Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby Novgarod » 06 Mar 2010, 18:04

Her står det en del fornuftig i forhold til spørsmålet: Hva er en god havkajakk... http://www.kayarchy.co.uk/html/01equipment/010otherkayaks.htm
om man i tillegg trykker på linken "The Sea Kayak" som finnes i teksten, får man enda flere synspunkter... ;)
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Postby Erot » 06 Mar 2010, 20:19

Hva bestemmer hva vi kjøper av kajakk? Er det kvalitet, ror ikke ror, utseende, motebildet, hva venner padler/anbefaler, bruksområdet,egne ferdigheter eller andre ting?

Jeg selv merker at flere faktorer spiller inn i mitt valg av kajakk. Bruksområdet står høyt. Jeg merker også at utseende spiller en overraskende stor rolle, hvorfor det? Kvalitet og egenskaper burde stå høyere. Jeg ønsker jo en kajakk som tåler min bruk og som gir meg nødvendig sikkerhet i form av funksjonalitet under ulike forhold/bruk. Allikevel velger jeg en kajakk som er pen å se til, en som jeg "føler" jeg klarer alt i. Er det ikke slik også med bilen, med børsa, at den føles svært håndterbar og at "jeg " uten problemer skal få alt til med den?

Jeg har valgt en kajakk i god kvalitet og jeg har valgt en med ror, men det var utseende og min bruk som var utslagsgivende i valget.

Jeg finner meg godt til rette i mange kajakker og klarer meg relativt godt i ulike forhold, men er den ikke slik jeg ønsker utseendemessig vil jeg neppe kjøpe en. Merkelig.

Jeg tror ogå at det vi påvirkes mye av miljøet rundt oss, mer en hva vi liker å innrømme. Hva padler kompisen din? Betyr det noe?

Jeg tror også vi blir flinkere til å padle EN kajakk enn mange ulike. Det er moro å padle mange ulike kajakker og du får et rikt syn på hva det vil si å padle en kajakk med andre egenskaper en den du oftest bruker. Bruker du en(som passer deg) vil du bli bedre fordi du da kjenner den ekstremt godt(mye bruk).

Er vi for opptatt av å være dus med mange ulike kajakker og glemmer å gjøre oss skikkelig kjent med hovedkajakken vår?

Jeg skal være den første til å si at det er fantastisk moro å ha mye ting med sammen bruskområde. Jeg hadde som jeger mange våpen og som padler har jeg flere kajakker. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville kunne gjøre like mye med en kajakk, med en børse, som med flere, men kanskje ikke like moro. Er vi rett og slett for utolmodige og rike til å ta oss tid til å gjøre oss kjent med ting vi kjøper?

Liker forresten best ror jeg da :D Passer mitt bruk(og kajakker med ror er penere *laughing4.* )

Tore
Erot

Postby Rossa » 06 Mar 2010, 22:39

Erot wrote:Hva bestemmer hva vi kjøper av kajakk? Er det kvalitet, ror ikke ror, utseende, motebildet, hva venner padler/anbefaler, bruksområdet,egne ferdigheter eller andre ting?

For meg er det mest funksjonene kajakkens design gir som gir meg glede. Derfor er feks Aquanaut LV plast en av de beste kajakkene for meg, selv om den ikke er et smykke akkurat. Men her er vi nok ulike... Nå har jeg NDK Explorer fordi det er den mest komplette kajakken til mitt bruk, og dessuten utrolig flott å se på!

Erot wrote:Jeg tror også vi blir flinkere til å padle EN kajakk enn mange ulike. Det er moro å padle mange ulike kajakker og du får et rikt syn på hva det vil si å padle en kajakk med andre egenskaper en den du oftest bruker. Bruker du en(som passer deg) vil du bli bedre fordi du da kjenner den ekstremt godt(mye bruk).

Det er jeg ikke enig i; en god padler kan gripe en hvilken som helst kajakk, og hvilken som helst åre og padle bra! Jeg ønsker å frigjøre meg av alt det spesialtilpassede utstyret, og bli en god padler som kan gripe øyeblikket, hvor som helst, i hvilken som helst padlegren, når som helst, hvor som helst i verden. Vil at det er JEG som bestemmer over utstyret, og ikke at utstyret bestemmer over meg... Vil ikke være avhengig av noen ting... Derfor padler jeg en haug med ulike hav, elve, polokajakker, med en haug med ulike årer, så ofte jeg kan. Fleksibilitet og nysgjerrighet gir en trygghet som jeg setter høyt!

Og de beste padlerne jeg kjenner klarer akkurat dette!
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Joker » 07 Mar 2010, 11:17

Rossa wrote: en god padler kan gripe en hvilken som helst kajakk, og hvilken som helst åre og padle bra!

Det stemmer sikkert, men jeg tror nok du vil padle enda bedre i favorittkajakken din. Northug går best når han har favorittskia sine og curlinggutta spiller best i favorittbuksene sine. Sånn er det vel bare.

