Padleturer 2018

Re: Padleturer 2018

Postby Miamaria » 12 May 2018, 18:48

Denne uken hadde vi torsdagspadlingen på en onsdag! Onsdagspadling. Ingen av de som har ivret for onsdager kom, det gjorde derimot ei ny dame som ikke hadde padlet på en stund. Flott at hun fikk frisket opp, og lyst til å padle mer igjen. Noen hadde også meldt avbud fordi det regnet en del timer før - hah, det kan de angre. Fantastisk flott lys som fikk fram "lagene" i fjellene (er det sånn fuktighet i lufta gjør?), og ikke en dråpe regn i løpet av turen. Knall. Turen er nå på plass i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 13 May 2018, 13:27

Kristi Himmelfartsdag var jeg på tur med fugleforeninga, den lot jeg visst foreløpig være å blogge. Men etter titteturen så møtte jeg et par andre for å padle i fjorden ved siden av, nemlig Djupfjorden. Det var over 20 grader, håper det skjer flere ganger i år... Fjorden var også finere enn jeg husket, har vært der før men det er noen år siden. Selskapet var også trivelig, så totalt sett ble dette en kjempefin dag! En drømmedag, rett og slett. Hele turen i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 21 May 2018, 07:31

Det ble lite padling denne pinsen, grunnet ekte drittvær. Yrs datavarsel har igjen vist sin store svakhet, da den meldte lite vind for pinsen, med maks sikkerhet på varsel. Den slo grundig feil kan man si, møkkavarsel. Nuvel, det blir det været det blir uansett, men det var lite som fristet til telttur i hvert fall. Men lørdag var det fine forhold for bølgepadling på Fjærvoll, så jeg tok en tur dit. Dessverre var det nøyaktig ingen som ble med, så jeg fikk ikke akkurat utfordret meg så veldig. Men jeg fikk rulletrenet, og det ble i grunnen ganske så fint. Bilder og en filmsnutt i bloggen HER.
Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby hotshot » 25 May 2018, 22:52

Sesongen endelig i gang. Rull og tull på hytta i går med Aspect. Testet halvferdig laminert gp/aleut hybrid åre. Rulla gikk greit uten trening siden i fjor høst.

Detaljer og bilde når jeg kommer hjem til PC'en.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 26 May 2018, 12:56

Urettferdig! :lol: Jaja, begynner så smått å få rulla på plass igjen her. ;) Det er lenge siden forrige gang nå, men jeg har kjørt et grunnkurs for klubben nå nylig. Det har også omsider blitt blogget, hele i ett innlegg HER. Skulle egentlig være to ettermiddager og en hel dag, men ble gjort om til fire ettermiddager. I tillegg til kursdeltakerne fikk også noen klubbmedlemmer være med for oppfriskning, det fungerte veldig bra.

Image

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby hotshot » 28 May 2018, 07:15

Hjemme igjen, lastet over bilder til PCen.
BTW: Har sjekket ut Sony DSC TX5 "vanntett" kameraet på nett, og det var som fryktet. De fleste som har tatt sjansen på å dykke med dette kameraet, har dårlige erfaringer med Sonys garantiordninger. Har selv vært såpass skeptisk til konstruksjonen at jeg har nøyd meg med bare å se på den påståtte vanntettheten som en sikkerhetsmargin som gir litt mer ro i sjela når man har det med på padletur. Det tar greie bilder til nettbruk og kostet ikke mer enn andre brukte kompaktkameraer.

Northshore Aspect på stranda med Select X-fiber fra Seabird og halvferdig hjemmesnekret laminert GP åre.

IMG_2062HHaspectGP.jpg
IMG_2062HHaspectGP.jpg (89.76 KiB) Viewed 447 times

GP-Åra funker helt greit, litt bred i grepet (9,5 cm) , så jeg høvlet ned de ytterste 20 cm til 8 cm bredde. Bør være moden for litt høvling for å ned vekten, og finpuss før oljing.. Beholder lengden på ca 225 cm foreløpig. Antagelig mer om dette senere i Gjør det selv.

Litt fartstester GPSen ute i bukta med Aspect kajakken ga 8,9 km/t (ca 4,8 knop) med Select åre og 8,3 km/t (ca 4,5 knop) med GP åra. Det gikk fortere i fjor, men skylder på at jeg fortsatt er litt slapp og utrent etter influensaen som ga sen sesongstart.

Dag 2 (lørdag) ble det en padletur ut til nordsiden av Hankø med meg i Reval Midi. Begge kajakkene føles stø og greie rett ut av vinterdvalen, som de begge har tilbragtt i skogen bak hytta :P

På vei utover:

DSC03117mai2018.jpg
DSC03117mai2018.jpg (116.68 KiB) Viewed 447 times

Rasteplass, fint med utsikt som gir litt horisont selv om vi vet at den andre siden av Oslofjorden ligger rett bortenfor.

DSC03123mai2018.jpg
DSC03123mai2018.jpg (94.63 KiB) Viewed 447 times

Og fortsatt knallvær med nærmere 30 grader i lufta og fullt brukbart badevann.

På søndag fikk vi besøk på hytta. Mor tok med sin venninne på padletur mens gubbene ble igjen på stranda. Jeg rulletrente i en gammel elvekajakk. Den andre gubben nøt godværet på land mens han så på at jeg prøvde å få kajakken på høykant ved å fylle den med vann. Den fløt dessverre altfor godt.

Damenes turpadling ga mersmak, så hvis ingen vil kjøpe kajakker, finnes det vel en ny mulighet til å få parkert en farkost ........
hotshot

Postby Miamaria » 31 May 2018, 08:30

Ser ut for å ha vært en flott tur, fint vær er herlig! *hello2*

Jeg har blogget to turer siden sist. Den første var teknikktorsdag med padleklubben, da hadde vi en økt på land først der en av våre konkurransepadlere viste og forklarte god padleteknikk. Så var vi på vannet etterpå, samlet et 10 på skjær og øvde på det vi hadde lært. Bilder finner duHER i bloggen fra den turen.
Image

Siste pinsedagen var jeg også på grensen til Lofoten, for surfing. Det ble mest bare padling på meg, tok en liten tur alene innover fjorden før de andre kom og padlet utover. Så det ble to turer i en, på en måte. Rulla satt faktisk på begge sider, det er jeg jævlig fornøyd med for å si det mildt. Bilder herfra finner du HER nå.
Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby hotshot » 01 Jun 2018, 17:28

Mia:
vi kan misunne hverandre alt mulig. Dere har flotte fjell og nydelige surfestrender med krystallklart vann. Vi vinner på badetemperaturen.

I dag ble det en tur på Snarøya for å overlevere Britannyen, jeg tok med Azulen og den nyspikkede grønlandsåra. Utsettingsstedet er ikke lenger noen hemmelighet, halve Oslo var der, og det var bare flaks at vi fant parkeringsplass da noen skulle hjem til middag. Det ble litt bading og rull&tull uten padlejakke (ca 20 grader?) etter at kjøper hadde satt kursen over fjorden til påtenkt lagringssted. Og på utsiden der det er litt dypt, var vannet blitt ganske klart og rent. Men vi kan ikke se bånn på 10 meters dyp i Oslofjorden, hvis det kan være til trøst......

Ingen bilder denne gangen........ Og ja, nå er det Junitur!
hotshot

Postby hotshot » 25 Jun 2018, 08:40

Merkelig stille her i det siste.

Kom meg endelig ut i kajakk i går, selv om det ble det som Sven K kalte "baby surf". Ingen bilder. Nærmeste vann her hjemmefra er Lysakerelva. Den er nesten tørrlagt nå, se LVV sin statistikkside, som viser ca 5 % av normal padlevannføring:

http://lvv.no/Dagens.htm

Men i kulpen hvor jeg pleier å trene var det igjen en liten, ja, kulp. Rennende vann og dypt nok til å rulle. Så vidt......

Tok med Savage Beast, som har vært sterkt modifisert:
viewtopic.php?f=23&t=5154&hilit=savage&start=10#p42987
Hva mer å si om båten? Den er et prakt-eksempel på at tidlig og sterk sekundær-stabilitet gjør at man føler seg dønn trygg i en båt som egentlig er lltt voggete rundt midtpunktet.

Et par timer med rull & tull gir en viss mosjon, og som vanlig, anledning til å teste litt utstyr. Noen som husker gamle Werner "Freestyle"? Se side 11 her:
http://www.kayaking.su/ru/reviews/equip ... werner.pdf
Den ble aldri noen stor suksess, men ideen om en smal tupp som ikke overbelaster håndleddene, er fortsatt interessant. Likevel opplevde jeg den som kjedelig jeg hadde mer moro med å teste teknikk med den nye hjemmelagde GP hybriden . Jeg syns den funker greit, og det Aleut-inspirerte "henget" gjør faktisk at åra blir ganske "selv-scullende", det samme som man opplever med årer som har "dihedral" (beskrevet hos Werner i lenken ovenfor hvis du ikke kjenner begrepet). Dagens positive opplevelse var kanskje hvor mye løft denne åra ga med "Butterfly" støttetak, særlig det ekstra løftet man oppnår ved å trekke åra inn mot båtsiden når man er nesten oppreist. :
http://qajaqrolls.com/rolls/layback/butterfly
Tror denne åra er "ferdig modifisert" nå. Gjenstår å avgjøre om den skal oljes eller lakkeres?

Juni er snart slutt; med samme tempo som nå, er det kanskje greit at vi fortsetter å kalle det 2018 turer?
hotshot

Postby Miamaria » 27 Jun 2018, 12:45

Hmmm, ja her har jeg visst glemt å oppdatere. Det er ikke padlingen det står på, selv om jeg ikke har padlet riktig så mye i det sist som jeg helst skulle gjort. Men sånn blir det jo hvert år... Jo nærmere ferie, jo travlere blir det. En oppsummering siden sist:

Med robåter og kajakker på fellestur til Reinøya, en kul torsdagspadling sammen med kystlag og turlag i tillegg til padleklubben. Det ble en flott tur, som ligger i bloggen HER.
Image

En dag det var litt vind dro jeg ut for å øve, først på tredje sted turte jeg å ta kajakken av bilen. Det ble ikke så mange kilometre, men jeg fikk øvet på både rulling og manøvrering i vind, og så videre. Absolutt nyttig, bare synd ingen benyttet anledningen til å bli med. Ibloggen HER nå.
Image

Mer kommer, lover!
Padlebloggen min
Miamaria

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling