Entring. i landstigning osv.

Entring. i landstigning osv.

Postby hotshot » 27 Oct 2015, 14:43

Disse elementære tingene er ikke alltid så enkle, og av og til føler man seg direkte klønete.
I elvepadling erfarer man fort at ting noen ganger må skje raskt og kontant. Som når man skal i land ved Faukstad eter en "normal" Sjoatur:
Et kobbel av padlere skal i land samtidig på et sted med ganske stri strøm og litt bratt elvebredd uten å miste noe utstyr.
Min teknikk besto ofte i å sparke fra og la seg falle baklengs ut i vannet fra kajakken uten at båten veltet.
Greiere enn å forsøke seg på alskens balansekunster.......

I sommer kløna jeg og kom innunder en høy flytebrygge i havna. Burde vært helt elementært, men endte med en idiotisk svømmetur.
Uka etter hadde jeg lært og det hele var såre enkelt, bare å få lagt seg på magen oppå brygga og legge seg inntil på et sted hvor pontongene hindret kajakken fra å forvinne innunder.......

Samme når du skal uti.
Virker som den eneste slike situasjonen som det drives instruksjon i er å komme uti på surfestrender, det var her jeg lærte det først, lenge før denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=tKZVxijpwQQ

Og så har vi den den klassiske åra bak sittebrønnen metoden som beskrives i alle bøker. en duger når alt er flatt og fint.

Her er en liten intro som kan inspirere til utdyping:
https://www.youtube.com/watch?v=Di69trQlxTg

Tau kan være nyttig........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Entring. i landstigning osv.

Postby Bungalow Bill » 27 Oct 2015, 15:00

All we have is the past.
Bungalow Bill

Postby hotshot » 28 Oct 2015, 10:01

Ja, bevares det kryr av kurs og videoer også.
Og de fleste som ender opp med innaskjærs flattvannspadling lærer noe sånt:
https://www.youtube.com/watch?v=UqrtZJkA-qo

Ovenstående er en god ide, men hvis du padler ut i litt mer eksponert farvann, blir opplevelsen kanskje mer slik som dette:
https://www.youtube.com/watch?v=Zq6gLujwBHg

Kanskje ikke så store bølger som i videoen, men før man har fått på spruttrekket er litt lik.
Alternativet er å ta på trekket mens man fortsatt har "landkjenning", men mange kvier seg for å skrubbe den nye blanke kajakken mot stein og rur.
Derfor ser jeg behov for en tråd om slike ting. Her er en beskrivelse (surf launch er som nevnt et populært tema i utlandet)
http://www.paddling.net/guidelines/showArticle.html?98

På hytta vår er det mest svaberg, og da blir det naturlig med en moderat "seal launch" hvor man sklir uti som en sel.
Med elvekajakker som har flat bunn bak, er dette lett. Havkajakker har skarp kjøl i enden og når du har sklidd så langt uti at bakenden hviler på berget, blir båten plutselig ustabil og vil tippe til siden. Hvis det er langgrunt, kan du støtte åra mot bånn. Hvis det er mer brådypt, er det på tide å lære støttetak........
hotshot

Postby hotshot » 29 Oct 2015, 08:29

En av mine (og andres?) ilandstigningstriks på slake berg og strender er å gå i land baklengs. Jeg er sterkere i en slik stilling med tanke på å "skuffe" meg opp på land før jeg går ut av båten. Det blir også enkelt å sette seg opp på bakdekket før man reiser seg. Kort sagt, man blir ikke så våt på bena. Betingelsen er at ror og senkekjøl er hevet, og skroget bør ha myke linjer i kjølpartiet bak så det ikke skrubber for mye mot bånn. Og enkelte grøsser sikkert ved tanken på å skrubbe mot bånn uansett......

Hvis det ikke er flatt i fjæra, blir det gjerne greiere å gå inn sidelengs, så får det heller bli litt vann i sittebrønnen hvis det er mye bølger.
hotshot

Postby veltern » 29 Oct 2015, 15:38

hotshot wrote:En av mine (og andres?) ilandstigningstriks på slake berg og strender er å gå i land baklengs. Jeg er sterkere i en slik stilling med tanke på å "skuffe" meg opp på land før jeg går ut av båten. Det blir også enkelt å sette seg opp på bakdekket før man reiser seg. Kort sagt, man blir ikke så våt på bena. Betingelsen er at ror og senkekjøl er hevet, og skroget bør ha myke linjer i kjølpartiet bak så det ikke skrubber for mye mot bånn. Og enkelte grøsser sikkert ved tanken på å skrubbe mot bånn uansett......

Hvis det ikke er flatt i fjæra, blir det gjerne greiere å gå inn sidelengs, så får det heller bli litt vann i sittebrønnen hvis det er mye bølger.

Her har også åpne kajakker, f.eks. surfski, en fordel, - litt detaljert her:
Slak strand: baugen mot stranden, stans helst båten like før baugen tar bunnen (glassfiber-karbon kajakk), sleng bena utenfor siden av båten, litt bakover, ett bein på hver side, reis deg opp, før den ene foten over båten, slik at begge føtter er på samme siden av båten. Legg åren slik at den ene enden av den ligger mot front av sittebrønn, den andre enden av åren under dekksstrikken (hvis slik finnes). Ta et godt tak i kajakken med begge hender, løft opp båten og gå i land med den. Ikke vanskelig.

Brattere berg: legg kajakken sidevegs, vipp begge bena utenfor på hver sin side igjen, den ene foten vil ha landkjenning på den grunne siden, på den dype siden støtter man åren med forsiktig ned i bunnen (karbonåre) mens man bærer kroppsvekten på foten med bunnkontakt. Før så den andre foten over, slik at begge igjen er på den grunne siden av kajakken, ta tak med begge hender i båten igjen, løft opp, og gå i land.
Det enkleste er surfski. Her også. Ved utsetting har surfski igjen fordeler, selvsagt. ;-)
veltern

Postby Morild » 29 Oct 2015, 19:51

Dette kan jo egentlig bli en morsom tråd. Jeg er sjeleglad for at ingen har filmet meg ved sjøsetting/ilandstiging for å si det slik........Min akillesheæl når det gjelder tema heter flytebrygge. Av typen som er litt for høy. Sånn lav som i ene videoen som er linket til over har jeg aldri sett her til lands. Det er synd, for det kunne spart meg for en rekke mer eller mindre pinlige situasjoner. Det værste jeg vet er når bryggene er så høy at jeg må reise meg litt i båten, og hvis de i tillegg har sånn forhøyd kant ytterst som det er vanskelig å åle seg over før man ligger trygt på magen, da havner gjerne båten under brygga (det er gjerne heller ikke sånn pontonger å legge kajakken mot slike steder heller).... og jeg i sjøen. Og jeg skal love dere at om det er vanskelig å komme seg på land på ei høy flytebrygge fra kajakk, er det enda værre fra sjøen......Og erfaringvis ligger slike brygger ofte i sentrum ett eller annet sted. Gjerne der det vanker mye folk. Gode råd for en som er kort i livet, tung i ræva og svak i overkroppen mottas derfor med takk slik at antall pinlige situasjoner kan reduseres.

De styggeste ulykkene i forbindelse med padling skjer etter min erfaring helst på land. Gjerne ved ilandstigning på ei sandstrand. Som i fjor sommer da høyre foten min hadde sovnet, og jeg skulle ut av kajakk med en fot trygt plassert på hver sin side av kajakken, med åra bak cokpit som ekstra støtte- så trygt som det overhode kan bli altså. Og i det jeg reiser meg sviket høyre kne "feil veg", sinnsykt vondt og nummeret før ødelagt menisk. Hovent kne i 14 dager og smerter et helt år......Ikke reis deg opp av kajakken uten støtte fra noen andre om foten har sovnet mao.

Riper under kajakken har jeg sluttet å bekymre meg for (har NDK :mrgreen: ) til fordel for tørr sjøsetting fra hvorsomhelst. Å padle ut i brytende bølger fra strand uten spruttrekket på betyr full cokpit, så heller opp i kajakk på land for så å ake meg ut med rå muskelkraft. Men ikke alltid like lett....Fra svaberg kan en seal lounche være tingen- et godt grep på hver side av cokpit med en fot på hver side av kajakk, skyv deg i fra land slik at du havner på magen på bakdekk, og så blir resten som avslutning på en cowboyredning. Har begrenset erfaring fra dette under store forhold, men når det ellers er rolig utpå, og det er kunn inn mot berget det er litt for mye bevegelse til ordinær, sideveis entring, er denne overraskende grei. Når man har øvd......og det er jo en stund siden jeg har gjort........
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Miamaria » 30 Oct 2015, 13:36

Ilandstigning kan det være mye underholdning i, ja. Nesten så man ikke skal fortelle ferskingene triksene, sånn at underholdningen varer litt lenger.

Selv synes jeg ikke det er så problematisk lenger, etter at jeg kom på å ta føttene ut først, og sette meg på bakdekk. Det funker for det meste, jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal plages med den der åremetoden istedenfor. Morild, vi har ikke så lave brygger her nord heller. Som regel ser jeg akkurat såvidt over kanten, he he.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 30 Oct 2015, 15:08

Artig å se at responsen stemmer bra med mine innspill :D

Felles utfordringer gir trøst.
Jeg foretrekker årer med forsterket tupp, de tåler å brukes som spaserstokk når man skal opp og ned ved stranda.
Werner sine er bra, likeledes min At Oracle.

Her er noen varianter av frivillig magaplask:

https://www.youtube.com/watch?v=Y6Lo8jOSJ0c
hotshot

Postby Joker » 01 Nov 2015, 21:18

Jeg bruker som regel samme medtode som Miamaria når jeg skal i land, men ved sjøsetting setter jeg meg bare rett ned i cockpit og vipper bena oppi. Utfordringen min er å komme tørrskodd i kajakken når jeg er på tur. Bruker som regel åremetoden, men den forutsetter rolig farvann og litt dybde nær land. Det er som regel utelukket å entre kajakken på land og så prøve å skyve seg uti. Tung last hindrer det. Hvis man timer det godt kan man kanskje rigge seg til og så vente på floa. Krever litt tålmodighet.

Det med flytebrygger har jeg aldri hatt problemer med, merkelig nok. Det hender jo at båten forsvinner inn under brygga, men hvis man plasserer pressfoten helt i kanten av cockpiten så kan man som regel unngå det.
Joker

Postby ViTo » 02 Nov 2015, 23:41

Eller man kan gjøre det som på bussen.
Trekk i snoren, reis deg opp og gå i land....
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Next

Return to Hav-/Turpadling