Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby Kvase » 05 Mar 2010, 09:23

Dæven Halvor syns du ikke det at det er en kjempebredde i denne tråden med masse info i alle kategorier når det gjelder havkajak
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Kajakkentusiasten » 05 Mar 2010, 09:53

Ja, enig i det Kvase. :mrgreen: Det ble en fantastisk diskusjon!

Jeg tror mye av uenigheten rundt hva som er bra bunner i forskjellig referansegrunnlag og forskjellige oppfatninger av hva havpadling er. Uenigheten ligger mye i definisjonen av havpadling. Noen mener for eksempel at fokus skal være på flest mulig kilometer på kortest mulig tid, og noen mener havpadling kan være å padle under lette forhold, uten vind, bølger eller vanskelig tilgjenglig kyst. Noen mener det historiske er det viktigste og at havpadling dreier seg om å forstå inuittenes bruk av kajakk og byggemetoder, siden ingen kan bli bedre enn dem noen gang. Alle preferansene er helt greie, og alle må selvsagt få drive med det de selv synes er moro, men disse preferansene kan etter min mening ikke ligge til grunn for å definere gode havkajakker? Jeg tror kanskje at diskusjonen om hva havpadling er for noe kunne vært interessant? Er for eksempel alle enige i at: Gode havkajakker må ha best mulig sikkerhet, være lette å entre, ha god skrog-kontroll, solide skrog og skott, driftsikker mekanikk og sjødyktighet? Eller er det sånn at hvis forholdene blir for vanskelige så er det bare å melde pass og vente på bedre tider? -Og at kajakken er en like god havkajakk selv om den ikke kan strandes, entres, kontrolleres osv rett og slett fordi at disse forholdene defineres vekk som "upadlebart"?

Hilsen Halvor
http://www.ezzy.no
NPF utdanning: Veileder hav, aktivitetsleder elv
Liker: Havkajakk, havracer, elvekajakk, squirt
Vaier 99 og er 193cm høy.
Kajakkentusiasten

Postby havhest » 05 Mar 2010, 11:24

Mange gode spørsmål du stiller her.. Ståstaden for diskusjonen er nok veldig ulik alt etter kva ein meiner havpadling er. Så ein definisjon hadde kanskje vore på sin plass FØR diskusjonen starta.

Men då hadde det ikkje vore så moro.. :D

Eg eg må beundre smaavoll sin standhaftige opphausing av turkajakken sin. Men han har nok definert havpadling som "kilometersluking". :D

Og eg må innrømme at eg blir faktisk litt nysgjerrig på å prøve ein VKV. ;)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Kokk » 05 Mar 2010, 11:44

Forstår ikkje heilt vitsen med å smale inn definasjonen havpadling til uskjermet ope farvatn, slik som eg får inntrykk av frå kajakkentusiasten. For meg er havpadling padling i saltvatn, samma ka forhold det er. Og folk har forskjellige interesser og motivasjon for å drive med havpadling. Derfor er det eit stort variert spekter med havkajakker.

Det blir feil å prøve å spesifisere denne grenen til en smalere gruppe. Det blir heller ikkje retferdig overfor dei som velger å drive med aktiveteten eller dei som har lyst å begynne. Folk må få styre seg på egne premisser.

Det er av min oppfatning blodig urettferdig å behandle folk likt. For når alt kjem til stykke er det mest rettferdige å behandle folk forskjellig. Fordi folk ER forskjellig.
Last edited by Kokk on 05 Mar 2010, 12:15, edited 1 time in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby smaavoll » 05 Mar 2010, 12:08

Gode innlegg Kokk og Kajakkentusiasten.

Tror vi nå nærmer oss kjernen i artikkelen - nemlig hva er havpadling? I Stavanger KK har vi en meget tolerant og avslappet holdning til de forskjellige grenene innen padling - og tror vi står oss på det.

Klubben er tradisjonelt en tur/langturklubb, med innslag av trening/treningskultur (som nok kan spores til Arnts påvirkning). Rorkajakker er derfor utbredt.

Havaktiviteter som er "inn" i Norge i dag er type Steinhopping har fått lite gjennomslag hos oss da de personene som er potensielle for dette holder på med elvepadling - klubben har en relativt aktiv elvegruppe med mange meget dyktige elvepadlere og de holder seg stort sett til dette. Av den grunn fremstår klubben for noen her på forumet som lite "sexy".

Jeg er helt enig med Kokk - en må ta utgangspunkt i hva den enkelte padler har lyst å drive med av padling, og klubben kan delvis legge til rette for aktiviteter styrt av medlemmenes ønsker. En snever havpadlingsdefinisjon er jeg derfor ikke tilhenger av. Mangfold og padleglede for flest mulig padlere bør være mottoet *thumright* .

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Poseidon » 05 Mar 2010, 12:25

Det kan virke som om diskusjonen i stor grad er farget av personlige preferanser, snarere enn et forsøk på å definere objektive standarder for hvilke kvaliteter en havkajakk bør være i besittelse av.
Enten den har ror eller senkekjøl bør den f. eks. være konstruert optimalt for den løsningen som er valgt.
En god havkajakk har potensiale for bruk langt utover hva de fleste padlere vil oppsøke. Skulle ulykken være ute, er det først og fremst padlerens erfaring og trening på å håndtere det uforutsette, som vil være avgjørende for utfallet. Ikke kajakkens konstruksjonsvalg. (Hvis vi legger til grunn at vi ikke har med en lekekajakk å gjøre...) Tilfeldigheter spiller også inn. Historien om han som fikk hull i baugen, og priste seg lykkelig over at det ikke var skott i i båten, fordi han da kunne øse fra sittebrønnen og slapp å gå i land til den sultne isbjørnen f.eks... På den annen side anbefaler jeg skott i isbjørnfri sone.
Alle som nettopp har kjøpt seg kajakk søker (i alle fall en stund) bekreftelse på at de har gjort riktig valg. I bilbransjen er en stor majoritet av de som oppsøker testsider på nettet, mennesker som nettopp har kjøpt bil. De ønsker seg bekreftelse. En viss overføring til kajakk er mulig tror jeg. Det er alltid godt å høre at man har valgt riktig.
Å promotere sine egne positive erfaringer (Slik vår VKV eier er flink til *icon_salut* ), er verken galt eller uten verdi. For på et forum som dette, og et miljø med begrensede ressurser, er det jo nettop summen av personlig erfaring som må ligge til grunn for vår evne til å trekke objektive slutninger. Min glede over å være tilstede her skyldes nettopp det; å få tilgang til den databasen av personlige erfaringer som tilsammen utgjør en del vår felles empiri.

Det er når de personlige erfaringene motsier objektive fakta at moroa begynner...Eller (gud forby) når de personlige erfaringene ikke strekker til for å ta stilling til spørsmålet som var utgangspunktet. Men det får være greit. god tur videre. ;)
Poseidon

Postby Novgarod » 05 Mar 2010, 13:14

Kajakkentusiasten wrote: Er for eksempel alle enige i at: Gode havkajakker må ha best mulig sikkerhet, være lette å entre, ha god skrog-kontroll, solide skrog og skott, driftsikker mekanikk og sjødyktighet?

Hilsen Halvor

Her oppsumerer du flere av de egenskaper jeg ser som prioriterte, om jeg skulle bevege meg ut fra kysten og ut i det jeg vil definere som "hav".

Enig med Kokk i at det er så mangt som bedrives av kajakkpadling i saltvann, men spørsmålet som stilles er: Hva er en god havkajakk?
Da blir det vel litt ullent om man svarer på: hva er en god "milsluker"-kajakk, "rulle"-kajakk, "rockhopping"-kajakk, "surfe"-kajakk, osv...?

At noen mener milslukeregenskaper veier tyngre enn sjødyktighet, stabilitet foran fartsegenskaper osv. blir vel heller snakk om avveininger basert på egne erfaringer og egne preferanser... Men at alt som padles i saltvann skal kunne defineres som en egnet "havkajakk", det virker nokså meningsløst...
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Postby smaavoll » 05 Mar 2010, 13:22

Novgarod - vil bare presisere at jeg ikke promoterer å ofre sjødyktighet for "milslukeregenskaper", det er vel heller snakk om å balansere disse egenskapene på en god måte slik jeg vil hevde feks VKV gjør. En meget sjødyktig kajakk med rimelig gode fartsegenskaper for sikker padling i hav.

Tror ingen vil hevde at en god havkajakk er alt en kan padles i saltvann. Kan ikke se at noen har fremført ett slik argument.

Til Havhest - kjekt at du har blitt nysjerrig på VKV da den er en skikkelig turslugger og har utrolig mange gode "sjulte" egenskaper kombinert med markedsledende kvalitet.

Jeg kan si med en gang at VKV, spesielt Elite krever for de fleste en viss erfaring og for mange en betydelig egeninnsats før en sitter komfortabelt i denne - jeg har jobbet meg målbevisst mot denn kajakken over flere år. Har gått veien via Offshore der jeg knakk "VKV koden", men hadde i mange år padlet kajakken som en hvilken som helst annen kajakk. Heldigvis traff jeg en meget erfaren VKV padler på ASKR som kunne veilede meg i optimal VKV bruk. *occasion14*

Hilsen Kjell
Last edited by smaavoll on 05 Mar 2010, 13:40, edited 2 times in total.
smaavoll

Postby Novgarod » 05 Mar 2010, 13:31

smaavoll wrote:Novgarod - vil bare presisere at jeg ikke promoterer å ofre sjødyktighet for "milslukeregenskaper", det er vel heller snakk om å balansere disse egenskapene på en god måte slik jeg vil hevde feks VKV gjør. En meget sjødyktig kajakk med rimelig gode fartsegenskaper for sikker padling i hav.

Tror ingen vil hevde at en god havkajakk er alt en kan padles i saltvann. Kan ikke se at noen har fremført ett slik argument.

Hilsen Kjell

Nå var ikke mine eksempler myntet på deg eller dine utsagn, og jeg har vel inntrykk av at du har gjort dine avveininger på grunnlag av bred erfaring.
Som med alt annet i verden finnes det sjelden et universalprodukt som er best på alt, men man må velge et kompromis som ivaretar de egenskaper en setter høyest. Når det gjeder hva som kan defineres som en god "havkajakk" mener jeg det må finnes noen grunnegenskaper som ikke kan tilsidesettes. På samme måte som ved en "elvekajakk".
Det er vel disse egenskapene det spørres etter, er det ikke...?
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Postby Kajakkentusiasten » 05 Mar 2010, 14:15

Novgarod! *thumleft*
http://www.ezzy.no
NPF utdanning: Veileder hav, aktivitetsleder elv
Liker: Havkajakk, havracer, elvekajakk, squirt
Vaier 99 og er 193cm høy.
Kajakkentusiasten

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling