Trygghet og rulle

Re: Trygghet og rulle

Postby Jase » 18 Sep 2015, 13:08

Et gammel engelsk uttrykk.
Man lærer å rulle så man unngå å svømme.
Man lærer å støtte (støttetak) så man unngå å rulle.
Man lærer balanse så man unngå å støtte.
Valley Gemini SP
Åre: Lendal Nordkapp, Werner Shuna, Werner Camano, Epic Active tour.

"You're going to need a bigger boat". (Jaws 1975)
Jase

Postby hotshot » 18 Sep 2015, 14:57

Litt forskjellig hvilken rekkefølge folk lærer dette, og dette igjen er litt avhengig av hvor du padler.
Men hvis du ser litt på Youtube så finner du elvepadlere som nesten ikke har åra i vannet :P

Det begynner på flattvann, og jeg kommer nok aldri til å greie dette:

https://www.youtube.com/watch?v=98eHVFJNkFg

https://www.youtube.com/watch?v=Afo8o1T5AiA
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 06 Nov 2015, 09:37

BALANSE

trenger ikke bare være når du sitter trygt i båten. For mange av oss er jo dette med cowboy redning en balanseøvelse.
"Baffin paddler" har litt å fortelle om dette, og mange vil kanskje kjenne seg igjen:

http://baffinpaddler.blogspot.ca/2010/1 ... l-166.html

Har du ikke prøvd cowboyredning på en stund? Neste gang du er ute og padler.....
Og lenken forteller litt om dette med at noen kajakker er vanskeligere enn andre.

Flere varianter her:
http://baffinpaddler.blogspot.no/2012/0 ... -with.html

Sitat:
I must be able to Cowboy Scramble up a sea kayak's back deck and get back inside the cockpit by myself quickly and easily in calm water and in moderate wind and waves (at the very least), or it's off my list as a kayak I'd buy, rent, or paddle on a trip with an outfitter.
hotshot

Postby SamH » 06 Nov 2015, 11:22

En skulle ikke kast bort tid på cowboyredning og dess like om en padler i litt større og mer utsatte forhold, og ihvertfall ikke om en satser på å gjøre slikt alene eller uten mulighet for særlig assistanse som vil være tilfelle i mye sjø.
Littegranne vind og sjø, du setter deg på bakdekket, baugen løfter seg, vinden tar tak i den og snur deg rundt, og neste sjø fyller cockpiten bakfra.. Sjansen for å ligge i vannet igjen før begge beina er oppi cockpiten er rimelig tett på 100%.

Lær deg rulla, lær deg reentry og rull, monter fotpumpe(evt. elpumpe om en stoler på slikt.). Begge henda på åra og en fot på pumpa gir deg støtte nok til å få tømt båten, selv når det er overhendig stort vær. Men i prinsipp, ikke forlat båten, rulla er også et støttetak, og en god sculling/static brace gir deg mange, mange forsøk på å rulle helt ut av vannet, lær deg å dele rulla i to, fra helt under til brace, og derfra og opp ..

Så:
* Hold på åra
* Bli i båten
* Rull opp, v/feil: Brace/retry
* Padle videre ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 06 Nov 2015, 12:19

:D

Jeg er enig med Sam, samtidig som slike øvelser er med på å bygge trygghet og kontroll.
Hvis du velter i en kajakk, så vil sittebrønnen gjerne være halvfull av vann: jeg har sluttet å mase med å forsøke å tømme kajakker som har gått rundt.
Så en viktig ting å trene på er å padle med sittebrønnen fylt av vann; med brukbare støttetak går det ganske greit, men ikke så veldig fort.
Faktisk kan cowboyredning bli mer avslappet i en kajakk som ligger dypt i vannet. Jeg har også fått litt mer positivt syn på årepose etter noen øvelser i sommer. Hvis du er litt avslappet, vil en oppblåst årepose gjøre reentry og håndrulle til en meget enkel sak. Ellers vil vel de fleste forsøke å finne rolig farvann før de prøver å tømme båten.

Fotpumpe eller elektrisk pumpe er en "installasjon" som blir litt voldsom hvis man har flere kajakker: kanskje det er behov for et nytt pumpe-produkt?
Noe som kombinerer funksjonene til el/fot med fleksibiliteten til håndpumpa?
Hmm, surfski er selvlensende, hvorfor ikke kajakk?

Og en håndpumpe fjerner ikke så mye vann pr. pumpetak: ikke stort bedre enn et enkelt øsekar egentlig. Det bruker vi jo i andre båter :?
hotshot

Postby Joker » 06 Nov 2015, 18:52

SamH wrote: lær deg å dele rulla i to, fra helt under til brace, og derfra og opp ..

Dette er et veldig godt tips. Når jeg øver på rulla så legger jeg alltid inn litt sculling. Tippe ned i sculling, deretter helt under, opp i sculling igjen og til slutt helt opp. Jeg får ikke bare en bedre rulle, men det er også mye mindre stress å henge opp ned eller ligge på siden.

I litt bølger og vind så ser jeg ikke for meg noe alternativ som er bedre enn rulla i en eller annen form.
Joker

Postby hotshot » 13 Nov 2015, 22:54

En variant til i rulleundervisningen: håper lenken virker

http://www.rapidmedia.com/adventurekaya ... 3-84770013

Enig med Sam:
Jeg har ofte på elva praktisert "gjentatt rulle" ved at primærbehovet er å skaffe seg luft for å få bedre tid. Hvis forholdene gjør det vanskelig å rulle sikkert, er det ofte ganske lett å få hodet over vann lenge nok til å inhalere raskt før man slipper seg ned igjen, og bli i stand til å gjennomføre "plan-B". Dette kan være for eksempel å rulle på motsatt side eller vente litt til strømmen transporterer kajakken til et roligere sted. Uansett en fordel å sveipe seg opp til overflaten uten forsøk på å komme helt opp før man gjør den siste vippen for å komme opp og i balanse.
hotshot

Previous

Return to Hav-/Turpadling