Hvilke rulle er best i bølger?

Re: Hvilke rulle er best i bølger?

Postby Miamaria » 13 Aug 2018, 10:15

Jeg vil vel mene det motsatte egentlig. Desto viktigere å fokusere på teknikken dersom man har fysiske begrensninger, og gjøre det beste ut av det. Å rulle med makt på et vis som lett gir skader synes jeg er dumt uansett hvilken fasong man har, og det burde absolutt være et relevant argument.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Mareng » 13 Aug 2018, 21:44

Rulleoppdatering:
- Da klarer jeg å rulle uten spruttrekk, like bra som med spruttrekk. Merker ingen forskjell egentlig :)
- Stormrullen får jeg til, men den er ikke bra enda. (Rullen hvor man hele tiden har pannen nedi frontdekket).
- Jeg får til å rulle uten å skifte grep på åren, men den er ikke helt pålitelig enda.

Det beste av alt:
- Kompis var med på sin andre rulletrening i dag. Han klarer å rulle, med sin egen euroåre! :D Den er selvfølgelig ikke pålitelig enda, men nå gjenstår kun øving :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 13 Aug 2018, 23:48

Å være myk er både fysisk og mentalt. Jeg har opplevd unge par komme på bassengtrening for å lære rulla hvor han kjemper i frustrasjon mens hun følger instruksjonen og lærer å rulle nesten uten kraftforbruk den første kvelden. Selv er jeg tung og stiv, og da blir det en utfordring å rulle smidig. Har sett lange myke kamerater ligge i "stabilt sideleie" uten åre og holde hodet over vann ved å sculle rolig med den ene armen. Å være tynn og myk er i mine øyne en fordel når man skal rulle. Men hver enkelt får gjøre ting ut fra sine forutsetninger, og i enkelte situasjoner er rå kraft nyttig. Jeg minnes en opplevelse hvor jeg gikk rundt i en strømhvirvel: en slik "Whirlpool" som suger deg og åra ned mot dypet. Jeg pleier å rulle mykt og rolig, vente til jeg kjenner at vannet samarbeider. Men her funka ikke det. Etter to mislykkede forsøk skjønte jeg tegninga og la inn en "eksplosiv" brutal rulle. Det gjorde susen og jeg kom greit opp; i enkelte situasjoner må du bevege deg fortere enn vannet!

Å padle rundt med båten full av vann er fin trening; det gjør bevegelsene litt trege og man lærer å utnytte dette til egen fordel.

Og grattis til kompisen din som tydeligvis har fått en god instruktør!

Jeg har aldri helt skjønt meg på eller fått skikkelig dreisen på stormrulla, men slik jeg forstår det gir denne rulla kontroll med bevegelsene mens åra ligger dypt i vannet. Dette gir kontroll i turbulent vann hvor overflaten består av nesten bare skum som ikke gir åra noe å gripe tak i. Nede i dypet er vannet rolig og grønt, og da er det fordelaktig med en rulle som kan utnytte det. Bakover-lent rulle har lett for å slutte med åra i overflaten. Derfor er det kanskje ikke så galt at mange av oss har "uvanen" med å avslutte med et kjapt foroversveip for å sikre balansen når vi reiser oss etter rulla. Det gir også et mer aggressivt utgangspunkt for videre padling.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 14 Aug 2018, 13:39

Da kan du allerede flere ruller enn meg. :) (Nå har jeg ikke prøvd å lære meg flere, men dog. Ikke verst.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 17 Aug 2018, 06:35

Der fant jeg den videoen jeg tenkte på!
En gedigen demo av støttetak variasjoner. Og hvis du ikke har prøvd det: dette er slitsomt hvis du ikke klarer å finne balansepunktet, men dette er teknisk krevende og det er fort gjort å vippe rundt og måtte rulle. Å lene seg mot bølgen er trygt og fjellstøtt, men det koster masse kraft og sliter deg ut ganske fort. Heiagjengen som roper fra land vet dette:
https://www.youtube.com/watch?v=M_qwW-evbiI
hotshot

Postby Mareng » 18 Aug 2018, 21:45

Takk :)
Masse gode råd og tilbakemeldinger fra dere :)

Vanlig sveiperulle går som en lek nå, på begge sider :) Lenge siden den har sviktet, men det skjer vel inimellom det også.

Men jeg synes det er vanskelig å rulle uten å skifte grep på åren, jeg gjør noe feil tror jeg. Skal man gjennomføre bevegelsen og rullen helt likt som sveiperullen, uten å skifte grep? Eller blir det mer som en C-C rulle? (Vet ikke om sistnevnte rulle lar seg gjennomføre på en havkajakk, eller om det bare er elvekajakker?)

Jeg bruker som nevnt grønlandsåre, om det har noen betydning?

Og hva mer bør jeg øve på? Er det sculling for støtte og balance brace som er neste steg for å bli enda bedre? Eller er det høyt støttetak jeg bør få inn først?

:)
Mareng

Postby Mareng » 19 Aug 2018, 09:44

Kom på en ting: «Omordstigning og rulle» er vel sikkert en redningsteknikk som er greit å øve litt på. Om forholdene blir så elendig at man ikke klarer å rulle, så ser jeg for meg at man ved hjelp av denne redningsmetoden og en åreflottør enkelt vil kunne rulle tilbake? Min hjemmelangde flottør er av typen skreddrsydd til åren, og trenger ingen klips for å settes godt på plass. Rikelig med oppdrift. Passer også under deksriggen foran sittebrønnen, slil at jeg har ett sted å plassere den etter å ha brukt den:
Attachments
8B0C8D19-966D-4CCE-9E3E-F636407F6082.jpeg
8B0C8D19-966D-4CCE-9E3E-F636407F6082.jpeg (318.24 KiB) Viewed 324 times
D87ED323-8BFE-4A6D-9CB6-7D75AEA7B3F3.jpeg
D87ED323-8BFE-4A6D-9CB6-7D75AEA7B3F3.jpeg (277.18 KiB) Viewed 324 times
5CA90BDB-2BDE-4B07-8263-5673C1CA242D.jpeg
5CA90BDB-2BDE-4B07-8263-5673C1CA242D.jpeg (420.72 KiB) Viewed 324 times
Mareng

Postby hotshot » 19 Aug 2018, 22:51

AKA "Re-entry and roll" er beskrevet mange steder, på nett og i bøker. Jeg har lekt med dette, men aldri trent så mye at jeg har blitt flink til det.
Skyldes vel kanskje at jeg har vært mer komfortabel med cowboyredning i en elvekajakk full av vann: da har den litt preg av undervannsbåt, og jeg syns at det blir lettere å entre en båt som ligger dypt. "Ombordstigning" under vann gir deg litt mer hastverk fordi du må holde pusten, og det finnes vel to hoved-metoder: "salto" hvor du ligger midt under kajakken og tar en undervanns-kolbøtte for å tre bena inn i kajakken. Eller du kan ligge på siden i vannflata i en slags "Balance brace" stilling utfordringen her er å sortere knær og lårstøtter når du entrer, så du får "tak" i skroget og holder deg i stilling i båten. God tilpasning av sitte-brønnen har selvsagt mye å si ved slike øvelser.

Uansett så er det vel et mål etter hvert å trene seg opp til å klare disse tingene uten åre-flottør? Jeg ser på flottøren som en slags "livsforsikring" som garanterer at man kan komme seg på rett kjøl og padle videre hvis noe skulle skje langt fra land. Den gjør det også lett å rulle uten åre. Her er det kanskje verdt å nevne at årer kan brekke og forover-padling og rulle med en "halv" åre er også OK å øve på, selv om stadig flere har med seg reserve-åre.
hotshot

Postby Miamaria » 20 Aug 2018, 08:27

https://www.youtube.com/watch?v=Bt4Oq_0 ... e=youtu.be

Reentry er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg må bruke neseklype for å klare å være under vann mens jeg gjør meg klar for å rulle opp, men du som er så vant med vann tror jeg bare skal prøve, så går det sikkert greit. Det er bare å holde i karmen og kle kajakken på seg, motsatt av når du skal ut av den. Kan ta litt tid å finne pedalene, men holder du i kajakken så er det ikke veldig vanskelig det heller synes jeg. Flottør på åra så har du en rimelig bankers egenredning ja - ulempen vs heelhook-metode med årepose er at du ved reentry får kajakken full av vann. Det er jo å foretrekke å padle videre med kajakken uten vann da, og uten å måtte sitte og pumpe. (Har du først veltet, så er det gjerne mer bølger enn at man vil sitte en god stund og pumpe.)

Vedlagt filmsnutt er fra i går, hadde en fersking med ut i litt bølger. Da fikk jeg samtidig øvet litt på rulle. Den sitter på ingen måte med god stil, hodet vil opp opp opp, men pulsen gikk rett til værs så det var ikke annet å vente. Jeg kom opp i hvert fall, måtte ikke ut av kajakken. Og neste gang blir det sannsynligvis litt bedre med pulsen også, siden jeg gjorde denne øvinga. (Fikk dessverre ikke film av alle rullene, Goproen konka fila til siste filmopptaket.)

- Hvorfor funker aldri den youtubekoden?
Last edited by Miamaria on 20 Aug 2018, 12:38, edited 1 time in total.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Mareng » 20 Aug 2018, 09:12

Miamaria wrote:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Bt4Oq_0x7vM&feature=youtu.be[/youtube]

Reentry er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg må bruke neseklype for å klare å være under vann mens jeg gjør meg klar for å rulle opp, men du som er så vant med vann tror jeg bare skal prøve, så går det sikkert greit. Det er bare å holde i karmen og kle kajakken på seg, motsatt av når du skal ut av den. Kan ta litt tid å finne pedalene, men holder du i kajakken så er det ikke veldig vanskelig det heller synes jeg. Flottør på åra så har du en rimelig bankers egenredning ja - ulempen vs heelhook-metode med årepose er at du ved reentry får kajakken full av vann. Det er jo å foretrekke å padle videre med kajakken uten vann da, og uten å måtte sitte og pumpe. (Har du først veltet, så er det gjerne mer bølger enn at man vil sitte en god stund og pumpe.)

Vedlagt filmsnutt er fra i går, hadde en fersking med ut i litt bølger. Da fikk jeg samtidig øvet litt på rulle. Den sitter på ingen måte med god stil, hodet vil opp opp opp, men pulsen gikk rett til værs så det var ikke annet å vente. Jeg kom opp i hvert fall, måtte ikke ut av kajakken. Og neste gang blir det sannsynligvis litt bedre med pulsen også, siden jeg gjorde denne øvinga. (Fikk dessverre ikke film av alle rullene, Goproen konka fila til siste filmopptaket.)

- Hvorfor funker aldri den youtubekoden?

Takk begge to :)

Hotshot: Ja, meningen er å klare alt uten åreflottør ;) Men jeg tenker som deg, at det en en ekstra forsikring om alt skulle gå ad undas en dag. Så kanskje greit å øve litt med den også.

Miamaria:
Godt poeng. Hvis sittebrønnen er fyllt til randen med vann, så blir man rimelig «pumpet» i armene etter å ha pumpet sittebrønnen tom. Men hvis forholdene er så ille at rullen svikter, vil ikke heelhook med årepose være ganske vanskelig å få til da? Alt dette er sikkert ting jeg må eksperimentere selv, for det er vel ingen fasit ;)

Kan være veldig nyttig å filme seg selv ser jeg (jeg har jo faktisk liggende ett digitalkamera med undervannshus fra «gamle dager). Jeg er på ingen måte ekspert, og det blir litt feil av meg å kommentere på rullen. Men jeg ser at du kanskje tar hodet litt opp ja, og ett tips jeg plukket opp er å se mot årebladet som sveiper, da unngår man å løfte hodet opp. Kanskje noe å prøve, men ikke sikkert at det funker for deg ;) Jeg synes du var flink jeg, som klarer rullen i både vind og bølger *thumright*
Mareng

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling