget.

En skumplastkloss med fester kan jeg vel for så vidt lage meg selv. Evt. eksperimenter vil vel bli presentert i "gjøresjøl" avdelingen.
Egentlig er jo slike greier litt overpriset, og folk stoler helst på ferdigkjøpte greier når det gjelder sikkerhet.
Og det er jo også plass til en ganske stor skumplastkloss som "backup" inni denne saken; det finner jeg hvis jeg ser i garasjen :lol:

Det man oppdager når man eksperimenterer litt, er at det trengs noen liter med oppdrift for å gi særlig støtte. Har prøvekjørt med noen slike basseng puter og klosser på en liter eller to festet på åra under rull&tull lek. De skal ikke belastes mye før de synker. I en reell redningssituasjon kan man ikke regne med så "stilrene" manøvre. Så da trengs det nok reservekapasitet.

En annen sak med et slikt oppdriftsmiddel er som rullehjelp hvis man skulle miste eller ødelegge åra. Sven K. har lagt ut video hvor han viser rulle med Avataq.
https://www.youtube.com/watch?v=dmpl2tB4ryY

Hmm, en tanke: hvordan er det å ha en slik pose eller kloss ferdig montert på reserveåra?
Må prøves det også.
hotshot

Postby hotshot » 01 Jun 2015, 14:15

På gårsdagens mai-tur ble åreposen testet.
Hadde egentlig tenkt å gi meg og gå i land, men det var synd å ikke teste den.
Kan bare si at den er greit designet med to separate kammere og var kjapp å tre på åra og kjapp å sikre med flere uavhengige systemer.
Jeg har sett andre åreposer som virker klønete i forhold, og må si meg fornøyd med denne.
Den "flyter som en kork": plenty nok oppdrift til å rulle eller støtte uansett teknikk.
Når jeg hadde følelsen av å trykke den under vann, var bare halve volumet "brukt opp" *hello2*
Selv med et tomt kammer vil denne gi god støtte hvis du ikke direkte motarbeider den.

Midtrommet hor man skyver inn åra, kan brukes til oppbevaring ;)
Da jeg bar i land utstyret, rommet det lett en 1,5 liter mineralvannflaske....
hotshot

Postby hotshot » 03 Jul 2015, 13:05

OK,
her er en video som samler en del teknikker som jeg syns er verdt å se nærmere på.
Både for rullere og ikke-rullere *hello2*
Jeg føler at jeg er i stand til å "finne opp" disse triksenepå sparket, det gjør sikkert mange andre også.
Men å ha sett gjennom mulighetene og utfordringene, gjør at man "har en plan"......

Demoen tar utgangspunkt i en "lap-bag": vi har en sånn, men den er for stor.
Jeg vil heller tro at de fleste trenger å utforske mulighetene med en vanlig rimelig vanntett-pose. Jeg pleier å ha en slik liggende mellom føttene når jeg padler tur. Den er liten nok til ikke å hindre meg i å komme ut, og stor nok til å gi tilstrekkelig oppdrift.
Den siste "øvelsen" i videoen vil gå fint med en slik; det er jo bare en Avataq rulle. Som årepose kan tørrposen bli litt "løs i fisken" hvis man ikke sper på med en stropp eller har en åpen pose eller for eksempel et klesplagg utenpå som årefeste.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Vk2FNQapw4

Og hva mer? Hvis du ikke kan rulle, så tren på noen av disse metodene når du er ute og padler i sommer.
Trente enn del av dem med årepose sist jeg var ute, inklusive å tre armen inni åreposen og rulle med den.
Det var kjempe-lett og veldig raskt å rigge til; de fleste burde klare dette selv om de ikke kan rulle med åra :P
hotshot

Postby Seasurfer » 31 Jul 2015, 22:45

Synes det står mye fornuftig her. Men, min kjepphest er som sikkert noen vet; at vi ikke må ikke glemme å øve på teknikkene som hindrer oss i å gå rundt.
Seasurfer

Postby bernt » 25 Aug 2015, 11:48

Seasurfer wrote:Synes det står mye fornuftig her. Men, min kjepphest er som sikkert noen vet; at vi ikke må ikke glemme å øve på teknikkene som hindrer oss i å gå rundt.

Egentlig er det veldig enkelt for meg. I prioritert rekkefølge.

1) Ikke gå rundt (god balanse og støttetak)

2) Ikke gå ut av kajakken, dvs. rulle (og jeg begynne å helle i retning av å være enig med de som hevder at rulle ikke er en redningsteknikk. Det er et veldig avansert støttetak *hello2* ). Sammen med andre dyktige og ikke minst oppmerksomme folk som du stoler på, kan også såkalt eskimoredning være en opsjon.

3) Redningsteknikker hvis du mot formodning må ut av kajakken
3a) Sammen med andre: Kameatredning. Enklest og kjappest og koster minst krefter.
3b) Alene: Reenter and roll (det er det eneste som fungerer sikkert nok for meg når jeg bruker grønlandskajakk). Årepose er noe herk (men jeg trener på det også), og fast flyteelement er et uønsket vindfang (dessuten har jeg ikke et slikt). Cowboyentring med årene som utriggere (jeg har alltid reserveåre) trener jeg også på, men er ikke lett i bølger siden jeg må sitte på bakdekket og tre beina i cockpit'en først.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby veltern » 17 Sep 2015, 18:28

I sommer har jeg ved flere anledninger, når jeg setter ut, eller tar inn kajakken, gjerne da en surfski,(som jo selvsagt ikke kan rulles), fra ukjente personer, fått spørsmål om eskimorulle. Pussig det der....

Henter fra "padlespesialistens" hjemmesider:

Basis rulleteknikk:
Eskimorulle.

Kinnguffik Paarlallugu (på inuittisk)

Eskimorulle er et ord vi alle vet hva betyr, og som er innhyllet i mystikk for mange. Det er det første uvitende menneske spør om, når du snakker kajakk med dem....

Flere har samme erfaring, ser jeg.

Og, må si meg enig med et innlegg lenger opp i tråden: rulle er ikke en redningsteknikk, men en avansert variant av støttetak.
veltern

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling