Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Re: Hva er en god havkajakk - ny inspirasjon!

Postby Kvase » 17 Feb 2010, 09:35

Hvis du er heldig nok til å kunne ha et kogger av kajakker å velge mellom, så jeg ville gå inn for en ruddered kajakk for ekspedisjoner og skegged kajakk for regelmessig padling
brukt translate.google som kommer opp med dette
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby smaavoll » 17 Feb 2010, 09:53

Hyggelig å se at også innbitte britkajakkpadlere støtter meg i det åpenbare - nettopp at en god havkajakk for langtur bør være utstyrt med ror. Tror derfor at diskusjonen nå bør være relativt uttømt.

Andre egenskaper en god havkajakk bør ha er at de bør være solide - som også Ugla påpeker, men graden av soliditet bør avhenge av bruken til padleren - selv om min VKV er meget solid ville jeg av estetiske grunner aldri finne på å krasjlande kajakken på land. Jeg mener at en skal behandle ustyret meget forsiktig, for lang levetid og for å forebygge svikt. Uforsiktig utstyrsbruk på langtur er uansvarlig etter mine begreper. De må ha tauverk rundt store deler av kajakken. En god havkajakk har ikke gummiluker da det er en potensiell svakhet i konstruksjonen.

Den nye formen er swedeform - ikke fishform som det blir hevdet i ett tidligere innlegg. Swedeform har endel fordeler, særlig knyttet til enkel fremdrift, herunder godt isett av åren, god surfeegenskaper (med ror) og rettningsstabilitet. VKV Anita er en fishform fra midten av 30 tallet, og Seagullserien er swedeform designet på slutten av 80 tallet.

Andelen senkejøl har økt og det er bra, men "nye" rorkajakker som Epic 18X, Ruahin, Sipre og div. surfeski for trening og mosjonering har også økt, og jeg tror det siste elementet vil øke fremover. Økt satsing på friluftsport er bra som avveksling til innetrening i treningsstudio, derfor tok Stavanger KK initativ til å styrke dette arbeidet bla ved en veilder for friluftsidrett i Ryfylke:
http://www.ryfri.no/filer/PDF%20filer/H ... ot.pdf.pdf

I det hele tatt er mangfoldet i kajakkparken økende - og definitivt bra.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Kyrre | God Tur » 17 Feb 2010, 11:47

http://www.maineislandkayak.com/ndk_expeditions.html

Vel vel, de fleste langturer er vel utført med kajakker uten ror, linken over er bare et lite utvalg av "litt" lengre turer uten ror med NDK kajakker, så kommer jo alle de andre produsentene som lager denne slags kajakker.
Freya padlet med ror på sin siste, men før det har nesten alle de virkelig lange turene blitt gjennomført med kajakker uten ror, så når en her inne på forumet med trolig langt mindre erfaring enn disse påstår ror er best på langtur så velger jeg å tro at det er for å provosere!
Vi kan faktisk nesten si som en følgeregel at nesten ingen av de virkelig lange turene blir gjort med ror.
Finner det underfundig at man mener at gummiluker ikke er bra, da nesten ”alle” produsenter av ekspedisjonskajakker bruker dette. Konstruksjonen blir tvert om mye sterkere med gummiluker, dette er fordi man tar ut en mindre del av skroget. Når man kommer med påstander om slikt hadde det vært kjekt med noen fakta som underbygger og faktiske erfaringer fra lange turer. Alt annet blir synsing! Siden SKK den 13. mars skal ha Jeff Allen på besøk, så kan du jo spørre han! Han har jo noen kilometer bak seg i kajakk, og har vel stort sett jobbet med kajakk hele livet!
Swedeform er på ingen måte den nye formen, den har eksistert i ganske mange år. Fordi Fischer sine langrenn racing ski er rette, er ikke dette den ”nye” skiformen, men det er kanskje det på langrenn racing ski, ikke slalomski, fjellski osv. Det som skjer er at det utkrystaliserer seg en type kajakk som ikke er ment for langtur, men for trening (og de har ror pga. formen på skroget), nemlig en del av epic sine, ruahine, noen sipre, valley rapier serien osv. disse er tenkt som treningsverktøy, ikke langtur verktøy. Men siden Greg, Oscar, Peter Orton, Jason og Nuno alle har uttalt at disse kajakkene blir laget for fitness så har vel du mer rett, siden de ovennevte tross alt "bare" er designerene bak kajakkene du nevner. Vi er forhandler av Nelo, Epic og NDK og Valley og en del annet, jeg ser helt klart at noen ønsker å padle raskere kajakker med fartsfokus, men jeg ville ikke i min villeste forstand finne på å selge slike kajakker til begynnere eller folk som skal på langtur, det er ikke det som er tanken bak dem, men siden jeg tross alt bare snakker direkte med designerne for å diskutere designet og bruken, samt testpadler kajakkene sammen med dem, så tar jeg vel feil jeg og.
Vi kan på mange måter si at roret i disse tider holder på å finne sin plass på trenings/fitnesskajakker og på generelle havkajakker, langturkajakker så er det på vei ut. Det er jo bare å se på nesten samtlige produsenter sine nye design.
Når det gjelder Surfegenskaper så bør man vel kanskje skjønne litt om hva som skjer under vannlinjen når man surfer, det er nemlig ikke forenelig med rund form, det vet "alle" elvepadlere, men tydeligvis ”ingen” havpadlere!

Så det er sagt, jeg representerer en butikk som selger og veileder kunder i kjøp av kajakk, nesten alle våre kunder er med på vannet for å prøve ut forskjellige modeller, vi har stort sett alltid en veileder fra NPF med som instruerer og gir tips underveis. Vi selger NDK, Valley, Riot, Nelo, Epic og en masse mer så vi representerer ikke ”bare” britbåter, men alle aspekter av padlesport!
Kyrre | God Tur

Postby smaavoll » 17 Feb 2010, 12:49

Som sagt - temaet er nok uttømt iom at fokuset nå går på person og ikke sak, samt kverulering mht "langtur" contra "virkelig lange turer".

For å si det sånn - har padlet tilstrekkelig med langturer til å hevde egne synspunkter mht ror eller senkekjøl. Har også padlet mange turer sammen med andre til å ha sett i praksis hva som er bra og hva som er mindre bra - for det bruk jeg og mine medpadlere har. At du Kyrre synes noe annet, og selger kajakker deretter, er fint det - jeg har ett annet synspunkt. Er også usikker på hvor mye erfaring du har fra langturpadling med kajakk med ett godt ror.

Mht lukevalg er det først og fremst kostnader for produsenten som begrunner lukedesignet i gummi - det er relativt billige luker og gode nok luker for mye av padlingen. Skal du ha sikre luker og bedre luker så finnes det betydelig bedre alternativer - noe du Kyrre burde vite som jobber med kajakker til daglig. At gummiluker har ramlet av under padling finnes det en lang rekke eksempler på, noe jeg selv har hatt erfaring med på fellesturer. Verre er det dersom du er alene og du kantrer, og kajakken synker pga at en lukene faller av. Det er nok at feks fremre luke samt cockpit fylles med vann for å dra kajakken ned, noe som er vel dokumentert gjennom sikkerhetsartikkel i seakayaker magazine ca 2005 der en padler holdt på å sette livet til pga luken. Synes disse sikkerhetsartikklene forsvarer abbonementet alene, og leser disse med stor iver hver gang.

Skottene er vantette og lastelukene er store og enkle. En fordel er at lastelukene er av glassfiber og ikke som de gamle gummilukene.. Gummiluker morkner etter en stund i solen og blir ubrukelige.

http://www.europadler.com/Kajakken.htm

Skrevet av deg selv - ser at tonen har fått en annen lyd når de fleste av kajakkene du selger har gummiluker *nono* . Gummiluker på vinteren i kombinasjon med kalde fingertupper er ett sant h......, for de som har prøvd det. Selvsagt er luker i glassfiber ett hakk opp iht. sikkerhet, kvalitet og bruk.

Hva poengene dine er med å teoretisere surfing er uklart for meg, men for å si det sånn: jeg driter i teorien så lenge det fungerer. Og fungerer det i praksis, så er det stort sett ett eller annet feil i teorien. Ser heller ikke poengene dine tydelig mht å fokusere på nybegynnerkajakk osv. Men det kan vi kanskje snakkes om en annen gang.

Selvsagt skal jeg snakke mye med Jeff Allen, men tror ikke vi skal ta opp denne diskusjonen der ;) . Da skal jeg kun suge til meg langturkunnskap og sikkerhet :D .

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby K3- » 17 Feb 2010, 13:40

Når en forhandler (i dette tilfellet Kyrre) henviser til en kommersiell nettside hvor artikkelen det henvises til begynner slik: "NDK kayaks are one of the most relied on expedition sea kayaks in the world" og deretter bruker det som "sannhetsvitne" for hva som er best -da blir det en smak av useriøsitet over det hele. Dere forhandlere bør vite at vi forbrukere (padlere) fort gjennomskuer de fleste forsøk på promotering. Promotering er helt greit det, men burde kanskje vært under et dertil egnet emne *nono*.
Jeg bør vel legge til at jeg ikke har interesser eller tilknytning til noen importører/forhandlere, og padler både med senkekjøl og ror (helst hver for seg) ;)
K3-

Postby Kyrre | God Tur » 17 Feb 2010, 14:31

Jeg henviste til siden slik at dere kan se at disse kajakkene blir brukt på en rekke lange turer, hva som står i teksten rundt tabellen har jeg ikke engang lest og er igrunn irelevant, det som er interessant er det som står i tabellen, og jeg utfordrer dere til å komme med tilsvarende "langtur" info fra rorkajakker. Jeg sier ikke at NDK er best, det håper jeg dere forstår, og vi kunne nok kommet med en tilsvarende liste fra mange andre kajakkprodusenter som jeg ikke representerer P&H, North Shore, Tiderace m.fl, men felles for dem er at majoriteten av langturpadlerene på ekspedisjoner er uenige med dere. Det blir liksom litt menigsløst at jeg forteller dere og dere forteller meg hva som er best på langtur, når de som er mest på langtur nesten alle bruker denne typen kajakk, men det er kanskje fordi de ikke har peiling?

JA der tok du meg jammen gitt, et sitat fra meg selv. Jeg har fortsatt den kajakken og må inrømme at etterhvert som jeg har fått erfaring så må jeg se at jeg tok feil, gummilukene er tettere enn alt annet jeg har prøvd, når det gjelder solens påvirkning så ryker gummiluker fortere enn andre, men bruker du 303 så varer de ganske sikkert rundt 10 år. Når det gjelder kostnader så er ikke prisen så veldig fravikende, selve lukelokket i glassfiber er noe dyrere, men støpemessig er det noe billigere, fordi de ikke må feste på og tette kanten.

Grunnen til at jeg vitterligen skrev at jeg er forhandler av diverse kajakkmerker og presiserte det er at jeg representerer, luker i gummi, luker i glass, luker i plast, britbåter, racer kajakker, windpigs, fitnesskajakker og sågar surfskis om ikke lange tiden. Jeg har ingen bastante meninger om hva som er den beste kajakken, for det er like håpløst som å kåre beste ski, beste bil, beste sko, beste sekk, beste ditt og beste datt. Man må se det i forhold til bruken. Ingen diskuterer om langrennsracing ski er bedre på langtur enn fjellski! Derfor mener jeg at til langtur er kajakker med britisk design,senkekjøl og gummiluker best. Og det virker som flesteparten av dem som reiser på langtur er enig med det Men skal du padle fort å trene så er en Nelo turracer eller en havracer fra ruahine, epic eller Sipre bedre.
Dette har jeg til og med fra dem som designer disse kajakkene, men noen her inne vil at disse kajakkene skal være best til det designeren ikke mener de er best til, det er her jeg detter av?

Jeg driter også i teorien rundt surf, men da jeg begynte å sette meg inn i den så forstod jeg mer hvorfor den ene kajakken var bedre på surf enn den andre osv. Og da jeg også driver med bølgesurfing og elvepadling ser jeg at det er mye det samme som går igjen der.
Kyrre | God Tur

Postby Eld » 17 Feb 2010, 15:36

smaavoll wrote:
Mht lukevalg er det først og fremst kostnader for produsenten som begrunner lukedesignet i gummi - det er relativt billige luker og gode nok luker for mye av padlingen. Skal du ha sikre luker og bedre luker så finnes det betydelig bedre alternativer - noe du Kyrre burde vite som jobber med kajakker til daglig. At gummiluker har ramlet av under padling finnes det en lang rekke eksempler på, noe jeg selv har hatt erfaring med på fellesturer. Verre er det dersom du er alene og du kantrer, og kajakken synker pga at en lukene faller av. Det er nok at feks fremre luke samt cockpit fylles med vann for å dra kajakken ned, noe som er vel dokumentert gjennom sikkerhetsartikkel i seakayaker magazine ca 2005 der en padler holdt på å sette livet til pga luken. Synes disse sikkerhetsartikklene forsvarer abbonementet alene, og leser disse med stor iver hver gang.

Skottene er vantette og lastelukene er store og enkle. En fordel er at lastelukene er av glassfiber og ikke som de gamle gummilukene.. Gummiluker morkner etter en stund i solen og blir ubrukelige.

http://www.europadler.com/Kajakken.htm

Skrevet av deg selv - ser at tonen har fått en annen lyd når de fleste av kajakkene du selger har gummiluker *nono* . Gummiluker på vinteren i kombinasjon med kalde fingertupper er ett sant h......, for de som har prøvd det. Selvsagt er luker i glassfiber ett hakk opp iht. sikkerhet, kvalitet og bruk.

Hva poengene dine er med å teoretisere surfing er uklart for meg, men for å si det sånn: jeg driter i teorien så lenge det fungerer. Og fungerer det i praksis, så er det stort sett ett eller annet feil i teorien. Ser heller ikke poengene dine tydelig mht å fokusere på nybegynnerkajakk osv. Men det kan vi kanskje snakkes om en annen gang.

Selvsagt skal jeg snakke mye med Jeff Allen, men tror ikke vi skal ta opp denne diskusjonen der ;) . Da skal jeg kun suge til meg langturkunnskap og sikkerhet :D .

Hilsen Kjell

Å komme her å påstå at gummiluker er en sikkerhetsfaktor finner JEG fullstenig tullete. Jeg har personleg utsat mine gummiluker for større press en det på noen måte har blitt designet til å tåle. Det hele skjedde uten at lukene poppet, det som sviktet i denne situasjonen var kajakken. Å den sviktet ikke i nærheten av lukene med ved cockpiten.

Image
STORT press på gummiluker
Image
Herpet kajakk inntakte gummiluker

Så jeg vil med dette påstå at gummiluker holder mål. vil også legge til at dekksriggingen på denne kajakken også svarte til alle mulige forventninger. Kajakken ble nemlig dratt ut av vannmassene etter dekkslina *thumright*
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby Kokk » 17 Feb 2010, 17:02

:D Kor kjekt det e at vi he slike persona som Smaavoll ;) En virkelig kløpper til å fyre opp stemninga. og gjer enkvar diskusjon han deltar i, blir hakket meir underhaldande.

Lika også at det ikkje bere er utsagn for å fyre opp stemninga, men sterke personlige meininga som ofte blir bækka opp ta andre kilder, artiklar og liknande.

Takk for det ;)

Som det også har blitt sagt tiligare i diskusjonen, er der nok monge gode havkajakkar. Og den beste havkajakken vil nok som Kyrre også sa, ver strekt betont på kva slags havpadling man bedrive.

Men for å belyse saka på ei anna side, so e dei fleste britiske kajakkar som monge påstår som e best. Litt trege kajakkar. Skrog designet er ikkje spessielt raskt og der forsvinn og mykje fart i styretak og liknande.

Kajakkar med rettare linjer, mindre spring og lenger vatnlinje gir meir fart og meir retningsstabilitet.

Begge kajakkar typar kan ver utstyrt med både ror eller senkekjøl som hjelpemiddel. det kjem meir ann på personlige preferansar. Og då e vel ror det som fell som det naturlige valget for dei som har hastverk, og gjerne styrer unda den mest krevande sjøen. Og skeg for dei som har god tid og gjerne oppsøke krevande sjø.

Eg padlar sjøl en skeg kajakk (Tiderace Xplore) og no sist helg i gulen. hadde eg glømt å fiksa wieren som hadde en knekk som gjor eg ikkje fekk ned skeget på eige hand. Dette gjor at det gikk litt tregare med meg i sidevind og vind bakfra. Sidan Xplore har en tendens til å vil gå mot vind når det bles. Men den er kjempe lett å justere forhold til vind når skegen ikkje heng seg opp. Men i medvindspadling med litt store bølger/dønningar synst eg alle britkajakkar blir vanskelig å halde på rett kurs. Men det er også på en måte brit kajakker som egner seg best til denne type padling. (dei bør ha litt spring for å ikkje grave seg ned med baugen. Grunnen til eg har problemer med å halde kursen, er vel litt med padler, men det er mykje pga turbulensen i bølga og er svært vanskelig for dei aller fleste å kompansere for utan og ofre litt framdrift. Med resultat at bølga fer forbi og det går seinare enn om en hadde ror.

Derfor vurderer eg nå rett og slett å bere montere et Kari-Tek Skeg Rudder System. Då slepp eg et skjemmende ror bak på dekk, som er i veia ved redninga og tauing. Får et skegsystem som opererer med hydraulikk, fjerner problem med knekk på waier og tau som slit eller blir slakke.

Dette virker på meg som den ultimate kajakk! (for meg)

For dei som ikkje er interesert i bølger og medvindspadling. men alikavel vil ha en rask båt bør velge ror og rette linjer.
Dei som er avdanka elvepadlara og ekstremsportutøvera ;) hehe (satt ekstremt på spissen) bør da heller velge britkajakker med skeg.

Folk er forskjellige :3some: Og det mest rettferdige er ikkje å behandle folk likt, men forskjellig. nettopp av den grunn *thumright*
Last edited by Kokk on 17 Feb 2010, 17:20, edited 1 time in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby 71` » 17 Feb 2010, 17:13

meget godt skrevet Kokk.
Har ikke mulighet å si det bedre selv
så da forblir jeg stille *thumright*
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
71`

Postby PilOgBoge » 17 Feb 2010, 19:55

Takk skal dere ha, Kyrre og Smaavoll. Dere er enormt kompetente begge to, og å høre på dere er en fryd! Håper dere fortsetter å slå hverandre i hodet med saklige argumenter.
Kyrre | God Tur wrote:Jeg driter også i teorien rundt surf, men da jeg begynte å sette meg inn i den så forstod jeg mer hvorfor den ene kajakken var bedre på surf enn den andre osv. Og da jeg også driver med bølgesurfing og elvepadling ser jeg at det er mye det samme som går igjen der.

Her argumenterer du mot rundbunnede kajakker på surf? Eller? Jeg syns det er veldig greit, slik som det har blitt vanlig, å skille mellom surf og medsjøpadling. Til det siste er det skrogfart som teller. En lang og gjerne rundbunnet kajakk. Det "motsatte" av britstyle. Det er sånn jeg tolker deg, Kyrre, fint om du kan være mer presis selv dersom jeg leser deg feil.

Og P.S. i mine øyne vinner God Tur veldig på å delta i debatten her inne. Hvem som helst kan komme unna med dårlig argumentasjon i en salgssituasjon. Smaavoll har ikke tenkt å la deg slippe unna med noe sånt!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling