Tips/råd til padleruter. Nordhordland/evt.Stanghelle

Tips/råd til padleruter. Nordhordland/evt.Stanghelle

Postby Markon » 03 Sep 2015, 11:29

Har en del spørsmål som jeg håper å kunne få noen gode svar på. Tenker å ta en padletur med en overnatting gjennom Alverstraumen rundt Radøy, evt Toska. Har hørt at det er flott å padle rundt/mellom Radøy, Lindås med mange små holmer og øyer der. Har aldri padlet der før, men har jo tatt fjordabåten til sogn gjennom alverstaumen mang en gang og det er jo tidvis meget idyllisk der. Googlet litt ang. padling i nevnte område og kom over en padle-norge-på-langs-blogg og de var nå kommet til alverstraumen og de konkluderte med at det var kjedelig å padle der??what?? Som å padle i en stor innsjø??Det skjønner jeg ingenting av. Er Alverstraumen forøvrig sterk/stri og krevende å padle?? Jeg padler med utgangspunkt fra Breistein og vil ha en padlerute med holmer og skjær og litt action men ikke for mye bølger. Noen??
Markon

Re: Tips/råd til padleruter. Nordhordland/evt.Stanghelle

Postby LeneG » 03 Sep 2015, 12:42

Har padla litt i området, ein tur i Rongevær og ein tur i Lindås/slusene/Lurestraumen. Eg likte meg betre på yttersida, men smak og behag. Det er idyllisk nedover straumane der, og dei kan på det kraftigaste vere strie. Det er no stort sett korte parti med skikkeleg straum så det burde gå greit tenker eg.

Link til turane:
http://lenesintur.blogspot.no/2012/07/straumpadling-i-lindas.html

http://lenesintur.blogspot.no/2012/08/rongevr-austrheim.html

Håpar du legg ut bilde/turrapport om du utforskar Radøy vestside med Toska/Marøy/Rossneset. Ser flott ut på kartet i alle fall! *thumleft*
LeneG

Postby BerntS » 03 Sep 2015, 20:29

Alverstraumen e fin [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Kjempegøy når den går på det meste, men kjipt hvis du må padle mot...
Når det flør så renner vannet nordover.
Stykket fra alverstraumen og nord til feste er litt kjedelig, bare en lang fjord men fra feste og videre bare idyll...
Er jo noen km rundt hele veien så du må ha noen mil i kroppen....
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby Markon » 03 Sep 2015, 23:42

Hjertelig takk for fine svar. Ja skal prøve å få lagt ut noen og tilbakemelding fra turen, hvor den nå enn blir :)
Markon

Return to Hav-/Turpadling