Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby knutz » 13 Feb 2010, 00:11

Hallvard wrote:Hadde det vært en ide å skille det som tidligere har blitt kalt havkajakker i "turkajakker" og "havkajakker"? Kanskje det hadde blitt mer fruktbare diskusjoner eller artikler da, uten krangling og irritasjon?

Tenker på betegnelsen "turracer" som jo også er eller kan være en slags havkajakk. Origo, Mentor, VKV havner da i denne "turkajakk" kategorien. Ingenting galt i det, sier bare noe mer presist om bruksområdet. De er uten tvil raskere enn mange "havkajakker", eller de typiske britiske senkekjølkajakkene. Men det at de er raske må da ofre noen andre egenskaper?

Vel.Strengt tatt,så kan vel hverken brit.kajakker el. de andre kalles havkajakker :roll: Vi holder jo oss langs kysten,langt de fleste av oss. Så la oss heller kalle dem kystkajakker *laughing4.*
knutz

Postby 71` » 13 Feb 2010, 00:23

Rockhoppere- Fjærapadlere- skjærsnubblere *hello2* *laughing4.*
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
71`

Postby saltvann » 13 Feb 2010, 00:35

Takk for en provoserende god artikkel med mange gode poeng og noen tvilsomme. Er blitt lei av politisk korrekte artikler og leser denne med et stort glis. Ikke fordi jeg er helt enig, men fordi den er uten filter.

Havet er stort og varierende - og derfor båtene også.
se på tradisjonelle robåter: Geitbåten er konge i bølger, men treg. Nordlandsbåten er smekker og rask, men kan ikke måle seg med geitbåten i bølger.

Videre må kajakken være lett å rulle med - en "havkajakk" som er vanskelig å rulle er ingen god havkajakk

Denne påstanden er vel drøy. En kajakk som er halvlett å rulle - er det en halvgod kajakk. Hvis padleren redder seg på en sikker og rask måte uten å rulle, kan det fortsatt være en god "havkajakk". Men jeg ser poenget :-)

Et defekt ror kan rett og slett være kritisk i hard sidevind, mens de fleste gode senkekjølbaserte havkajakker er lette å kontrollere selv uten senkekjøl.

Dette er et kjempepoeng som ofte glemmes. Har selv blitt utsatt for at roret løsnet i en havkrysning for en del år tilbake. Det var en ubehagelig opplevelse og har ikke padlet med rorkajakk siden.

Faller lukene av, kan lasterommene fylle seg med vann.

Kjøper den! Men NDK Romany sin dagsluke er vel et eksempel på at godt skrogdesign ikke er ensbetydende med tette luker. Har sett denne løsnet flere ganger på havet. Touche :lol:

Og vi synes det er veldig morsomt at entusiaster bygger denne typen kajakker og på den måten bidrar til å holde de gamle tradisjonene i hevd. Men kajakktypen er ikke egnet til dagens havpadling!

Hva er dagens havpadling? Eskimoene har vel satt en standard som vi etterprøver med varierte kopier.

Hvem er dagens havpadler er vel heller spørsmålet. Og her vil jeg berømme NPF sitt arbeid og kurs/kursstiger. Bevistgjøring på sikkerhet og teknikk er viktig på havet. Er du en god havpadler kan du også velge riktig båt...

Det å beherske rulla er etter vår mening en essensiell ferdighet for alle havpadlere!

Den kjøper dere ikke selv :geek:

Noen båter egner seg best på havet, mens andre gjør seg best i en stille bukt eller på et fjellvann. Av erfaring finner man ut av hva om egner seg.

Er det et padlemiljø i nærheten, oppsøk den personen som øver mest på sikkerhet, redning osv. så vil du få gode råd om hvilke kajakktyper som egner seg best på (stor)havet. Sannsynligheten for at det er en kajakk som du/dere beskriver i artikkelen er faktisk stor!!!
Men vi får håpe han/hun ikke er like provoserende *thumright*

-Saltvann
NDK Romany Excel, Werner Ikelos.
http://www.aktivkajakk.no
saltvann

Postby Per » 13 Feb 2010, 00:45

Av Harald Rishovd Halvor Torgersen

Fordeler med senkekjøl
Er du nybegynner med ambisjoner om havpadling, så bør du begynne med en god senkekjølkajakk av britisk type. De fleste av disse er konstruert spesielt for bruk med senkekjøl. Ror kan ettermonteres, men det fører til at kajakkens egenskaper i mange tilfeller ikke kommer til sin rett. Erfaringer fra til sammen hundrevis med kursdeltagere på NPF Introkurs og Grunnkurs Hav de siste årene viser at nybegynnere mestrer en senkekjølkajakk etter et par timer med instruksjon. Og disse ferdighetene er avgjørende under vanskelige forhold!
............................................................................................................................................................................................................

Det var en ting jeg var sikker på som nybegynner, jeg skulle ha ROR :!:
Senkekjøl så vrient/håpløst ut :mrgreen:
Men hvor feil kunne jeg ta :?:

Det var på Bulandet jeg fikk mittt første møte med senkekjøl :D og jeg har aldri sett meg tilbake......
........And lived happily ever after *hello2*

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby smaavoll » 13 Feb 2010, 01:15

Artikkelen er velskrevet og har endel gode poeng, men desverre endel mangler som gjør den lite relevant, og fremstår mer som reklamefremstøt for de kajakktyper forfatteren selv har økonomiske interesser i.

Sjemmende for et ellers godt nettsted som qaiaq.no da de elleres har gode artikkler, feks den om tørrdrakter. Men, men alle kan ha noen dårlige dager.

Har også padlet senkejølkajakk og det var en STOR lettelse og kommer tilbake til rorkajakken. Har aldri angret da det er skikkelig rock&roll i rorkajakk.
smaavoll

Postby Rossa » 13 Feb 2010, 01:31

Ahh... Deilig med meninger uten sensur *hello2* !! Vi har tross alt ulike behov!

Men jeg lurer litt på utsagnet ditt Knutz
knutz wrote:Den er sterkt farget at den er skrevet av gamle(utdankete?) elvepadlere, som har funnet en mindre risikofylt arena ? )

Før jeg fortsetter må jeg si at jeg padler NDK Explorer/Valley Nordkapp Std, Riot Magnum 72 og Astro 54, og driver en bitteliten butikk i Bergen. Så jeg har nok allerede tatt mine valg for lenge siden...

Og jeg tror innholdet i begrepet "havpadling" variere ganske mye. jeg har tauet "erfarne" padlere lange strekk med "gode" kajakker. Me hva gikk galt? Padleren eller kajakken? Ikke godt å si... Jeg har lært "erfarne" havpadlere å rulle, men med mindre hell enn nybegynnere. Kanskje hverken jeg, eller andre såkalte "erfarne" havpadlere egentlig er erfarne når det kommer til stykket...

Uansett:

Ikke glem at det er nettopp oftest "gamle" men langt fra "utdankete" elvepadlere som har stått for de fleste av de fleste gode havkajakkene vi har glede av i dag. Frank Goodman Valley (slalompadler UK), Jason Buxton Valley (slalompadler UK), Peter Orton Valley (slalompadler UK):Valley/P&H, Andy "Snakey" Whiting Valley (slalompadler UK) Nigel Foster SeaWard/Point65 (elvepadler UK), Danny Mongno Impex (elvepadler US) med flere. Og ellers hos "gamle" og "utdankete" havpadlere: Nigel Dennis NDK, Aled Williams RockPool/TideRace m.fl.

Synes derfor dette blir ulogisk Knutz. Min erfaring er at "gamle" og "utdankete" elvepadlere er nettopp de som gjør at vi har så gode kajakker i dag. Og de elvepadlerne er ferdighetsmessig i snitt vesentlig bedre enn havpadlere på nesten alle plan; teknikk, vanntilvenning, koordinasjon, rulle, konsekvensanalyser, gruppedynamikk, turplanlegging, erfaring, trygghet, omsorg osv.

Og den generelle forståelsen for kajakkens funksjon, design og begrensninger virker å være mye større i elvemiljøet. Det er derfor ikke rart at elvepadlere ALLTID klarer seg bedre på hav enn havpadlere klarer seg på elv... Hvorfor? Jo, fordi de må... De kan ikke ta Chicken Run hver gang det blir hårete. Og hver cm2 på skroget har en betydning. De fleste elvekajakker er "gode". det er fordi de som designer elvekajakker faktisk padler selv. Og det blir det som regel godt design av!!

På mine kurs har elvepadlere alltid vært de beste til å padle, og til å ha forståelse for godt design.

"Mindre risikofylt arena"? Havpadling er en både mindre, og mer, risikofull arena enn elv. Men den dagen du havner i ruskevær ser du raskt hvilken kajakk som funker...

Ror er for dem som etter nøye overveielse, har kommet til at det passer best for dem. Respect! Men ror er ikke for meg. Og ei heller for de aller fleste jeg ser har blitt flink å padle. Sånn er det bare!

Hyggelig hilsen,
Ronny
Veileder Hav NPF
700 på kurs i NPF eller andre padlekurs. Pluss 2000 andre nybegynnere på demopadling, lystpadling, barn, ungdom osv.
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Hallvard » 13 Feb 2010, 09:09

Artikkelen er velskrevet og har endel gode poeng, men desverre endel mangler som gjør den lite relevant, og fremstår mer som reklamefremstøt for de kajakktyper forfatteren selv har økonomiske interesser i.

Det er nok et ørlite poeng, men jeg er ganske sikker på at Halvor Torgersen hadde både solgt flere kajakker og hatt en lettere jobb om han hadde satset massivt på rorkajakker. Det er nok en grunn til at han gjerne vil selge disse kajakkene. Og det er vel vanskelig å beskylde han for å være en kapitalist som ikke bryr seg om padlesporten - noe man faktisk kan når det gjelder andre butikker som selger kajakker.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby knutz » 13 Feb 2010, 10:53

Rossa wrote:Ahh... Deilig med meninger uten sensur *hello2* !! Vi har tross alt ulike behov!

Men jeg lurer litt på utsagnet ditt Knutz
knutz wrote:Den er sterkt farget at den er skrevet av gamle(utdankete?) elvepadlere, som har funnet en mindre risikofylt arena ? )

Hyggelig hilsen,
Ronny
Veileder Hav NPF

Det var nok litt flåsete sagt selvsagt og ber personene det gjelder, om unskyldning for utsagnet :oops: Jeg burde nok lagt til et :twisted: Disse personene er uten tvil meget dyktige padlere.
Men jeg mener at de har bidratt til å vri havpadlersporten vekk fra det som kjennetegnet den. lange turer på havet og en sport for folk flest. Til en mer ekstremsport(les: rockhopping o.l.) likt elvepadling. Jeg synes rett og slett det blir fokusert for mye og ensidig på dette. Som jeg tidligere har sagt: Når hjelmen er viktigere enn vesten er vi etter min mening på ville veier. *protest*
Og når du treffer på padlere med hjelm i indre Oslofjord, som sier at dette lærte de på kurs. Ja, da lurer jeg virkelig på hva man driver med på disse våtkortkursene :shock: Tilbake til denne mer el. mindre humørfylte disputten våres vedr. ror/senkekjøl. Så er min mening helt klar: hvert til sitt bruk *icon_salut*

Erik
knutz

Postby Rossa » 13 Feb 2010, 12:09

Synd hvis Våttkortstigen gir det inntrykket... Vi er jo tross alt i samme båt på ett punkt; næmlig padleglede :3some: !

Padling handler om en enkel form for friluftsliv, og de fleste padler nok for kosens skyld. Alle må ikke ha en kajakk som tåler grov sjø og harde landinger. Men noen av oss må ha det... Og mine valg av kajakk er et resultat av en bevisst vurdering av form og funksjon, derfor engelske kajakker.

Og husk at det er mulig å padle elv et helt liv uten å rote seg nedover grad 4 stryk. De fleste padler tross alt "enkle" elver på grad 2. Og koser seg gløgg i hel!

Det ene utelukker aldri det andre, og padling har så mange muligheter at jeg gleder meg stort til ALT jeg skal gjøre i framtiden. I kajakk altså... Enten det er med hjelm, primus, ball, dykkemaske, shorts, tørrdrakt eller gode venner!
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby ragnar33 » 14 Feb 2010, 01:47

smaavoll wrote:Artikkelen er velskrevet og har endel gode poeng, men desverre endel mangler som gjør den lite relevant, og fremstår mer som reklamefremstøt for de kajakktyper forfatteren selv har økonomiske interesser i.

Sjemmende for et ellers godt nettsted som qaiaq.no da de elleres har gode artikkler, feks den om tørrdrakter. Men, men alle kan ha noen dårlige dager.

Har også padlet senkejølkajakk og det var en STOR lettelse og kommer tilbake til rorkajakken. Har aldri angret da det er skikkelig rock&roll i rorkajakk.

Siden jeg har padlet med senkekjøl helt fra begynnelsen hadde jeg samme reaksjon etter å ha prøvd en rorkajakk, jeg var glad over å komme tilbake i en senkekjølskajakk. :D
Det kommer alt an på hva du er vant med.
Og jeg har padlet 30 Km på en dag i rufsete forhold, både i en brit kajakk med senkekjøl og i en grønlandskajakk uten senkekjøl. :)

Ragnar
ragnar33

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling