Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby Kokk » 05 Mar 2010, 14:22

Novgarod wrote:Enig med Kokk i at det er så mangt som bedrives av kajakkpadling i saltvann, men spørsmålet som stilles er: Hva er en god havkajakk?
Da blir det vel litt ullent om man svarer på: hva er en god "milsluker"-kajakk, "rulle"-kajakk, "rockhopping"-kajakk, "surfe"-kajakk, osv...?

At noen mener milslukeregenskaper veier tyngre enn sjødyktighet, stabilitet foran fartsegenskaper osv. blir vel heller snakk om avveininger basert på egne erfaringer og egne preferanser... Men at alt som padles i saltvann skal kunne defineres som en egnet "havkajakk", det virker nokså meningsløst...

Tja eg svarte ikkje på "kva er ein god havkajakk?" Fordi Kajakkentusiasten dreide tema over på "kva er havpadling?"
Og for meg er havpadling noke som skjer i saltvatn, enten om det er ope eller skjerma hav. Å grunnen til at havpadling har biltt så populært i Norge er vel pga mange muligheiter til turar i skjermet hav. Men der er mange gode havkajakkar, men desverre er der eindel dårlege også. Og den artikkelen som tråden viser setter fokus på mange gode poeng.

Men eg ville bare få frem at man treng ikkje om å reise langt til havs eller i stor sjø for at det skal kalles havpadling. Det er en liten prosent av Norske padlere som gjør det. Dei fleste holder seg i relativt skjermet farvatn og er kjempe happy med det.

Novgarod wrote:Som med alt annet i verden finnes det sjelden et universalprodukt som er best på alt, men man må velge et kompromis som ivaretar de egenskaper en setter høyest. Når det gjeder hva som kan defineres som en god "havkajakk" mener jeg det må finnes noen grunnegenskaper som ikke kan tilsidesettes. På samme måte som ved en "elvekajakk".
Det er vel disse egenskapene det spørres etter, er det ikke...?

Men du traff vel spikeren ganske bra på hodet i ditt siste innlegg Novgarod, når det kjem til tråd tittelen.
Last edited by Kokk on 05 Mar 2010, 16:09, edited 1 time in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Rossa » 05 Mar 2010, 14:49

Synes artikkelen definerer havpadling greit jeg...

"Havpadling handler om turer av ulike lengde, med og uten bagasje. Reisen kan være alt fra helgeturer til måneder i kajakken. Samtidig drar man på dagsturer med matpakke, drikke og litt ekstra klær. Turene går langs kysten, i åpne farvann, i brottpadling/surfing i store bølger - rett og slett under de forhold man møter langs kysten! Britiske produsenter har lenge vært kjent for å designe kajakker som mestrer den øvre enden av skalaen på en god måte."

Har lest artikkelen noen ganger, og på grunnlag av min erfaring som padler, guide og kursholder, synes jeg det er vanskelig å være uenig...
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Vespa » 05 Mar 2010, 15:29

Artikkelen er bra! Den oppsummerer det jeg selv brukte flere år på å finne ut gjennom prøving og feiling, før jeg hadde to havkajakker; en til leik og en til langtur. Noe av det mest interessante er hvorfor en skrogform egner seg til den type havpadling en liker bedre enn en annen skrogform.
Vespa

Postby smaavoll » 05 Mar 2010, 16:53

Utdrag fra artikkelen på qaiaq.no:

Hva er en god havkajakk?

Men også på hva som skjer i ledende havpadlemiljøer som f.eks i Storbritannia, der engelsk type havkajakk med senkekjøl dominerer totalt!

Britiske produsenter har lenge vært kjent for å designe kajakker som mestrer den øvre enden av skalaen på en god måte.

Britisk type havkajakk

Av alle designtypene som finnes på markedet, er det mye som tyder på at de britiske møter de nevnte kravene på en mest tilfredsstillende måte. Eksempler er merker som Valley, NDK, North Shore, Rockpool, P&H og TideRace - men det finnes også en del andre produsenter som lager slike kajakker, både i USA og i Europa. De fleste av disse har såkalt fiskeform, det vil si at skroget er bredest like foran setet.

men de aller fleste gode havkajakker vi har prøvd, har egnet seg godt til nevnte typer padling og teknikktrening.

De siste årene har utviklingen gått med racerfart mot senkekjøl istedenfor ror - salget av senkekjølkajakker har økt betraktelig. På noen havkajakktreff er det nå nesten bare havkajakker med senkekjøl. For bare noen få år siden var det motsatt. Obs! Husk at vi snakker om dedikerte havkajakker - ikke rekreasjonskajakker, havracere, skjærgårdskajakker, turracere, surfskis eller racerkajakker!

så padles de fleste krevende ekspedisjoner med havkajakk av engelsk type - med senkekjøl! Dette handler aller mest om padlerens egne preferanser, men også om sponsorater fra kajakkprodusenter. Rorforkjempernes argument for denne påstanden er at det er lettere å finne rytmen over lange strekk med ror. Dette stemmer ikke!

