Hvilke rulle er best i bølger?

Re: Hvilke rulle er best i bølger?

Postby Mareng » 08 Aug 2018, 15:33

Takk, nå vet jeg veien videre.

Fikk til rullen i 40 cm rotete bølger i dag, merket ikke forskjell fra flattvann egentlig, og det er jo veldig betryggende :) Jeg trenger heller ikke å slippe åren med den ene hånden lengre, så jeg kan sculle når jeg er kommet opp for å ikke miste balansen. Jeg har øvd med dykkermaske og merker faktisk at det er en del vanskeligere uten masken, men det går fint.

Sculling Brace når jeg ligger langt over på siden, høyt støttetak, og kraftig kanting (med kraftig sving) får jeg ikke til enda, så der må jeg øve mer.

Jeg har vel egentlig fått en rutine med å rulle litt før og etter hver tur, og øve på støttetak. Så det gjelder å få padlet ofte nok framover. Korte padleturer har erstattet joggeturene som jeg har pleid å ta noen ganger i uken :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 08 Aug 2018, 18:47

Det var liksom ikke måte på! *hello2* Kjempebra, og veldig bra rutine å øve hver gang. Den skal du bare holde fast ved. *thumright*
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Mareng » 08 Aug 2018, 20:00

Takker :)

Tenkte å melde meg inn i kajakklubb etterhvert, for å padle med folk som er mye flinkere enn meg. Da er det lettere for meg å bli flinkere også. Det er jo kajakklubb her på Askøy, som har mange medlemmer.
Mareng

Postby Mareng » 11 Aug 2018, 21:56

Rullet mye i dag, og utført en del kameratredning. Rullen går nesten på refleks nå :)

Prøvde å lære rullen til en kompis, men kom ikke helt i mål. Han får det til når jeg står i fjære og hjelper til med å rulle kajakken mens han ruller. Det kommer nok etter noen økter til.

Jeg har også forsøkt på stormrulle, og det gikk fint. (Stormrulle: Begynner og avslutter framoverlent). Synes sveiperullen er lettest, og ser ikke helt den store fordelen med stormrullen. Kanskje man kommer opp i en litt mer stabil posisjon, men med sveiperullen avslutter jeg med godt grep på åren og tuppen av åren nedi vannet, så jeg kan støtte/sculle med åren og få bra støtte der også.

Tørrdrakten jeg bruker til dykking er helt super å svitsje over til for lange badeøkter, selv om lommer og ventiler er litt i veien.
Mareng

Postby hotshot » 12 Aug 2018, 09:25

Hva med off-side rulla? Det er mange som bare kan rulle på en side.Tror ikke du har nevnt dette, og det er klart nyttig å kunne rulle begge veier.

Hva gjør du hvis du går rundt tett inntil en fjellvegg eller utoverskrådd skuteside?
Situasjonen er mer kinkig enn man tror, kanskje særlig hvis det er bølger.
Hvis du prøver å rulle inn mot "veggen", blir det dårlig plass til åra og kajakken slås frem og tilbake av bølgene.
Hvis du ruller på "utsiden", vil skroget skrubbe og slås mot veggen.

Første bud:
hold avstand. Skyv fra med åra og len deg i mot for å få kraft, men ikke så mye at du velter.

Noe å trene på før du trenger det?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 12 Aug 2018, 10:56

Ruller egentlig like bra på begge sider jeg :) Sånn omtrent. Når jeg øver tar jeg på annenhver side.
Mareng

Postby hotshot » 12 Aug 2018, 13:13

Må bare slutte meg til bifallet fra Miamaria *hello2*

Enten har du angrepet dette på en sjelden systematisk og effektiv måte, eller så er du et naturtalent *hello2*

Jeg er spent på hvordan det går med kameraten som du skal lære å rulle :D
Min erfaring er at utøvere som strever lenge med å klare ting, ofte blir gode instruktører fordi de lever seg inn i elevenes problemer. Men du har jo forbauset oss allerede, så hvorfor ikke med dette også?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 13 Aug 2018, 08:16

hotshot wrote:Må bare slutte meg til bifallet fra Miamaria *hello2*

Enten har du angrepet dette på en sjelden systematisk og effektiv måte, eller så er du et naturtalent *hello2*

Jeg er spent på hvordan det går med kameraten som du skal lære å rulle :D
Min erfaring er at utøvere som strever lenge med å klare ting, ofte blir gode instruktører fordi de lever seg inn i elevenes problemer. Men du har jo forbauset oss allerede, så hvorfor ikke med dette også?

Takker :)
Nå har jeg rullet med 10-15 kilo baggasje rundtom i kajakken. Merket ingen forskjell :)

Jeg har lest 4 kajakkbøker (all litteratur jeg fant på biblioteket), og sett nøye kanskje 50-60 youtubesnutter om rullen og plukket de hintene jeg synes var mest logisk.

Har «rullet» en del på stuegulvet uten kajakken også for å skjønne hva som skjer. Jeg synes det beste øvingstipset var å sette på en åreflottør, og gjøre rullen baklengs stegvis. Først bare ut til siden for å få kajakken under hoften, så lengre fram med åren til jeg etterhvert var oppned. Går åreflottøren under vann, er det for mye press på åren og hodet er for høyt, eller det var ihvertfall slik det føltes når jeg var i kajakken.

Tror, eller håper rettere sagt, at kompis skal klare rullen etter 2-3 kvelder til med litt rulling etter padling. Bevegelsen får han til, men det skal skje litt for fort og ukontrollert enda. Han har euroåre, jeg har grønladsåre, og jeg synes det var vanskeligere med euroåren. Han er dykker han også, så vannet skal ikke være så skummelt.
Mareng

Postby Miamaria » 13 Aug 2018, 08:48

Jeg øvet rulla inn med grønlandsåre, og gikk over til euroåra når jeg hadde resten på plass. Synes den er greiere blant annet å gjøre det roligere med.

Stresser man ikke med å være under vann så er mye av rulla løst. Da har man tid til å ligge og finne ut av det. For veldig mange er vannstresset ødeleggende, og så har du det med å orientere seg under vann for en del. Får man eliminert de to, så er det mest bare å skjønne hva man er ute etter, og så får man det gjerne til.

Du har rett og slett skjønt veldig mye av hva det handler om og hva som er viktig, klarer du formidle det videre så går det nok ikke så lang tid før han klarer det også. Men det er kanskje spesielt viktig det med for mye press på åren og hodet osv - mannfolk har det gjerne med å være fornøyd om de kommer opp hardt og brutalt. Viktigere å komme opp (= få det til, tenker man) fortest mulig. Men da lærer man den på en dårlig måte. Bruke litt tid og få riktig bevegelse hele veien = lite makt er lurt.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Kvase » 13 Aug 2018, 09:13

Det er markant forskjell på en kvinne kropp å en mans kropp.- så det kan man vell ikke bruke som et argument i beskrivelse om dumt eller smart
Generelt beskrivelse :mrgreen: . kvinne kropp er som en pære som stilken peker opp på ..På manne kroppen er det omvendt derpå forskjeller . på grunn av hvor tyngdepunktet er så kan enkelte ting rundt rulla gli smidige re for en kvinne :ugeek:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling