Juliturer 2016

Juliturer 2016

Postby Miamaria » 05 Jul 2016, 10:26

Det er vel på tide å få på plass denne tråden. Julirulla kom på plass sist søndag, det ble selvsagt en liten padletur med det samme. Ren treningstur, nesten, bortsett fra at jeg ikke driver med sånt. ;) Hele turen i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Juliturer 2016

Postby Miamaria » 11 Jul 2016, 11:23

Noen ganger kan man jobbe overtid i kajakken, det er jo veldig kjekt. Sist lørdag var en sånn dag, da fikk jeg både padlet sammen med noen turister, og en flott nordlandsbåt. Flere bilder i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Joker » 12 Jul 2016, 17:38

Meteorologen kunne melde om et lite værvindu på mandagen med sol og lite vind. Da var det bare å hive seg rundt etter jobb.
Det var veldig mye fugl å se på min ettermiddagstur rundt Lille Hersøya. Flokker med lundefugl og skarv. Måker og terner i
massevis. En og annen teist og selvfølgelig en skikkelig diger havørn.

Image
Stille på Skagøysundet. Bukkeneset og Nordkvaløya i bakgrunnen

Image
Lille Hersøya kunne by på perfekt landingsplass for kajakk

Image
Skarven nyter godværet. Det satt også en på toppen av pålen, men den fløy sin vei mens jeg fomlet med kameraet.
Joker

Postby hotshot » 12 Jul 2016, 21:36

Endelig på sjøen, en liten familieutflukt med samboen i indre Oslofjord med Tsunami165 fra i høst:

SnaroyaDSCI0129.jpg
SnaroyaDSCI0129.jpg (159.13 KiB) Viewed 1639 times

Mørke skyer overalt, men været holdt seg. Bare litt småregn da vi skulle laste på bilen etterpå.

Fikk også testet Corrywreckan åra. Ganske mye bagasje i båten: er åra tung å padle med eller var båten tung å padle?
Med "lav vingåre teknikk" gikk den vel egentlig ganske greit, og det var motvind og motstrøm første del av turen.
Tsunamien klarte seg fint uten ror mot vinden, på returen senket jeg det, selv om det ikke var tvingende nødvendig.
Denne båten er treig å snu uten ror, men den girer ikke særlig mye i medvind, selv om noe kan skyldes last i bakrommet.....
Men den er stabil: Båten kan lett kantes uten årestøtte til sittebrønnkanten er i vannflata, selv med ryggvond og stiv kontoristkropp.

En grei tur, og rulla var udramatisk

EDIT:
Og ja, forresten: bildet er tatt med lommekamera i den billige plastboksen fra Kjell.com.
(Komprimert filstørrelse for publisering). Det blir forbausende bra, sinnsykt billig løsning.
Selv om de har hevet prisen til en hundrelapp nå:
https://www.kjell.com/no/produkter/lyd- ... hus-p58000
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 16 Jul 2016, 20:07

Utur.

Du vet sånne dager som ikke lover godt?

https://www.youtube.com/watch?v=zUQiUFZ5RDw

Det lå i kortene at det skulle padles i går, og mor var misfornøyd med at jeg somlet med utstyret, men omsider kom vi avgårde.
Dagens båt var NS Aspect, siden det ikke var behov for å padle fort og vi skulle ikke bli så lenge.
Spiste middag før vi dro, så lite behov for nistemat. Men padle på full mage er ikke nødvendigvis lurt.

Kjørte til havna og pakket ut; mor ble sjøsatt og padlet av sted mens jeg somlet med utstyret mitt.
Som vanlig mye mikkmakk som skulle testes og mye stæsj på dekk.
Hun forsvant ut av syne ganske fort, typisk henne, og jeg regnet med at hun rundet neset til høyre.
Tok et par bilder av lokalbefolkningen med kameraet i plastboksen:

GrågåsDSCI0133.jpg
GrågåsDSCI0133.jpg (135.08 KiB) Viewed 1573 times

Kan merke at bildet blir litt "soft" når jeg prøver å zoome.......
Og kameraet sa "minn fullt". Ikke til å forstå, men dagen etter viste det seg at minnebrikken bare var på 512 MB, arvet fra et annet og enda billigere kamera.
Sånt finnes jo egentlig ikke lenger :? Satte inn en på 8 GB, så nå skal ikke det være noe problem.

På forrige tur så vi en flokk på rundt 20 hvitkinngjess. Begynner å bli ganske livlig med alle disse i tillegg til ærfugl, stokkender og div. måker.

Dagens åre var AT Oracle som jeg brukte i hele fjor, med Aquabound som reserve på dekk. Kort fortalt så ble jeg mer sliten i underarmene enn på forrige tur med Corrywreckan.
Det handler nok om en gammel erfaring fra elvepadlingen: påkjenning skyldes like mye vri-krefter fra brede blad som bladarealet i seg selv. Oracle er bredt i tuppen. Nå som jeg har en "stor åre" kan det være fristende å se på modding av Oracle fasongen? Eller? Kanskje heller modde noe som er mindre kurant som gamle Werner "Freestyle" elveåre? Vi får se, den trenger i tilfelle å forlenges og veier nok 100 gram mer enn flattvannsårene.

Men vel utpå opplevde jeg Aspect som litt treg, og jeg skulle hente inn et forsprang: Padle alene? Så ikke snurten av henne på den vanlige ruten; i ettertid viste det seg at huna hadde gjort som jeg mistenkte og fulgt land blant båter og badehus hvor hun var vanskelig å se. Etter at jeg hadde gitt opp litt og begynte å lete andre steder, hadde hun satt kursen utover gjennom sundet der vi padlet forrige dagen, Hun trodde jeg kanskje hadde passert og padlet fra henne så hun fortsatte utover. Hun burde ha visst at jeg ikke ville klart det med det forspranget.

Så jeg snudde innover for å se om det kom noen bølger ved skjæra utenfor Rolfstangen. Hadde med Garminen denne gangen så fikk sjekka farten: 7,7 km/t stort sett; det blir ca 4,16 knop uten altfor store anstrengelser. Ingen rekordforsøk i dag. Begynner å bli fortrolig med den "voggete" stabiliteten til båten: den er stø og rolig når man bikker den litt over til siden og "hviler" på en av de flate bunnhalvdelene, og når man vet det, så blir man ikke nervøs av å balansere i midtstilling. Dette er vel egentlig hemmeligheten med å føle seg trygg i en båt med lite primær, men god sekundær stabilitet. Hvorfor kan man ikke forklare det så enkelt til nybegynnere? Læring går fortere hvis man finner de riktige ordene.

Det kom faktisk et bølgetog mens jeg var ved skjæra og fikk en surf uten senkekjølen nede. Klarte å legge meg skikkelig bakpå og kontrollere kursen til bølgen døde innafor grunna. Garmin sa 12,1 km/t = ca 6,5 knop. Moro! Å ligge bakpå gir økt rorvirkning av bakskroget samtidig som man får satt styre-tak med åra langt bak. Skader ikke med en kort kajakk heller.

Så var det lit mer rotepadling i området: ingen av de padlerne jeg traff hadde sett henne. Men omsider så jeg en knallrød kajakk og noe som lignet en gul redningsvest på svaberget der vi pleier å sette uti utenfor havna. Men hun har Orange kajakk og rød rednings vest? Uansett moro med noen som bruker vår "put-in" så jeg padlet innover for å hilse. Da jeg kom nærmere, så jeg at det var henne: solbrillene mine som jeg hadde husket å ta med, forvrengte fargen på båten, og det gule var pakksekken fra Biltema :roll:
I kiosken hadde de nettopp stekt vafler og så var egentlig alt ganske greit igjen på en godværsdag i beskyttet farvann. Under mer eksponerte forhold ville denne turen fort utviklet seg til å bli en mulig risikosituasjon med dårlig kontroll. Da kommer man fort over i avdeling for "på eget ansvar"..........

Badevannet har kommet se betraktelig nå, så det hele ble avsluttet med en behagelig dukkert.
hotshot

Postby hotshot » 25 Jul 2016, 22:49

Ikke mange turrapporter her f.t.: er folk ute og på ferie montro?
En uke på hytta i Østfold, hjemme og på jobb nå.
Båtturer, bading, fuglekikking og litt padling.

Ukens båt er Zephyr som jeg trenger tilvenning på. Fortsatt ikke stuevarm på gyngete primærstabilitet, men det kommer seg.
Tur ut kilen og Risholmen rundt, med matpause og benstrekk:

RisholmenDSCI0004.jpg
RisholmenDSCI0004.jpg (104.3 KiB) Viewed 1492 times

Dagen etter litt rulletrening, er egentlig fortsatt rusten, men det går greit. Venstre siden er ennå ikke helt intuitiv og bør friskes opp mer. Som mange andre synes jeg det er morsomst å trene på ting jeg kan godt, og det er litt dumt.
22+ grader i vannet nå, klart vann og null maneter *hello2*
Det var noe vann i frontrommet på Zephyren etter mye rulling. Ikke OK på en nesten ny båt :? Bør det fikses?

En kuriositet; Klepper K3x ble hentet ut av skogen bak hytta og testet. Den kjennes trygg og grei, lett å rulle. Men innredningen trenger litt rehab. Tok den med hjem på biltaket fordi familien syns det blir mange gamle vrak i skogen. Detaljer om dette kanskje i eget innlegg.
Klepper K3x er etterkommeren til min avdøde Klepper K2: skroget er det samme.
K2 ble kjøpt brukt for 40 år siden, en av de første plaskajakkene her i landet?
Den andre var i tilfelle Perception Mirage som dukker opp på finn.no i ny & ne.
Det sier kanskje noe om tysk materialkvalitet at skroget fortsatt er OK og har ligget ute det meste av tiden?
hotshot

Postby Miamaria » 27 Jul 2016, 15:18

Jeg har i hvert fall vært det. :) Men blir nok ikke så mye rapporter før ferien er over. Men vi hadde en flott klubbtur til Gaukværøy og Litløy før jeg dro, og jeg rakk å blogge den første delen. (Men glemte tydeligvis å legge link her.) Innlegget i bloggen HER. For de som vil se enda mer, har også en av deltakerne blogget (hele) turen, hans innlegg finnes HER.
Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Miamaria » 29 Jul 2016, 09:59

Del 2 av klubbturen (se del 1 like over her) er kommet i bloggen. Den avsluttet med en passelig ubehagelig opplevelse for de fleste i gruppa, men det gikk bra. Vi er bare ikke så vant med sånt her oppe som vi har god plass. ;) Ellers en herlig tur, tross noe tåke. Dette området er fenomenalt flott. Hele innlegget ligger HER i bloggen.

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby RulleRolf » 29 Jul 2016, 12:44

Da er del 1 av turen fra Mandal på plass i bloggen.
Image
Deilig og stille så langt
Mer i bloggen fra dag 1
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby Miamaria » 31 Jul 2016, 09:17

Da har jeg omsider kommet til feriepadlingen. Har liten lyst til å bruke ferie til å blogge, men det er ikke noe særlig å havne ukevis på etterskudd heller. (Men det er nok ikke til å unngå heller.) I anledning tåke og regn kjørte jeg til Sverige, og havnet mellom Töre og Råneå. Svenskene hadde ingen andre tips enn rutene som finnes i en padleguide som er gitt ut for området, og jeg kan godt skjønne hvorfor. Greit å komme seg bort innimellom, for å bli påminnet om hvor steike fenomenalt område man selv bor i. Været var knallfint i Sverige, i hvert fall, så det lønte seg å kjøre en hel dag. Mer i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Next

Return to Hav-/Turpadling