Entring. i landstigning osv.

Re: Entring. i landstigning osv.

Postby Morild » 05 Nov 2015, 13:27

Joker wrote:Det hender jo at båten forsvinner inn under brygga, men hvis man plasserer pressfoten helt i kanten av cockpiten så kan man som regel unngå det.

Og hvilken fot er så pressfoten? Den nærmest eller den lengst vekk fra brygga? Klarer nok fint å få kajakken til å skli innunder brygga uansett fot, men.......

Grunnet skaden jeg fikk i høyre fot under det man skulle kunne tro var en enkel ilandstigning på sandstrand (nevnt i tidligere innlegg), samt at venstre kne i tillegg har vært utsatt for ikke mindre enn tre meniskoperasjoner, sliter jeg med å reise meg direkte fra sittende. Så jeg slenger beina ut på hver sin side av kajakken mens jeg ennå sitter i setet, heiser meg opp og plasserer stumpen på bakdekk rett bak cockpit. Da er neste naturlige trekk å plassere begge føttene i setet på kajakken. Alt vel så langt. Så er det å få flyttet tyngdepunktet over fra baken til beina for så å kunne flytte tyngdepunktet videre inn på bryggekanten. Det er her det pleier å skjære seg. Enten glir kajakken inn under brygga, eller vekk fra brygga. Begge deler ender ofte med samme nedslående resultat. Når jeg på mirakuløst vis likevel klarer en noenlunde tørr ilandstigning er det nok mer flaks enn noe annet. Jeg skjønner jo at trikset er å stole tilstrekkelig på balansekunsten til at jeg klarer å reise meg opp akkurat nok til å få overkroppen langt nok inn på brygga, men det er altså et stort avvik mellom teoretisk kunnskap og praktisk utøvelse. Jeg har passert stadiet der jeg bekymret meg for stil for lenge siden, heretter er det å komme seg på land mer enn godt nok. Tilogmed i sentrum. Eller kanskje særlig der........
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby ikaros » 06 Nov 2015, 08:59

Jeg tenker Joker med pressfoten mener den som gjør mesteparten av muskelarbeidet når du hever deg opp. Og jeg tenker han mener følgende: bøy kneet, plasser en fot like bak fremre kant av sargen , MIDT i båten. Plasser den andre foten rett bak den første, også MIDT i båten, som du skulle gå på en line. Legg en hånd på bryggen, med den andre tar du tak i sargens fremre kant, MIDT på. Trekk deg opp med denne hånden, skyv deg opp med det ene eller begge bena samtidig som du støtter deg på bryggen. Dermed løfter du baken opp fra sitsen, svinger den inn på bryggen og du er oppe. Gjør svingebevegelsen rimelig kontant og støtt deg ikke for mye på bryggen, ellers sklir båten ut til siden. Poenget med å ha begge føtter og en hånd på linje midt i båten, er selvsagt at du kan belaste de tre punktene som du ønsker uten at båten krenger. Prøv å gjør en glidende bevegelse litt todelt, først baken rett opp, så til siden og inn på bryggen. Om du er langsom, legger maksimalt press på både båten og bryggen samtidig og prøver å presse deg skrått opp til siden, vil båten gli ut til siden. Litt inn med teskje, håper ingen føler seg forurettet....
Ikaros
ikaros

Postby Morild » 06 Nov 2015, 12:52

ikaros wrote:Litt inn med teskje, håper ingen føler seg forurettet....
Ikaros

Teskje er tingen! Burde allerhelst hatt det "hands on" (nummeret før intravenøst), men får vel gi det et forsøk først. Men om jeg tør å svinge ræva innpå først eller om det blir mageplask på brygga gjenstår å se......Styrken i armene står på ingen måte i forhold til vekten de skal forflytte.....
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 06 Nov 2015, 13:19

Det finnes et hjelpemiddel på markedet:

http://www.tequila.no/Padleutstyr-Kajak ... 0000035893

Her er videoen, legg merke til at hun surrer tauet div. ganger rundt hånden for å tilpasse lengden påtross av den fine treknotten i enden.
Og en fjellknaus er greiere enn en flytebrygge:

https://www.youtube.com/watch?v=c2CIrJIwqp0

Selv har jeg vanskelig for å se at dette er noe annet enn et tau festet i baugen på kajakken.
Pleier ofte å ha et tau festet i baugen på de fleste båter uansett.....
169,- kroner for et par meter tau forekommer meg litt stivt, selv med et enkelt lite håndtak i enden.
Hvis det sitter en fin saltvannsbestandig karabinkrok i den andre enden, så kanskje vi nærmer oss.
Man bør alltid ha med tau i båt uansett.
Og hvis man driver med tau på sjøen, bør man også ha en lett tilgjengelig kniv!

Men selv med tak i baugtauet, mener jeg at man bør være litt våken i nærheten av flytebrygger.
Noen brygger er så høye at man skal være litt langbeint for å få rumpa opp på dem med en hånd på sarg-kanten.
"Min" flytebrygge er høy nok til at man skal være litt våken allerede mens man sitter nedi båten.
Ellers hadde jeg vel ikke hatt problemer med den?
Jeg har vel ikke blitt sååå gammel og klønete ennå :?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Joker » 06 Nov 2015, 20:05

Morild wrote:Og hvilken fot er så pressfoten? Den nærmest eller den lengst vekk fra brygga? Klarer nok fint å få kajakken til å skli innunder brygga uansett fot, men.......

Den nærmest brygga. Jeg kanter båten litt slik at den heller glir litt ut fra brygga enn inn under brygga. Setter nesten aldri rumpa på brygga først. Synes det er mye lettere å holde seg fast når jeg har kroppen vendt mot brygga.

Det høres jo ut som ditt problem er å reise seg i båten.
Joker

Postby Miamaria » 06 Nov 2015, 20:26

Jeg skal jammen passe på å filme meg neste gang. Om jeg legger det ut er ikke så sikkert, men jeg ble jammen nysgjerrig på å se stilen min sjøl. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Morild » 07 Nov 2015, 17:41

Joker wrote:Det høres jo ut som ditt problem er å reise seg i båten.

Det er nok noe av utfordringen ja. Knærne er ikke like fleksible eller sterke lengre. Og da stoler jeg også mindre på balansen. Nå høres det jo ut som om jeg er passert 70, men jeg har ikke det altså. Det er bare knærne mine som oppfører seg som om de har det. Jeg tipper jeg ikke er alene med å ha dårlige knær pluss manglende styrke i overkroppen til å kompensere for dette, så det bør da finnes en løsning for oss også. Knærne har riktig nok blitt sterkere siste året grunnet trening, og sterkere skal de nok bli. Men fleksisbiliteten er det lite å gjøre med. Kanskje jeg burde tørrtrene på å komme meg opp fra sittende på golv og opp på salongbordet i stuen før jeg øver meg i kajakk. Det blir i såfall under noen omstendigheter ikke filmet.
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 07 Nov 2015, 22:09

Var ute en tur i dag og testet. Her er dagens (nye) båt plassert på flytebrygga før start:

Flytebrygge1339.jpg
Flytebrygge1339.jpg (83.71 KiB) Viewed 6880 times

Jo, det gikk greit å komme seg uti med utgangspunkt sittende på brygga.

Oppstigningen på brygga ble gjenstand for litt testing, og den minst kraftkrevende metoden jeg fant var å snu seg / vri seg rundt i båten, og legge høyre underarm tvers over bak-dekket. Deretter å gå opp i knesittende på setet mens man støtter seg med venstre arm på brygga.
Altså knesittende baklengs i båten, og da er man høyt nok til at det bare er å legge overkroppen oppå brygga med begge armene godt innpå flaten. Det kan se krøkkete ut, men krever ingen kraft og styrke, og det er dønn trygt. *hello2*

Konseptet har samme grunnbevegelser som i det jeg tror de de kaller "heel" rescue.....

Så får de myke og sterke finne mer risikable og stil-fullle måter å sprette i land på ;)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Joker » 08 Nov 2015, 15:30

Sånn her kan det også gjøres:
https://www.youtube.com/watch?v=mHDudVzb6Ro

Fungerer kanskje ikke dersom kajakken uhindret kan forsvinne inn under brygga eller det er litt høyt til bryggekanten.
Joker

Postby Morild » 10 Nov 2015, 16:16

Den derre med å snu seg for å sette seg på kne utgår etter test på bassengtreninga i går. Knebøy og armhevinger er tingen....
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling