Padlekanaler langs Østfoldkysten

Padlekanaler langs Østfoldkysten

Postby Josteinm » 22 Aug 2016, 21:37

Kommer man sørfra, for eksempel fra Hvaler, og skal nordover langs østsida av det som etterhvert blir Oslofjorden, har man flotte padleopplevelser hele veien. Men som kjent kan det blåse friskt, særlig fra sørvest. Jeg satte i hvert fall pris på en padlekanal jeg fant innenfor Strømtangen sør for Hankø. Den går mellom Dragsund/Dammen og Foten/Helleskilen. Her er det tilrettelagt en naturlig padlekanal på kanskje 100 meter ++ som sparer en sliten padler for veien rundt Strømtangen/Strømsund hvis det er viktig, eller beskytter mot sydvesten hvis det er viktig. Dette er en smal led som kun er for padlere. Honnør til Fredrikstad kommune.
Lenger nord derimot, er det rom for forbedring, selv om det er mindre utsatt der enn ved Strømtangen. Jeg kom inn Engelsviken i mer enn frisk bris fra sør, med Engelsvikøya ut til venstre. Sundet imellom var fylt igjen med vei og asfalt og plener. Ut igjen. Ved Lervik er er det kun en vei på fylling som sperrer sundet mellom Skjeløy og fastlandet. Med litt hjelp og litt strev er det mulig å passere. Vi får bare håpe at Fredrikstad kommune fortsetter sin padlevennlige profil ved å gjenåpne disse to sundene også.

[
DSC08457.JPG
DSC08457.JPG (210.88 KiB) Viewed 781 times

DSC08455.JPG
DSC08455.JPG (165.34 KiB) Viewed 781 times

DSC08454.JPG
DSC08454.JPG (157.26 KiB) Viewed 781 times
Josteinm

Return to Hav-/Turpadling