Ta våttkort når man har kajakk

Re: Ta våttkort når man har kajakk

Postby Arjo » 27 Jun 2017, 13:58

Jeg padler mye alene, men er og aktiv i en padleklubb, der vi padler fast en gang i uka året rundt. Fordelen med padleklubben er at du hele tiden har noen å lære sammen med, og trene sammen med. Våttkort eller ikke spiller vel ikke så stor rolle. Det viktigste er å kunne, og trene på sikkerhet.
Arjo

Postby hotshot » 20 Apr 2018, 09:21

Snart er ny sesong i gang for mange; nye og gamle.
Jeg har sett padlere på fjorden i mitt nærområde en god stund nå, riktig nok ikke mange.........

Forhåpentligvis går det bra i 2018, og uten ulykker. Naturlig da å tenke litt på sikkerhet; henger meg på her siden det er en kort og fersk tråd om slike ting. Dagens lille kommentar er inspirert av en artikkel jeg fikk i e-posten ifbm. at jeg får regelmessige "nyhetsbrev". Og temaet er "lærer vi av feilene våre" (egne og andres)?

Håper lenken virker:
https://www.rapidmedia.com/rapid/catego ... 0-84770013

Hypotesen er at de fleste bare lærer av feil som får store konsekvenser for dem selv. Dvs. at man blir alvorlig skadet eller blir så redd at det får stor innvirkning på fremtidig adferd. Nå er det jo slik at mange mener at slike opplevelser er betingelsen for å bli tatt på alvor når man diskuterer sikkerhet. Man beveger seg inn i grenselandet mellom å unnslippe med nød og neppe eller å bli en del av ulykkesstatistikken. Eller gråsonen mellom å lære av erfaring kontra å plages av posttraumatiske lidelser. Mange padlere vet noe om dette. Jeg har kjent erfarne og flinke elvepadlere som fremstår som feige eller sikkerhetsfriker. Selv har jeg også blitt ganske forsiktig etter hvert og padler mest flatt-vann (det enkelte andre kaller tur/hav). Men jeg syns fortsatt elv er gøy og at flatt-vann ikke er så trygt som mange tror. Slike tanker skyldes både ting jeg har sett og opplevd, kanskje også alderen, men også ting som har vært skrevet her på forumet eller andre steder på nett.

I en tråd som handler om nybegynneropplæring blir det kanskje greit å nevne hva gamle-kara i klubben pleide å si til instruktørene under kurs i elvepadling: "ikke fortell deltakerne om alle de skumle tingene som kan skje. De blir bare redde og usikre, og kanskje de slutter".

Så hva er lærdommen?
Kanskje at det er farlig å leve, men at det går an å ha moro på en trygg måte hvis man tenker seg om og prøver å unngå å gjøre dumme ting.
Og ikke la seg presse til å gå utenfor egen komfortsone eller utsette seg for fare pga. andres forventninger.
Håper vi får en fin padlesommer.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 26 Apr 2018, 09:57

Klubben vår kjører nå faktisk grunnkurs spesielt for de som har utstyr allerede. Vi har jo sett at det kommer folk som har øvet på det de har sett på youtube, og tror de kan det nødvendige. Så blir det antydning til det minste bølger, og man minner dem om støttetak siden de er åpenbart utrygge... Man får et undrende og passe sjokkert uttrykk tilbake. For å nevne ett konkret eksempel jeg har opplevd flere ganger. Så behovet for kurs til folk som har utstyr sjøl og er selvlærte er i hvert fall hos oss ganske åpenbart.

I tillegg er det en del som har gått kurs som ikke padler særlig i tiden etter det, sånn at de er veldig utrygge når de skal begynne igjen. Derfor tilbyr vi nå de som allerede har både utstyr og grunnkurs, å være med for en rimeligere penge.

De fleste jeg tenkte konkret på da vi satte opp har meldt seg på, både for kurset og oppfriskningen. Jeg tror det blir et superkurs. Kan man en del fra før så vil jo instruktøren tilpasse og sørge for at man får lært mer ut fra det man opprinnelig kunne.

Dette med å lære av feil... Jeg synes det er kjekt å lære av andres feil, ikke være nødt til å gjøre alle sjøl. Men hvor flink man er til å faktisk gjøre det i praksis, er vel en annen sak...
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby oyvindbl » 25 Sep 2018, 21:43

Jeg kan jo ikke se noen gode grunner til ikke å ta kurs, da det gjerne medfører en brattere læringskurve i starten, og mindre prøving og feiling for å få resultater. Og det meste er morsommere jo mer man kan,
Endel klubber og padletreff krever også kurs for at man skal få bli med på aktiviteter i deres regi, så dette er jo også et argument for å ta kurs.
Og rent bortsett fra at et grunnkurs koster et par tusen kroner for at man skal ha det gøy på vannet i to dager, så kan jeg ikke finne noen gode grunner for ikke å ta kurs (og kanskje man får med seg et par tips man ellers ikke fant ut av selv også fra kurset)
Water reflects not only clouds and trees and cliffs, but all the infinite variations of mind and spirit we bring to it – Sigurd Olson

NDK Romany, NDK Greenlander Pro, NDK Inuit, Valley Gemini SP
Joe O'Paddles, Adanac og Werner årer

Wenonah Wilderness 15.4 kano, Northwoods åre
oyvindbl

Postby hotshot » 26 Sep 2018, 00:18

Etter noen år blir besittelse av Våttkort en formalitet, og det er dine faktiske kunnskaper og evner som teller i praksis.
Jeg besto BCU proficiency test i England for 50 år siden.
Tror ikke det er så lett finne igjen dokumentasjonen på det i dag, så det har liten verdi. Uansett er jeg antagelig en bedre padler nå så lenge helsa holder . Dykkersertifikatet er nesten like gammelt.

Mitt eget valg i forhold til dette er å benytte anledningen når det tilbys førstehjelp- og sikkerhetskurs. Har repetert slikt mange ganger i forskjellige sammenhenger. Jobb og fritid, diverse brann- og slokkekurs, Sikkerhet og redningsteknikk på elv, teoretisk og praktisk, el-sikkerhet, varme arbeider osv.. Jeg syns alle burde gjøre slikt hvis mulig.

Jeg tror aldri vi kommer til veis ende i diskusjoner om slike ting; mange av oss gjør ting som krever dømmekraft og ferdigheter for at det skal gå bra. Mange av disse skjer uten sertifisering, og ingen bryr seg med det. Det merkelige er kanskje at du som oftest kan kjøpe utstyr uten at noen bryr seg, mens du må dokumentere ferdigheter hvis du skal leie. Det er naturlig å tenke seg at en grunn til dette er å beskytte utleier mot ansvar og søksmål hvis noe skulle skje. Hvis du eier utstyret selv, skjer aktiviteten på eget ansvar. Og da er det fritt frem.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 26 Sep 2018, 07:32

Jeg kommer på like mange gode grunner til å ta kurs, som grunner for å tilegne seg nye/nødvendige ferdigheter i ens eget tempo. På kurs eller ikke, spiller vel ingen rolle?

Er våttkortet bedre enn andre padlekurs? Eller er det en viss organisasjon som vil "ta over" hele kursmarkedet ved å innføre ett såkalt "våttkort"?

Hva med nettkurs? F.eks. Paulo Oullet har sin egen nettside, dancingwiththesea.com (og comfortpaddling.net). Her kan man lære seg alt grundig fra A til Å om havpadling med grønlandsåre under alle typer forhold. (utenom surfekurs og rockhopping). Finnes sikkert flere tilbydere også, og kanskje noen er bedre tilpasset din type padling og utstyr enn selve våttkortstigen? Eller kanskje man har en padlekompis som er dyktigere og flinkere til å lære fra seg enn de fleste instruktører?

I dag er det blitt sånn at utleiere av kajakkutstyr ofte krever våttkort. Andre typer kompetansebevis er vel ikke godt nok. I klatrehaller trenger man brattkort, instruktørnivå kursbevis fra "feil organisasjon" er ikke godt nok. For å leie dykkerutstyr krever de ofte PADI-dykkersertifikat, instruktørnivå teknisk-dykkersertifikat fra GUE eller arbeidsdykkerbevis er også "feil" type bevis. Friluftsorganisasjonene er også på god vei til å sertifisere hele friluftslivet med toppturkurs, fjellsportkurs, skredkurs, ranonnekurs, kurs i alpin ferdsel osv. Veldig fint at folk har mulighet til å ta kurs, mange har nytte av det, men det blir dumt når man må være sertifisert for å gå utenfor døren. Terskelen begynner etterhvert å bli stor, og inngangsbilettene (og utstyret) til å starte med en ny aktivitet blir dyrere.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Ringperm » 26 Sep 2018, 08:05

Fordelen med å ta kurs er at man umiddelbart får prøvd ut teorien i praksis og man har fordelen med en instruktør som kan rette på småfeil, svare på spørsmål osv. At man også har andre padlere man kan øve sammen med er heller ingen ulempe.

Jeg har sett mange padlefilmer som forsøker å lære bort diverse teknikker og ruller. De fleste holder høy kvalitet og det er tydelig at vedkommende som instruerer vet hva han/hun holder på med, men de kommer likevel til kort i forhold til å ha en instruktør som kan veilede.

Personlig synes jeg slike filmer, ofte fra youtube, har størst verdi hvis man skal friske opp eller lære seg en enkelt teknikk, men det er nok et greit alternativ hvis man ønsker å ta seg god tid til å lære det man ønsker i eget tempo. Det er tross alt mange veier til Rom.

Likevel vet man jo ikke som nybegynner hva som er mest relevant og funker best, og det er vel her et kurs kan ha nok en fordel. Innholdet er kvalitetssikret på en helt annen måte en innholdet i enkelte padlevideoer som ofte er basert på hva vedkommende "filmskaper" ønsker å presentere.

Men den aller største fordelen med å ta kurs, er at det er morsomt og en flott måte å tilbringe en helg på. Jeg har riktignok bare tatt to kurs, men jeg koste meg virkelig på tross av litt surt vær innimellom.

Mareng wrote:Hva med nettkurs? F.eks. Paulo Oullet har sin egen nettside, dancingwiththesea.com (og comfortpaddling.net). Her kan man lære seg alt grundig fra A til Å om havpadling med grønlandsåre under alle typer forhold. (utenom surfekurs og rockhopping).

Har du prøvd kursene hans? Jeg har nettopp kommet over denne siden selv, men har kun prøvd meg på gratisfilmene som kun var en masse prat uten substans og mer marketing enn instruksjon.
Men han var flink til det og selv om jeg ikke gidder å bruke penger på det selv, ble jeg litt nysgjerrig. Mest fordi kvaliteten på disse filmene var veldig god, selv om innholdet var svada.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Mareng » 26 Sep 2018, 08:34

Ringperm wrote:
Mareng wrote:Hva med nettkurs? F.eks. Paulo Oullet har sin egen nettside, dancingwiththesea.com (og comfortpaddling.net). Her kan man lære seg alt grundig fra A til Å om havpadling med grønlandsåre under alle typer forhold. (utenom surfekurs og rockhopping).

Har du prøvd kursene hans? Jeg har nettopp kommet over denne siden selv, men har kun prøvd meg på gratisfilmene som kun var en masse prat uten substans og mer marketing enn instruksjon.
Men han var flink til det og selv om jeg ikke gidder å bruke penger på det selv, ble jeg litt nysgjerrig. Mest fordi kvaliteten på disse filmene var veldig god, selv om innholdet var svada.

Ja, jeg har det. Nå helt nylig. Introduksjonsvideoene avslører ikke så mye, og selve filmregisseringen er som sagt ikke verdens beste, men teknikkene han prøver å lære bort ser veldig gode ut og utfyller hverandre.

Padling i strøm (current awareness) er gratis om du registrerer deg. Det er vel den videoen man får minst utav, men det er i omtrent samme utførelse resten av filmene er. Greenland paddle forward stroke og rapid brace formula er gode synes jeg. Hvis du bruker euroåre, tror jeg ikke teknikkene i filmene har noe særlig verdi. Og du bør være typen som liker å prøve deg fram og føle deg fram til hvordan teknikkene kjennes ut når de "sitter", for å ha mest glede av slik videoundervisning. Læringskurven blir nok ikke like bratt som ved personlig instruksjon, men for meg er anledningen til å møte opp på vanlig kurs så sjelden at det passer meg best å øve litt og litt hver gang jeg har en kveldstur i kajakken, og jeg kan gå tilbake i filmene så mye jeg vil.

Hvis du er interessert i havpadling med grønnlandsåre, og å lære deg en god og enkel kombinasjon av ruller og støttetak som utfyller hverandre, så er filmene verdt det synes jeg. Jeg har ikke sett kursinstruktører lære bort de samme teknikkene med grønlandsåre.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 26 Sep 2018, 08:54

Det er ingen selvfølge at de som har våttkort med grunnkursoblat har vært på et grunnkurs heller. Vet om aktører som gir det ut ved 6-8 timers kurs. Det merkes også på de som kommer fra de kursene. Sånt er det jo ingen kontroll med. Det er nesten bedre folk vet at de ikke har kurs, enn at de tror de har vært på et skikkelig grunnkurs og kan alt det nødvendige når de ikke har det.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Previous

Return to Hav-/Turpadling