Hvilke rulle er best i bølger?

Re: Hvilke rulle er best i bølger?

Postby Mareng » 08 Oct 2018, 19:50

Jeg har fortsatt tradisjonen med å bruke 10 minutter på slutten av hver padletur (9 av 10 turer) til øving på rulle og slikt.

Har i det siste øvd på sculling brace som hotshot foreslo, balance brace, og å gjøre rullen i slow motion med best mulig teknikk og minst mulig kraft. Øver noen ganger med lukkede øyne for å få inn «følelsen» av å rulle bedre.

Det som har skjedd, og som jeg merket i kveld, er at jeg trenger nesten ikke å rulle lengre for å komme opp. Når jeg velter presenterer jeg ryggen mot vannet, og lander rett i nesten balance brace. Da er det bare å strekke åren ut til siden og gli over bakdekket. Gjør jeg det raskt så blir det utført som ett høyt støttetak.

Har også begynt å gjøre en reentry og rulle på hver side av kajakken som en avslutning. Selv om jeg er ganske trygg på rullen synes jeg en plan for hva man gjør om man går ut av kajakken. Cowboyredning, åreposeredning og den slags synes jeg tar alt for lang tid, og er mye vanskeligere i bølger. Når jeg ruller en kajakk full av vann synes jeg det er greit å sveipe langt og sakte med åren.

Synes rullingen på slutten av padlingen nesten er høydepunktet. Jeg gjør det vanligvis med dykkerhette og maske, og tar heller noen «råruller» uten noe på hodet en gang i blandt.

Stormrullen får jeg noenlunde greit til, men den mangler kraft. Ser egentlig ikke vitsen med denne rullen, når den andre rullen går så bra. Revers sveiperulle synes jeg virker mye kraftigere.

Neste steg på læringskurven er revers sveiperulle, som er greit å gå direkte på om sveiperulle eller høyt støttetak feiler. Håndrulle har jeg prøvd litt, men den er jeg ganske langt unna å klare.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 09 Oct 2018, 01:22

Det ser ut som du er på sporet av et nytt kapitel nå hvis du ikke allerede er i gang: butterfly/håndrulle.
Først er det snakk om å bytte ut åra med åreposen/flottøren og bli fortrolig med å bruke den som rullehjelp. Du som begynner å bli trygg på sveipetak og Balance brace, vil snart oppdage at håndrulle med ekstra oppdrift er "a piece of cake". Sven Kalmar la i sin tid ut en video hvor han demonstrerer tilsvarende med en Avataq:

https://www.youtube.com/watch?v=dmpl2tB4ryY

Neste skritt på vei mot håndrulle er å skifte ut flottøren med en åre og trene butterfly roll. Deretter burde du egentlig få tak i et sett med håndpadler, for eksempel "paddle paws". Disse er lett å lage selv, denne beskrivelsen gjør det altfor vanskelig
http://adrian.playak.com/articles-mainm ... nd-paddles

rulle:
https://www.youtube.com/watch?v=wx99Dkn60_Y
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 09 Oct 2018, 11:32

hotshot wrote:Det ser ut som du er på sporet av et nytt kapitel nå hvis du ikke allerede er i gang: butterfly/håndrulle.
Først er det snakk om å bytte ut åra med åreposen/flottøren og bli fortrolig med å bruke den som rullehjelp. Du som begynner å bli trygg på sveipetak og Balance brace, vil snart oppdage at håndrulle med ekstra oppdrift er "a piece of cake". Sven Kalmar la i sin tid ut en video hvor han demonstrerer tilsvarende med en Avataq:

https://www.youtube.com/watch?v=dmpl2tB4ryY

Neste skritt på vei mot håndrulle er å skifte ut flottøren med en åre og trene butterfly roll. Deretter burde du egentlig få tak i et sett med håndpadler, for eksempel "paddle paws". Disse er lett å lage selv, denne beskrivelsen gjør det altfor vanskelig
http://adrian.playak.com/articles-mainm ... nd-paddles

rulle:
https://www.youtube.com/watch?v=wx99Dkn60_Y

Butterfly og håndrulle skal bli neste nivå ja, veldig gode tips. Takk! :)

Jeg tenkte først å forstsette å øve litt mer på å rulle med åreflottør, og bli enda mer fortrolig på sculling brace og blance brace. Føler jeg har litt å gå på der før det sitter så godt som jeg vil. Så kommer forover sveiperulle og chest-sculling, før jeg går over til butterfly og håndrulle.

Det virker som mange går rett på å forsøke å lære seg en rulle. Og det går jo fint, og man kan bli flink nok å rulle på den måten, men jeg tror kanskje ikke man blir veldig god på rullen uten at man øver på disse andre tilsynelatende mer "unyttinge" tingene som rulling med kun åreflottør, balance brace, sculling brace, høye og lave støttetak osv. Rullen min har ihvertfall forbedret seg betydelig etter jeg tok meg tid til å øve på dette. Jeg lærte jo også rullen ganske tidlig uten å ha øvd på dette andre, og fordelen med å ha en rulle tidlig er at man kan øve på støttetak, sculling og alt mulig annet uten å trenge å gå ut av kajakken om man velter. Å øve på høye støttetak, sculling og balance brace uten å kunne rulle opp når man feiler og henger under kajakken virker slitsomt og tidkrevende. Innen grønnlands padling (eller på grønnland) er det jo vanlig å lære seg å rulle først av alt, og det er gjerne en grunn til det.

Satser på at forover sveiperulle er på plass til jul, og kanskje en butterfly til vinteren. Det kommer an på skisesongen egentlig. Blir det bra skiføre kommer nok kajakken til å få litt hvile i vinter, men i det minste litt vedlikeholdspadling blir prioritert.
Mareng

Postby hotshot » 09 Oct 2018, 13:17

Vi er kanskje litt Off Topic ift. "beste rulle i bølger", men som nevnt er spesielt "håndrulle med flottør" ikke særlig vanskelig når du føler deg såpass trygg som du ser ut til å være.
Og denne øvelsen er inngangsporten til en ny type fortrolighet med teknikken som det koster svært liten innsats å etablere.
Deretter blir butterfly en ganske naturlig fortsettelse.
Disse tingene er nok et element i det med å bli trygg på rulla under forskjellige forhold.

Regner med snarlig rapport om at dette er i boks..........
hotshot

Postby Mareng » 09 Oct 2018, 13:35

hotshot wrote:Regner med snarlig rapport om at dette er i boks..........

Haha! *laughing4.*
Skal bli *icon_salut*
Mareng

Postby Miamaria » 10 Oct 2018, 09:35

Mareng wrote:Når jeg ruller en kajakk full av vann synes jeg det er greit å sveipe langt og sakte med åren.

Da øver du også på å padle kajakken med mye vann i? Det kan være lurt om man har reentry som backupplan.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 10 Oct 2018, 09:43

Har padlet en god del elvekajakk full av vann.
Båten blir tung og treg og mister nesten all stabilitet, man lærer å samarbeide med disse "nye egenskapene".
Kjappe støttetak osv. funker dårligere enn lange seige bevegelser.
Man lærer at det er mulig å padle langt og lenge uten å tømme båten for vann, i påvente av et egnet "redningssted".

Reentry blir på sett og vis enklere i en kajakk som ligger dypt og bruker tid på å velte *hello2*

Og klart det går an å rulle, farten fra "nedturen" bevares bedre hele veien rundt.........
hotshot

Postby Mareng » 10 Oct 2018, 09:49

Miamaria wrote:
Mareng wrote:Når jeg ruller en kajakk full av vann synes jeg det er greit å sveipe langt og sakte med åren.

Da øver du også på å padle kajakken med mye vann i? Det kan være lurt om man har reentry som backupplan.

Ja. Jeg har en kajakk med v-bunn og relativt lavt volum som ligger lavt i vannet. Å padle den full av vann er null problem selv om den går litt saktere. Hensikten er å pumpe den tom når forholdene tillater det, eller etter jeg har padlet en full kajakk i «sikkerhet».

Jeg ser for meg at en kajakk med stort volum, som er halvfull med vann, lett kan få slagside når den kommer på kant og alt vannet velter over til en side, og på den måten gi stabilitetsproblemer i bølger?
Mareng

Postby hotshot » 10 Oct 2018, 10:55

Hvis du skal gjøre dette skikkelig, så sørg for at den er breddfull. Ta deretter på spruttrekket så vannet holder seg mer i ro :mrgreen:

En bred og stabil kajakk vil velte i sidesjø, en kajakk uten stabilitet merker ikke så mye forskjell på om flattvannet blir et skråplan.
hotshot

Postby Mareng » 10 Oct 2018, 11:07

hotshot wrote:Hvis du skal gjøre dette skikkelig, så sørg for at den er breddfull. Ta deretter på spruttrekket så vannet holder seg mer i ro :mrgreen:

En bred og stabil kajakk vil velte i sidesjø, en kajakk uten stabilitet merker ikke så mye forskjell på om flattvannet blir et skråplan.

Så du sier jeg bør ta å pumpe vannet INN i kajakken, ikke UT? :) *laughing4.*

Jeg fyller opp skottene med vann når det blåser mye, for med kun dekkslinene stikkende over vannflaten blir vindfanget på ett akseptabelt lavt nivå :)
Mareng

Previous

Return to Hav-/Turpadling