Tips til nybegynnertrening Oslo

Tips til nybegynnertrening Oslo

Postby mrpj » 20 Jun 2017, 22:36

Hei,

Hvilke steder i Oslo anbefales for å trene på helt basic ting i padling (havkajakk)? Jeg har med en venn og kan derfor øve på å komme meg inn/ut kajakken, teknikk og eskimorulle evt.

Jeg bor i Oslo og har bil og egen kajakk.
mrpj

Re: Tips til nybegynnertrening Oslo

Postby Kvase » 21 Jun 2017, 05:03

Markert røde markører på dette karte som jeg ville sett nærmere på vis jeg skal ha det litt lettvint - har selv vært på alle de stedene derpå mine anbefalinger -
https://kart.finn.no/?lng=10.73208&lat= ... erdefinert
Men det fins jo ferskvann rundt Oslo å - Sværsvann --- + Langen
kan sikkert hoste opp flere steder
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Vea » 21 Jun 2017, 08:12

Et enklere svar på spørsmålet er "Der det er vann".

Det er selvfølgelig en fordel å ha et sted som ikke er så langt fra parkeringsplass. Noen av mine favoritter:

- Frysjadammen (parkering teknisk museum)
- Bygdøy sjøbad (Parkering ved sjøbadet eller i Bestumkilen, hvor også Oslo Kajakklubb ligger)
- Sognsvann
- Malmøykalven (Parkering og kajakkbrygge på Ormsund)

Hvor i byen bor du?
Vea

Postby mrpj » 21 Jun 2017, 20:30

Jeg bor på storo.

Jeg ser evt etter et sted som er trygt for en nybegynner hvis jeg evt må ta den første padleturen alene.
mrpj

Postby veltern » 22 Jun 2017, 06:57

nn wrote:Det er selvfølgelig en fordel å ha et sted som ikke er så langt fra parkeringsplass. Noen av mine favoritter:
- Sognsvann

Sognsvann er regulert til kommunal park, der padling er forbudt. Tavle ved inngangen til parken informerer om dette. (Idrettsforeninger/speiderforeninger kan få dispensasjon for enkelt-arangementer, riktignok).

Derimot er det enkelt å ta med kajakken til parkeringsplassen ved Movatn stasjon. Ta med tralle, så kan du velge mellom Nordre og Søndre Movatn, og der kan du padle helt lovlig. Begge vannene er ca 400 m lange.
https://www.google.no/maps/place/Nordre ... 10.8175003

Sørbråten Idrettslag har en "padlekoloni" på Søndre Movatn.
Godværspadler
veltern

Postby Vea » 22 Jun 2017, 08:35

veltern wrote:Sognsvann er regulert til kommunal park, der padling er forbudt. Tavle ved inngangen til parken informerer om dette. (Idrettsforeninger/speiderforeninger kan få dispensasjon for enkelt-arangementer, riktignok).

Jøss, det har jeg aldri reflektert over, og jeg er tydeligvis ikke alene. Det er iallefall to aktører som jevnlig kjører kurs der oppe på henholdsvis SUP og kajakk.

Har du sett noe om dette noe annet sted enn på tavla?

Jeg leter, og finner ikke ut noe annet enn at den sydlige delen av området rundt Sognsvann er regulert til «annen overordnet møteplass» (på samme måte som grøntarealene rundt Akerselva), men jeg ser ikke noe på reguleringskartet om selve vannet. Politivedtektene sier «I offentlige parker, grøntarealer, friområder, på veier eller plasser i tettbebygd strøk er overnatting, camping, telting eller lignende forbudt, uten særskilt tillatelse fra kommunal myndighet.». Og dette "Lignende"-begrepet har vi jo nylig diskutert i en annen tråd, og definisjonen her kan vel neppe brukes om kajakkpadling ved mindre du har tenkt å sove i kajakken. 8-)
Vea

Postby veltern » 22 Jun 2017, 11:31

Sognsvann, og de nærmeste opparbeidede omkringlignende parklignede grønntområder er "kommunal park".
Det er gitt dispensjon for kurs i sup, og for kurs i padling i kano for yngre speidergrupper, vet jeg.
På et større tavle til høyre for kiosken ved inngangen nær Olympiatoppen, altså mellom søndre og midtre gangveg ned til vannet, står skrevet hva som er forbudt, bla. telting, fisking (sommerstid) og bruk av båt, seilbrett etc. I alle fall sto det å lese der tidligere.Forbudet mot båt, seilbrett, fisking er nok av hensyn til badende.

Hvis padling hadde vært tillatt i Sognsvann hadde det vært nokså tett av padlere der. Det er det jo ikke...
Ved Movatn kan man padle i fred og ro. Noen få padlere fra Sørbåten Idrettslag, som har en permanent kajakk-plass ved det søndre vannet.( I samarbeid med Milsluker`n, tror jeg.)
Godværspadler
veltern

Postby Vea » 26 Jun 2017, 12:39

Angående Sognsvann:

Jeg sendte følgende mail til Bymiljøetaten for å få en oppklaring:
Hei
Jeg er blitt fortalt at det står på informasjonstavle ved friområdet på Sognsvann at padling er forbudt på Sognsvann. Jeg klarer imidlertid ikke å finne informasjon om et slikt forbud noe annet sted. Jeg ønsker hjelp til å verifisere om opplysningen stemmer. Dersom det stemmer at det eksisterer et forbud mot padling på Sognsvann, ønsker jeg å få opplyst hjemmelsgrunnlaget for forbudet.

I dag kom følgende svar:
Hei!
Helt ukjent forbud for meg, og på tavla står det ingen ting om dette.

Padl i vei!!

Hilsen
Knut Johansson
Seksjonssjef Nordmarka

Så da er Sognsvann friskmeldt for padling. *hello2*
Vea

Postby veltern » 27 Jun 2017, 12:20

Merkelig. Tidligere sto det på tavlen av bruk av båt var forbudt. Leste om dette en gang om klager på bruk av seilbrett blant svømmende der. Skal Google og se hva jeg finner.
Hvis det ikke er noe forbud nå er det jo fritt frem. Kanskje Veltern også vil ta en padletur på Sognsvann for første gang. Bor jo i gangavstand fra Sognsvann.
Godværspadler
veltern

Postby filtvet » 27 Jun 2017, 13:53

I tilfelle må det være en molbo-regel. Hvorfor skulle det ikke være lov å padle der?
filtvet

Next

Return to Hav-/Turpadling