Ellers tror jeg vi får svaret på hva som er den beste havkajakken når Jølle er ferdig med avstemningene sine :D
Joker

Postby ViTo » 07 Mar 2010, 11:30

Erot wrote:Jeg tror også vi blir flinkere til å padle EN kajakk enn mange ulike. Det er moro å padle mange ulike kajakker og du får et rikt syn på hva det vil si å padle en kajakk med andre egenskaper en den du oftest bruker. Bruker du en(som passer deg) vil du bli bedre fordi du da kjenner den ekstremt godt(mye bruk).
Tore

Helt i tråd med slik jeg opplever det også.
Jeg har en kajakk jeg kjenner absolutt alle engenskapene med, det betyr ikke at jeg ikke klarer å padle andre kajakker. Det er en fornøyelse å padle andre kajakker, og egenskapene med dem kommer veldig godt frem når du har et meget godt forhold til din egen.

Endelig noe å diskutere med deg Ronny.. :D
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby KasperØsterbye » 07 Mar 2010, 12:42

Rossa wrote:Det er jeg ikke enig i; en god padler kan gripe en hvilken som helst kajakk, og hvilken som helst åre og padle bra!
Og de beste padlerne jeg kjenner klarer akkurat dette!

Jeg er en smule skeptisk her. Det drejer sig specielt om åren. Nogle er uskivede (grønlænder), nogle er venste og andre er højre skivede. Efter nogle minutter går det som regel at padle ret frem. Men i en kritisk situation hvor man skal lave et støttetag, da betyder det altså ret meget om åren vender rigtigt. Jeg har nu brugt wing i ca. 8000 km, og grønlandsk i 1000. Ved et refleks støttetag i venstre side rammer grønlænder pagajen stadig fejl. Men ret frem går fint.
KasperØsterbye

Postby PilOgBoge » 07 Mar 2010, 13:35

Det er litt vanskelig å argumentere mot en påstand om at de gode kan bytte mellom hva som helst! Det er ihvertfall ikke mulig å ha noen kvalifisert mening om det uten å ha prøvt selv?

Men kajakkpadling er kanskje ikke så spesielt. Skivalg, for eksempel, har mer å si. Der har jeg sett noen utrolige prestasjoner - telemarkkjøring på båtformede langrennsski, ypperlig kjøring med to vidt forskjellige ski samtidig. Snøbrettkjøring med løs bakre fot.

Årebytte er skikkelig vanskelig i reflekssituasjoner. Det er i det minste veldig vanskelig å beherske alt like bra. Det er litt interessant å lære inn refleksene med forskjellige årer. Men for de fleste bør dette være et godt argument for å kjøre parallelle åreblad alltid?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby Rossa » 07 Mar 2010, 18:13

Ja, årer
Joker wrote:Det stemmer sikkert, men jeg tror nok du vil padle enda bedre i favorittkajakken din. Northug går best når han har favorittskia sine og curlinggutta spiller best i favorittbuksene sine. Sånn er det vel bare.

Det er jeg klart enig i, men vil likevel prøve å være så pass fleksibel at jeg kan dra hvor som helst og bruke det utstyret som er tilgjengelig der.

Årer er klart det vanskeligste å være fleksibel på, men jeg varierer litt mellom venstre og nøytral, alt etter albue og skulderstatus. Har prøvd å konvertere til høyre, fordi resten av verden gjør det, men etter skulderen gikk ut av ledd ble det aldri noe av... Kan padle litt med høyre, og trener på det av og til. Før padlet jeg ving med 75 grader venstre, nå er det 45 grader som gjelder mest for meg... Men padler ofte 60 grader, fordi det var den åren som var nærmest...

Og jeg står på at de flinkeste padlerne jeg vet om, padler bra i den kajakken de får utlevert... Men de har vel allerede blitt gode i en kjent og kjær kajakk en gang de også...
Ronny | God Tur Norge AS
Veileder Hav NPF
Middelmådig elv og polopadler
http://www.god-tur.no
http://www.ronnys-kayakblog.blogspot.com
Rossa

Postby Hallvard » 07 Mar 2010, 20:12

Man kan ikke være god i en kajakk til alt. Da skal man i alle fall være veldig god! Ingen padler fort i en Romany. Ingen brottpadler i en Sibir.

Samme med ski. Vanskelig å kjøre løssnø med Northug sine pinner, enno verre å henge med ham på pudderplanker.

Eg har stor tro på å veksle litt (eller mye). Padlingen sitter i ryggraden etter hvert og det er små justeringer som må til ved bytte av båt (innen visse grenser).

Apropos, de virkelig gode er gode uansett (og disse er gode): http://www.youtube.com/watch?v=1cppkpKu-CA
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby ViTo » 07 Mar 2010, 20:36

Hallvard wrote:
Apropos, de virkelig gode er gode uansett (og disse er gode): http://www.youtube.com/watch?v=1cppkpKu-CA

Tusen takk for den linken Hallvard, virkelig morsomt å se på.. :D

Her viser de at det er mulig å ha det morsomt uansett hvor de står på ski.. :D he he, skiturer her etter vil aldri bli det samme som før. Prøve og feile uansett, akkurat slik vi gjør det i kajakken... :D Ho ho..virkelig morsomt, den helt til sist er typisk meg... *laughing4.*
Last edited by ViTo on 08 Mar 2010, 19:02, edited 2 times in total.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling