Hvor vanntett pakker du egentlig på flerdagstur?

Hvor vanntett pakker du egentlig på flerdagstur?

Postby lph » 12 Aug 2015, 12:41

Har nå vært på endel helgeturer og èn åtte dagers tur med Scott'en, og begynner å føle at jeg har dreis på pakkingen. Alt har sin faste plass, og plassen er godt utnyttet.

Men etter å ha opplevd første ufrivillige velt og derpå redning i bølger av fullastet kajakk (ikke meg, det var jeg som reddet) dukket spørsmålet om jeg egentlig pakker vanntett nok. Da vi gjennomgikk både egenredning og kameratredning igjen seinere, med litt last i kajakken, kom det inn noe vann i det fremre skottet, som under normalt bruk hittil har vært pottetett. Jeg tror vann sniker seg under lokket når man løfter båten opp for tømming, hjulpet av last som presser lokket litt ned.

Så langt har jeg sovepose og klær og og mobil pakket vanntett, og tenkt at telt og liggeunderlag er det ikke så farlig med. Både fordi et velt er såpass lite sannsynlig og fordi de tørker fort. Mesteparten av maten tåler vann, og jeg tåler å få ødelagt et brød, har jeg tenkt. Men på flerdagstur øker sjansen for at man padler under vær og vindforhold man ikke så for seg til å begynne med. Og veldig kjedelig å velte på en regnværsdag og sitte i telt som aldri tørker... Bør jeg anse et velt mer som et hendelig uhell enn utrolig usannsynlig?

Så - hvor nøye er du med på å pakke alt vanntett på en flerdagstur, med fullt lastet kajakk? Det har tross alt sin pris, både i kroner og i omstendelig pakking, hvis "alt" skal i pakkposer.
lph

Re: Hvor vanntett pakker du egentlig på flerdagstur?

Postby hotshot » 12 Aug 2015, 15:38

Er ingen aktiv padlecamper, men tenker i samme baner også på kortere turer med bagasje.
Har det ikke med å velte ufrivillig, men tar høyde for det. Betyr også at det ikke er noe å bekymre seg for hvis jeg skulle få lyst på å trene teknikk eller det skulle dukke opp surfemuligheter underveis. Dvs. at jeg ikke regner med knusktørre skott og bruker vanntettsekker til alt som skal holdes tørt. Er vel fordi jeg er "oppvokst" med kajakker uten skott.....
På siste utflukt glemte jeg å ta med svamp; pleier alltid å huske det.
I utsatte farvann ville jeg også vurdert oppdriftsposer til å fylle evt. ledig plass for å redusere følgene av sviktende lokk, også dette en elvepadlevane; har anskaffet det som trengs. Palm posene fra Eian er fine, og Biltema har billige pakksekker, selv om det finnes lettere utgaver.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby SamH » 12 Aug 2015, 16:10

Ting blir sjelden så veldig våte at det ikke er levelig..
Jeg pakker sovepose og underlag så tørt som mulig, i hver sin egen pakkpose helt fremme i baugen. Jeg har en vanntett boks til nøkler, ladekabler, stormfyrstikker, penger etc. Blir soveposen for våt for søvn, som regel regn og kondens, ikke sjø, da sover jeg i Jervenduken.
Ellers, er jeg ganske avslappet, jeg taper pakkposene inneholdende klær med gaffa når/om de sprekker, drøyer kleskifte om vått, bretter åpningen på plastposer med mat ned under posebunn, skubber sollcellepanelene vekk fra luka eller under en plastpose, aksepterer at luker lekker innimellom, og svamper ut. (Belastninger på båten som bølger etc. flekser lukekarmene og da lekker det gjerne lit om overvann).
Avogtil er lasterommene så fulle at lukene buler når jeg har fått tak i helt ny mat, så da stopper jeg bare innimellom og svamper ut evt. vann.

Har 60+ døgn på tur i kajakk på sjø og vann hittil i år og egentlig (bortsett fra Garmin ..) er ikke lekkasjer noe problem jeg ser som vesentlig ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Miamaria » 12 Aug 2015, 17:12

Ettersom jeg fra tid til annen åpner en luke og padler videre uten å huske på å lukke den, pakker jeg det aller meste i vanntette poser uansett lengde på turen. Det som ikke tåler å bli vått, da. Men det er sånn "cirka" vanntett, for jeg sjekker ikke posene fryktelig ofte. Egentlig ganske sjelden. Og soveposeposen vet jeg egentlig at det er et ørlite hull i... Så...

Jeg pakker det aller meste vanntettish.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby lph » 12 Aug 2015, 20:06

Interessant å se ulike tilnærminger til dette! Jeg har vært ganske avslappa på dette hittil, med litt for liten pose til både sovepose og klær, siden det har vært knusktørt nedi luka gang på gang etter endt padledag. Men jeg må skjerpe meg litt. Litt større poser, litt mer gjennomtenkt, og kanskje skal teltet få sin egen pakkpose. Kajakkcamping har jeg nemlig fått veldig sansen for, utrolig gøy å flytte seg fra sted til sted og oppdage nye områder :-)

Hører gjerne om flere pakkestrategier, eller manglende sådanne ;-)
lph

Return to Hav-/Turpadling