Oppdrettsanlegg

Oppdrettsanlegg

Postby Miamaria » 20 May 2016, 14:59

Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter litt med å respektere disse reglene for ferdsel rundt oppdrettsanlegg. Slik jeg forstår det, er også kajakker inkludert i forbudet som sier ferdsel innenfor 20 meter – da snakker vi merkebøyer, ikke selve merdene. I går for eksempel, måtte vi padlet i motvind og bølger, da det lå et oppdrettsanlegg og regelrett hindret ferdsel langs land. (Altså hvis vi skulle følge reglene. Det har jeg ikke sagt om vi gjorde eller ei.)

De sperrer altså av områder i fjorder nesten overalt, og jeg kjenner at min respekt er ganske liten for disse reglene. Jeg ble litt nysgjerrig på, hvordan er det med andres? Padler dere rundt?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Oppdrettsanlegg

Postby SamH » 20 May 2016, 17:48

Padler glatt et stykke innenfor bøyene om det ikke er for mye folk og aktivitet rundt.. Vi har jo tross alt ikke propell som kan skade fortøyninger, foringslanger osv.. Men innimellom merdene, der padler jeg ikke normalt.. Dårlig vær, da padler jeg tryggeste, korteste vei ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Miamaria » 21 May 2016, 09:28

Nå er jo smittefare også en av årsakene til forbudet, men likevel. Jeg sliter virkelig med å ta det seriøst, men så ligger disse anleggene %&/(%&(%&/ overalt – og stort sett alltid midt i kursen min.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby SamH » 21 May 2016, 10:52

Har oppdrettsnæringen virkelig klart å innbille deg at *kajakken* er smittefarlig?? Det finnes vel knapt noe verre pestilens enn norsk oppdrettsnæring selv, og en kajakk fra eller til er ikke engang ekvivalent den berømte musa..

Sent fra min D6603 via Tapatalk
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Miamaria » 21 May 2016, 12:20

Jeg tror ikke vi skal gå så veldig inn på her hva jeg er overbevist om når det kommer til oppdrettsanlegg. :lol:
Jeg bare lette opp i går hvorfor dette ferdselsforbudet finnes, og årsakene var som nevnt. Kanskje jeg skal høre med Mattilsynet hva de anser risikoen er, reelt sett, bare på skøy.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Joker » 23 May 2016, 22:15

De er vel redd for tjuvfiske, og 'Ferdsel forbudt - smittefare' klinger vel bedre enn et litt tamt 'Fisking forbudt'
Joker

Postby Miamaria » 23 May 2016, 22:29

Ikke sant? Det er det man sitter med følelsen av?
Padlebloggen min
Miamaria

Postby amatørpadleren » 14 Jul 2016, 13:41

En liten digresjon men oppdrettsnæringen er vel i ferd med å bli problematisk på mange måter. Dessverre har Sandberg snakke om å flerdoble antall oppdrettsanlegg. Forstå det den som kan.
amatørpadleren

Return to Hav-/Turpadling