Fordeler med senkekjøl
Er du nybegynner med ambisjoner om havpadling, så bør du begynne med en god senkekjølkajakk av britisk type.

Utvalget av skrogformer og modeller er stort. Det som imidlertid er sikkert, er at dagens instruktører (i NPF, BCU, ACA osv), sammen med veldig mange entusiaster og teknisk avanserte havpadlere i stor grad har samlet seg om den britiske typen havkajakk med fiskeform (bredest foran sittebrønnen), med senkekjøl, tydelig spring (svak bananform) og svakt v-formet/avrundet skrog.

Artikkelen må med slike utsagn som fremkommer i artikkelen anses for å være ett rent reklameinnlegg for britkajakker med senkekjøl og padling uten ror.

Har en viss forståelse for at noen padlere med ror kan forstå artikkelen dithen at har du havkajakk med ror er du meget utrendy og utviser dårlig skjønn mht kajakkvalg les. en ”dårlig” padler – da alle som kan kajakk er uenig med deg.

Slik er det selvsagt ikke – som diskusjonen i forumet tydelig viser går det fint an å padle sweform med ror/swedform med senkekjøl, fishform med/uten ror.

Kan forstå at artikkelen av en del rorpadlere fremstår som upassende og respektløst, og virke lite inkluderende for padlere som faktisk har gode grunner for å treffe andre beslutninger enn det forfatterne forfekter.

At forfatterne blander ror v. senkekjøldebatten inn i artikkelen gjør at fokus dreies bort fra temaet i artikkelen – hva er en god havkajakk.

Hadde forfatterne valgt å ikke berørt den debatten, som forfatterne vet er ømtålig, og på den måten fremstår faktisk innlegget en bevist provokasjon, så hadde artikkelen kunnet bli meget bra.

Men pga å blande ror vs senkekjøldiskusjonen og til dels fishform vs sweform, bommer man på temaet, og artikkelen faller for egen del noe igjennom og artikkelen blir mindre interessant padlefaglig - for egen del.

Min mening er at artikkelen ikke treffer målsetningen særlig godt, dersom målet for artikkelen faktisk var å gi objektiv og saklig informasjon om hva en god havkajakk er.

Ellers vil jeg gi Harald og Halvor honnør for at de faktisk bruker tid på å lage artikler, og som flere forumdeltakere gir utrykk for likte de artikkelen meget god og de støtter synspunktene fullt ut.

Mitt innspill er ment som en kommentar og om ønskelig til forbedring – og jeg understreker at jeg ikke har noe imot senkejølkajakker av britisk tradisjon – tvert imot liker jeg disse godt.

Debatten i kjølvannet har gitt mange innspill og faktisk en del nye forumdeltakere som skriver innlegg – og det er jo positivt.

Diskusjonene burde jo kunne trigge rortilhengerne til å skrive et ”motinnlegg” *thumright* .

Hilsen Kjell
Last edited by smaavoll on 05 Mar 2010, 18:21, edited 1 time in total.
smaavoll

Postby Kvase » 05 Mar 2010, 18:07

Tror dette blir
Den ikke endene historien
Helt utrolig men jeg sier bare gå på ikke gi seg :oops: bedre en det kan det vel ikke bli
*laughing4.*
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Kokk » 05 Mar 2010, 18:43

Lurer på hvorfor det fremtrekkes at en god havkajakk må ha fishform??? Det er jo vel ganske så tullete.

Hadde vert litt bedre å fremheve egenskapene som utgjør en god havkajakk istaden for et bestemt type design.

En god havkajakk kan jo ha mange forskjellige former, der er jo gode brit, svensk, grønnlansk og amerikansk designede kajakker.

Men britkajakker har etter det eg har prøvt et litt tregere skrog, svenske kajakker kan by på mer fart, men i store bølger har dei en litt mer tendens til å grave seg ned, enn dei med mer spring. Grønnlandskajakker er dei beste fra begge verdner i mine øyner. men ikkje alle som føler seg fortrolig med det lave volumet. Og det er ikkje alltid så god pakkplass i dei. Amerikanske kajakker er dei som eg opplever som minst egnet til å styre uten hjelpemiddel. Dei har også et større volum og vindfang. Så desse kjem kansje dårlegast ut ifølge artikkelen. Men både grønnlandskajakker, britkajakker og svenske kajakker styrer man lett med kanting, og man får dei alle med lavt bakdekk for enkel redning og god dekksrigging. Og dei kjem alle i solide konstruksjoner. Og dei er alle gode havkajakker på sin måte.

Kjem bere ann på kven som sit oppi. ;)
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby KasperØsterbye » 05 Mar 2010, 19:51

Jeg tror alt er sagt om hvad er en god havkajak. Jeg vil derfor blande mig med yderligere kommentarer.

