Ny på sjøen, åre nr. to

Ny på sjøen, åre nr. to

Postby havboms » 04 Jul 2015, 03:34

Hei alle *thumleft*
Fisker, kanopadler og jollefarer her, nå også eier av et gult beist på 38 kg av type Ocean Kayak Trident Ultra 4,7:

Image

Har hatt noen fine turer til nå med dagsetapper mellom en og to mil med komfort i fokus. Har med (i tillegg til vanlig tur- og fiskeutstyr) ei jerngryte, teine, kjøleboks på 20 liter og en campingstol *occasion14*

Er nå ute etter ei åre nummer to, fra før av har jeg Carlisle Predator som er okei siden jeg ikke har prøvd noe annet. Har sett litt på grønlandsårer, men lurer på om de fås lange nok til den breie kajakken min? Og om de kanskje blir for smale? Virker veldig greit å kunne ha to "gir" på lengre turer og ei mer solid åre.

Ellers er jeg veldig åpen for tips og dyrekjøpte erfaringer. Kommer til å padle i skjærgården når det er sommer og varmt, og i innlandet resten av året.

:wav:
havboms

Re: Ny på sjøen, åre nr. to

Postby hotshot » 04 Jul 2015, 11:59

Dette er litt utenom "allfarvei" i forumet, men sikkert høyst akuellt i markedet.
Vi ser bla. at produsentene og forhandlerne legger mye vekt på denne typen farkoster for tiden.
Og mht. årevalg blir det som du skriver, andre kriterier enn for smalere kajakker.

Trenden i dag er kortere årer 210 - 220 centimeter, og mange forhandlere har brent inne med større lengder.
Her bør det være muligheter til å "forhandle" om pris *hello2*

Ser på nett at båten din er over 70 cm bred, og det betyr også mer vannmotstand.
Det er viktig å være klar over at lang åre = "høyt gir" og gjør det tyngre å padle.
Så ikke overdriv!
Den gamle åra de gir deg sikkert en føling med hva du bør velge.
Kommer an på hvor sterk og utholdende du er, men ikke glem faren for belastningsskader på sikt.

Mange "euroårer" har variabel lengde; det kan være en ide i dette tilfellet.

Mht. Grønlandsårer så oppgir Thygesen lengde på opptil 235 cm.
Jeg har en eldre amerikanskprodusert grønlandsåre på 240 cm fra den tiden dette var "normalt".
Til padling blir det lovlig mye, men den er veldig lett å rulle med :lol:
En Euroåre på den lengden er noe vi er ferdig med, det er ikke OK.
De smale bladene på Grønlandsårer vil kompensere litt for at lange årer er tungrodde, så det er en god tanke.

Lykke til uansett; det ser ut til at du kommer til å ha mye glede av dette, og campingpotensialet som du beskriver er jo artig å ta med seg.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Ny på sjøen, åre nr. to

Postby Seasurfer » 04 Jul 2015, 20:40

Hadde uansett satset på en åre som var regulerbar i lengde og vinkel. Noe annet blir etter min mening et rent sjansespill i dette tilfellet. -Da skal du nemlig være mer enn heldig om du finner en utgave som har et riktig bladareal og korrekt lengde i forhold til din styrke, teknikk og båtens motstand i vannet. Holder en knapp på euroåre i dette tilfellet.
Seasurfer

Return to Hav-/Turpadling