Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby Sven K » 25 Jul 2010, 15:08

BAFFIN!!
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Ringperm » 10 Oct 2018, 08:31

Bumper en gammel tråd med mye interessant innhold.

Er det som blir diskutert her inne fremdeles aktuelt i dag, eller har det endret seg i løpet av 8 år?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby hotshot » 10 Oct 2018, 09:37

Jo, ting er de samme samtidig som de endrer seg, ofte til det bedre. En del artig lesning i denne gamle tråden, og noe aha opplevelser. Se for eksempel
viewtopic.php?f=4&t=621&start=220#p8564 sjekk Youtube lenken.
https://www.youtube.com/watch?v=1cppkpKu-CA

Hvorfor er de skiløperne så gode?
Moderne langrennstøvler har bedre ankelstøtte enn fjellutstyret fra min barndom. Moderne langrenn-ski har blitt korte og fjærlette og er kjappere å hive rundt enn gamle treplanker.
Da jeg var fjortis hadde jeg slalåmski på 210 cm. Nå er 160 cm med masse innsving helt normalt.

Bemerkningen om gamle elvepadlere i tråden er inne på det samme. Det er folk med lang erfaring i annet enn bare å padle rett fram på flatt vann. Elvekajakkene har gjennomgått en rivende utvikling mens havkajakkene fortsatt befinner seg i kjølvannet av Rob Roy og gamle Engelske Grønlandskopier. I England har det skjedd en liten revolusjon ved sammenslåing av firmaer som produserer turkajakker og elvekajakker. Det gjelder spesielt innredning, kontroll og sittekomfort. Vi er også i ferd med å oppdage ulempene med altfor lange båter; korte båter veier mindre når de skal på biltaket, går lettere i vanlig turhastighet, er kjappere å snu selv uten ror, og er morsomme å leke med. En ny-gammel trend som flattvanns-padlerne har lært oss, er "full vannlinje" uten grønlandsk overheng i endene. Det sparer enda litt lengde.

Man begynner kanskje snart å lære av elvepadlerne at det ikke er vanskelig å holde rett kurs i en kort kajakk uten "retningsstabilitet". Da blir senkekjøldebatten bare dum, akkurat som den gamle rulledebatten: Disse tingene er ikke eksotiske og vanskelige, bare oppskrytt. I elvepadlermiljøet lærer de fleste å rulle i løpet av en kveld med instruksjon i basseng.
Og mange nybegynnere har de siste år lært seg rulla på egenhånd med litt oppmuntring fra forumet.

Fasit: lær av hverandre, ta det beste fra alle kategorier og ikke vær fordomsfulle. Diskusjonene i tråden er fortsatt lærerike...........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Kvase » 10 Oct 2018, 10:09

En God kajakk er en kajakk du behersker i et variert havmiljø i mange settinger og som du føler at du har det behagelig i å det er meget individuelt i hvem kajakk-
For meg er det Nordkapp LV glasfiber -

Men må innrømme etter padleråten jeg har er den blitt litt avansert men tipper det ligger litt i kroppen slik som har lært å sykle elle gå på skøyter så får du det til igjen
Image
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby veltern » 10 Oct 2018, 10:12

hotshot wrote: Elvekajakkene har gjennomgått en rivende utvikling mens havkajakkene fortsatt befinner seg i kjølvannet av Rob Roy og gamle Engelske Grønlandskopier.

Ser det litt som "hotshot", når de gjelder havkajakker. En gledelig utvikling de siste årene er at flere produsenter tilbyr kajakker for padlere i forskjellige størrelse- og vektklasser. Noen tilbyr ikke bare 2 ulikt skalerte versjoner av samme modell, noen tilbyr 3, og et par tilbyr hele 4. Der har noen kajakk (og surfski) -produsenter) er forbedringspotensiale. (e.g. Stellar, Epic o.a.).

Vil nevne at fabrikkanten av "Norse" tilbyr gode kajakker i kompositt, til en rimelig pris. Veltern kunne godt tenke seg en Norse Freja, - kanskje til neste sesong?
veltern

Postby Mareng » 10 Oct 2018, 10:55

veltern wrote:
hotshot wrote: Elvekajakkene har gjennomgått en rivende utvikling mens havkajakkene fortsatt befinner seg i kjølvannet av Rob Roy og gamle Engelske Grønlandskopier.

Ser det litt som "hotshot", når de gjelder havkajakker. En gledelig utvikling de siste årene er at flere produsenter tilbyr kajakker for padlere i forskjellige størrelse- og vektklasser. Noen tilbyr ikke bare 2 ulikt skalerte versjoner av samme modell, noen tilbyr 3, og et par tilbyr hele 4. Der har noen kajakk (og surfski) -produsenter) er forbedringspotensiale. (e.g. Stellar, Epic o.a.).

Vil nevne at fabrikkanten av "Norse" tilbyr gode kajakker i kompositt, til en rimelig pris. Veltern kunne godt tenke seg en Norse Freja, - kanskje til neste sesong?

Jeg har Norse Freyja, min første kajakk :) Servicen til Aktiv As, som lager de, er helt upåklagelig. Butikken har egen brygge med utgang fra butikken.

Jeg har ikke prøvd så mange andre kajakker, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd hittil. (Den er forresten 53 cm på det aller bredeste, ikke 55 som de skriver). Freyja er mer rettet mot fart og retningsstabilitet, i forhold til eks. Bylgja og den helt nye lillesøsteren, Norse Idun.

Vekten på under 24 kilo stemmer også. Eneste jeg stusser på er hvorfor man ikke bare kaller det en glassfiberkajakk? Den er laget av glassfiber og vinylester, men kompositt høres vel mer eksklusivt ut. Dog, for noen tusenlapper ekstra får du alle modellene i en lettere kabonitgave (20kilo).
Padler fra Askøy :)
Mareng

Previous

Return to Hav-/Turpadling