Jeg er startet i tur båd, roer 1000+ km om året, meget i double med konen min. Har flere tour de guden å bag mig.
Så boede jeg på New Zealand i nogle måneder, og lærte der havkajak. Det var skønt, kombinere vandre tur med kajak om man så kan sige. Afsted med telt og tranquia. Og med rigelig plads til rødvin til en uge. Jeg har fundet min kajakform.

Så de krav min kajak skal opfylde er at den skal være god til langtur, den skal være fin at fiske fra, jeg skal kunne have alt mit grej med mig. Så kommer jeg fra en tradition med ror, så so ein ding muss ich auch haben. Så har jeg forståelse for at en kajak ikke skal være for høj i bagskibet, så kan man nemlig ikke ligge bagud når man skal rulle op. Selvfølgelig synes jeg dengang at man ror havkajak med wingpagaj.

Mit valg af kajak tror jeg slet ikke forhandles i norge:
http://www.lettmann.de/catalog/product_ ... ucts_id/69

Den har et ror der altid er under vand, den har en stor luge ret ved benene. Den er kæmpe volumn (425l), er lav i bagskib, her god støtte til hælen. Hvis man klapper roret op er den helt umulig at styre, jeg har prøvet at en ror line sprang, og jeg måtte ro kajakken i kun den ene side - der var heldigvis kun 1 km til land i 12 m/s.
Jeg har aldrig været i en anden kajak med så kraftig ror (har prøvet mange med sealine, hasle, cobolt, mv). Men jeg kan alligevel sige at en dag jeg måtte ro i sidevind i 10+ m/s var jeg træt i foden efter to timer på at holde roret. En fordel ved finne/sænkekøl er at man ikke skal holde den i foden.
Dette ror er bygget som østeuropæisk kampvogsteknologi. Det er i en rustfri 4mm plade der er fæstnet i en 2 cm tyk epoxy søjle inden i båden fra bund til top. Jeg har roet bagud med fuld fart ind i en sten, og det eneste der skete var at man kunne se en lille ridse.

Båden er OK til at rulle i. Jeg kan lægge mig i flydestilling, jeg kan rulle den i alle retninger. Jeg har aldrig haft mere end 4 makrel på stangen på samme tid. Jeg har aldig været ude i over 20 m/s.

Hvad kan man lære af det? At det er lige den kajak jeg gerne vil have. Den er valgt af mig til det jeg gerne vil bruge den til. Den er ikke god til at surfe i (den mangler retningsstabilitet i skroget, og roret er ikke nok). Den er for stor til meget (jeg fylder den jo op med baggage). Den har nogle kæmple luger. Men de er 100% tætte. Efter 2 timers leg i svømmehal har jeg aldrig oplevet 1 dråbe vand komme ind.

Hvad er en god havkajak. Tjaa, jeg er glad for min. Du er glad for din. Ingen er perfekte til alt. Min er ikke en sportsvogn, men en amerikansk limousine. Det vigtigste er at man lurer på hvad man vil bruge den til. Min er for stor og tung til at være rigtig sjov til at lege i. Den er ikke specielt hurtig.

Og så glæder jeg mig utroligt til sommer hvor jeg skal ro to uger ved ydre hardanger fjord, fitjar, og alle de andre skønne steder i det område - og, håber jeg, fange fisk hver dag at spise.

En god havkajak er en der giver dig glæde at padle og opleve i.

(Og så er jeg noget misundeligt på alle jeres flotte steder at ro kajak - Norge er bare et padle paradis)
KasperØsterbye

Postby Rossa » 05 Mar 2010, 21:19

KasperØsterbye wrote:En god havkajak er en der giver dig glæde at padle og opleve i.

Den støtter jeg *occasion14* !!

Og ta kontakt for gode teltplasser rundt vestkysten! For de gode teltplassene stiller faktisk ingen krav til hvilken kajakk du padler, så lenge de har plass til telt, og kommer dit på en trygg måte...
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby smaavoll » 06 Mar 2010, 15:31

KasperØsterbye wrote:En god havkajak er en der giver dig glæde at padle og opleve i.

Dette støtter jeg fullt ut!!

Det er også grunnen til at jeg ikke liker vinklingen i den nevnte artikkelen som begynte diskusjonen. Inkluderende og mangfold - ikke ekskluderende - "jeg-vet-best-holdning", bør vi faktisk tilstrebe i padlenorge!

Selvsagt kan en med ett slikt utgangspunkt diskutere hvilke kajakker som er hensiktsmessige til ulikt bruk, men da snakker vi om nyanser i grått eller på en skala om en vil, ikke svart eller hvit som endel synes å tro.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Kvase » 06 Mar 2010, 16:32

Ser det er noen gjengangere i denne tråden som messer mere en andre hva kommer det av :?:
Er ikke det slik at den som messer mest som oftest vil ha rett i sin sak :!:
Ja jeg vet ikke men bare tenker og lurer uten grunnlag for å mene verken det ene eller det andre men bare lurer
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling