Hvilke rulle er best i bølger?

Re: Hvilke rulle er best i bølger?

Postby hotshot » 20 Aug 2018, 11:30

Hei, jeg fikk frem videoen når jeg klippet bort youtube i begge ender.
Det så litt grått og ruskete ut hos dere nå.
Når jeg skal lenke til en video, bare klipper jeg ut adressen og kopierer inn i forumteksten. Har aldri forsøkt å legge videoer direkte inn på Forumet.
Ser Mia har et rulleforsøk på "motsatt side" med det gamle problemet at man flyter opp på den siden hvor man ikke vil rullle!
Så starter rullen fra loddrett opp/ned, og det krever at åra skjærer oppover mot overflaten mens man sveiper. dette jeg har oppfattet som noe av poenget med storm-rulle: man utnytter det "grønne" vannet der nede i dypet mens overflaten er bare skum! Jeg er ikke særlig god på dette selv :oops:

Her er en liten gammel snutt som illustrerer at man kan kontrollere dette med å komme opp i overflaten med et par sveipetak. På denne går jeg riktignok ned og opp på samme side:

https://www.youtube.com/watch?v=vjeZq5BHFw0

"full rotasjon" er en annen metode for å komme helt rundt. Poenget er å kontrollere disse greiene aktivt fra bakdekket:

https://www.youtube.com/watch?v=beHzZks5h18

Begge videoene er tatt med et vanlig lite Canon Ixus 220 digitalkamera på stativ på en sten i vannkanten på den vanlige lekeplassen min. Ikke noe fancy, bare starter kamera og padler utpå, padler tilbake og slår av. Klipper bort overskuddet i vanlig Windows redigering.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 20 Aug 2018, 12:43

Følge åra med blikket er et godt tips, men her var stressnivået så høyt at slike ting ramler ut. Forrige gang måtte jeg ut av kajakken og da fikk jeg ikke trekket av på første forsøk, i tillegg til en del vind mot land, bølger, medfølgende bråk under vann, og kun en fersking til backuphjelp. Da er det null tanke på å holde riktig bevegelse, så det er egentlig et mirakel at det gikk. Men det er nettopp for å håndtere de faktorene at jeg øver, for når jeg har nede stressnivået så går det greit å få hodet samtidig opp også. (Til sist er plent umulig, så lavt stressnivå i vann kommer jeg aldri til å få.)

Jeg sliter med å komme ned på den siden ja, det er samme side hver gang. Litt irriterende, for det er den siden jeg trenger mest å øve på. Egentlig ganske morsomt å slite med første halvdelen av rulla, den pleier de fleste å ha godt inne, uten nødvendigvis å kunne den siste halve i det hele tatt. :lol:
Aldri slitt med det før, har begynt den siste måneden. En gang kom det nok av for mye luft i drakten, men syntes ikke jeg har hatt det alle gangene. Og jeg har jo like mye luft i drakten uansett side, på en måte.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Mareng » 20 Aug 2018, 13:40

Miamaria wrote:stressnivået så høyt at slike ting ramler ut. Forrige gang måtte jeg ut av kajakken og da fikk jeg ikke trekket av på første forsøk, i tillegg til en del vind mot land, bølger, medfølgende bråk under vann, og kun en fersking til backuphjelp.

Ikke komme ut av kajakken? Det virker faktisk ganske ekkelt. Var det spruttrekket du ikke fikk løsnet?

Stressnivået har jeg klart å holde nede ved å kjenne etter hvor lang tid en rulle tar: under 10 sekunder. Og så finne ut hvor lenge jeg klarer å holde pusten under vann i kajakken, mens jeg ser «opp på siden» av kajakken: ganske mye lengre, og mange rulleforsøk. Men dykkererfaringen hjelper nok mye der.

Kompisen min som kjapt lærte å rulle fikk det også til etter han tok på dykkermasken, og fant ut hvor god tid man egentlig har på å rulle hvis man «holder hodet kaldt» («ikke tar seg vann over hodet»?). *tongue* . Hastverk førte til feilet rulle. Dykkermaske har fungert bra for oss begge :)

Fant en grei film som forklarer dette med å rulle i vind/bølger, hvilke sider man bør rulle opp på. Forhold til vind/bølger: https://youtu.be/TT8qGBUP2qQ . Så det er nok greit å kunne begge sider ja, også når luft i drakten hindrer deg å komme over på andre siden. Jeg har pleid å vente til luften i drakten har vandret over på rett side før jeg ruller.

Men med din padleerfaring, så er dette sikkert ikke så mye nytt :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 20 Aug 2018, 14:59

Mareng wrote: Ikke komme ut av kajakken? Det virker faktisk ganske ekkelt. Var det spruttrekket du ikke fikk løsnet?

Ja, det er så stramt at jeg ikke klarte å løsne det med bare venstre hånd som jeg først prøvde med. Men det er nok noe med stressnivået der også, at jeg ikke klarer å gjøre det skikkelig i første forsøk. Men jeg har jo evig god nok tid egentlig. Derfor er jeg i grunnen godt fornøyd som bare la opp på andre siden da jeg ikke kom ned på den ene siden, jeg kunne jo fort stresset og løst meg ut heller.

Mareng wrote: Men med din padleerfaring, så er dette sikkert ikke så mye nytt :)

Nei det er det nok ikke. Men det skader jo likevel ikke med påminnelser, plutselig er det et lurt triks man har glemt helt av.

Greit å kunne rulle på begge sider, men etter jeg traff meritterte elvepadlere som kun bryr seg om sikker rulle på den ene siden, så har jeg slutta å bry meg så veldig hardt om at den ikke er solid på begge sider. Er den solid nok på den ene siden vil man i de aller fleste tilfellene komme seg opp med den.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 22 Aug 2018, 06:31

Hmmm, Padlemia skrev:

"etter jeg traff meritterte elvepadlere som kun bryr seg om sikker rulle på den ene siden, så har jeg slutta å bry meg så veldig hardt om at den ikke er solid på begge sider. Er den solid nok på den ene siden vil man i de aller fleste tilfellene komme seg opp med den".

Som gammel elvepadler er jeg skeptisk til ovenstående, men ser også noen poenger/årsaker til at mange elvepadlere kan klare seg ganske brukbart med enkeltsidig rulle. Det gjelder til dels også undertegnede: jeg kan rulle på begge sider, men hvis forholdene tillater det, vil jeg nesten alltid forsøke å komme opp på høyre side. Det er ingen fordel!

"Fordelen" når du går rundt på elva, er at du som oftest blir "transportert" til nye steder hele tiden. Så hvis du venter litt, byr det seg nye forhold og nye muligheter for å rulle på "god-sida". Når man driver nedover elva i samme fart som vannet, er rulleforholdene omtrent som på flatt-vann, og man er ikke så avhengig av å rulle på nedstrømsida. På sjøen vil du gjerne bli liggende på samme flekken og må klare deg der du er.

Hvis du ikke blir transportert nedover på elva, skyldes det gjerne at du sitter fast i en valse/hull (tilsvarer i grove trekk en permanent/stasjonær surfebølge eller brott). Slike formasjoner gir vanligvis hjelp til støttetak og rulle, slik at den som har lært å utnytte dette, kan komme opp uten å ha en god rulle på den aktuelle siden. Noen av video-lenkene som jeg har lagt i denne tråden fra for eksempel Pæddekummen og Skook viser hvordan elva gir støtte ved sidesurfing.

Men den lenken med rulle i kraftig vind viser at det er lurt å lære seg begge sider.

Og skryt til Mia for å holde hodet kaldt og skifte til rulle på motsatt side når det trengs fremfor å gi opp og dra spruttrekket *hello2*

Et enkelt lite tips de sjelden lærer bort på kurs. Hvis spruttrekket er gjenstridig pga. stram strikk og dype kanter på cockpitkarmen: Prøv å dra markert forover i stroppen og ikke bare rett opp eller mot deg. Da går det gjerne greiere å få "hektet av" trekket. Jeg "fant opp" denne teknikken i en situasjon hvor den var "livsnødvendig" på elva :shock:
hotshot

Postby Miamaria » 22 Aug 2018, 11:41

hotshot wrote:Et enkelt lite tips de sjelden lærer bort på kurs. Hvis spruttrekket er gjenstridig pga. stram strikk og dype kanter på cockpitkarmen: Prøv å dra markert forover i stroppen og ikke bare rett opp eller mot deg. Da går det gjerne greiere å få "hektet av" trekket. Jeg "fant opp" denne teknikken i en situasjon hvor den var "livsnødvendig" på elva :shock:

Hvis jeg ikke gjør det så kommer ikke trekket av, så enkelt er det. Men det må skikkelig tak og styrke til for å få gjort det når trekket er så stramt for at det skal hjelpe.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Mareng » 22 Aug 2018, 12:22

Fikk forsøkt reentry-and-roll (hvilket norsk navn passer best?). Uproblematisk, kunne nesten gjøre det med kajakken sidelengs i vannet og hodet oppe til helt på slutten av entringen :)
Mareng

Postby Miamaria » 22 Aug 2018, 13:19

Jeg sier bare reentry og rulle. Folk pleier å skjønne hva jeg mener.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Mareng » 25 Aug 2018, 17:42

I går hadde jeg meg en rendyrket rulleøkt på en time, fikk sikkert inn rundt hundre ruller, og måtte ikke løsne spruttrekket èn gang :) Tørrdrakten er gull verdt på slike dager.

Jeg trente mye på å velte mens åren var stablet under strikkene på dekk - altså velte, ta fram «reserveåren» som var festet på dekk, og så rulle.
Jeg trente også på å rulle uten å skifte grep på åren, og på sculling mens jeg ligger i vannet.

Den største aha-opplevelsen var at jeg oppdaget at jeg ikke hadde optimalt grep på åren under sveiperulle, så jeg har lært meg ett bedre grep.

Klarte også å sculle siste delen av rullen, så når denne sitter bedre er det ikke ruller som feiler lengre, bare de som ikke blir ferdig like fort ;)

1: Er det flere enn meg som svimler voldsomt etter ett par ruller? Blir skikkelig ustø og svimmel. MEN når jeg bruker dykkerhette og dykkermaske under trening, og ikke får vann inn i nese og ører, så svimler jeg overhodet ikke. Er det vann i ørene eller vann i nesen som gjør at det svimler (om noen vet?)?

2: Rulle uten å skifte grep på åren: Jeg føler jeg må ha mere «fart» i rullen for å komme opp. Er det normalt, og en naturlig konsekvens av at man har kortere støttearm i åren?

3: Under sveiprullen, så klarer jeg å la hodet komme opp til slutt om jeg ser på årebladet som sveiper, men også om jeg ser opp mot himmelen. Er det ene mer «riktig» enn det andre? Er det en av måtene jeg bør venne meg til å bruke?
Skal jeg sculle siste del av rullen, så må jeg jo se oppover om jeg skal kunne puste mens jeg ligger med ryggen i vannet.
Mareng

Postby hotshot » 25 Aug 2018, 22:51

Svimmelhet: balanseorganet sitter i buegangene i det indre øret. Vann og kulde i tillegg til å sitte opp/ned kan skape forstyrrelser. Ekstremvarianten heter "krystallsyke" og skyldes faste partikler som har blitt skilt ut og skaper falske signaler i balanseorganet. Skaper svimmelhet ved hodebevegelser, men har ikke hørt om din variant.

Litt tendens til jakt på evige sannheter rundt rulle: dette er ganske individuelt. Finn det som funker for deg.

Nøkkelen er nok som du finner ut, å blir fortrolig med kombinasjonen av åre-bevegelser og bladvinkel. Etter hvert kjenner man kreftene som oppstår mer enn å lete etter grep og vinkler. Det handler bla. også om å samarbeide med vann som beveger seg, og utnytte skrå overflater før og etter bølger. Når dette går bra, kommer du ofte opp nesten uten å gjøre annet enn å "stikke ut" en åre på riktig tid og sted.

Det med "løpefart" for å komme rundt så vi illustrert i forrige diskusjon om Padlemia som fløt opp på feil side. Det er hverken riktig eller galt, men man bør ikke bli avhengig av å ta fart for å komme rundt. Så da er det altså OK å kunne velge side mens man sitter opp /ned. En faktor her er at rulletrening ofte skjer uten flytevest. Hvis du begynner å trene håndrulle, vil du oppdage at denne for mange går lettere som en hel rotasjonsbevegelse uten stopp ( :oops: her har jeg mye som trenger å trenes opp igjen :oops: ) .

Blikkretning:
Naturlig å se til himmels eller mot årebladet ved bakoverlent rulle. Begge deler er vel OK, det handler bare om å holde tyngdepunktet lavt. "Proffe" grønlandsrullere på Youtube vieoer løfter ikke kroppen eller hodet noe særlig på slutten, de bare svinger seg inn på bakdekket og reiser seg når de er i balanse. Til offensiv padling vil mange si at man er satt ut av spill mens man ligger slik, og heller bør ta et foroversveip med en gang for å komme i "angrepsposisjon".
Naturlig å se ned i dekket ved foroverlent rulle som mange anbefaler for å være mer offensiv når man kommer opp. (Stormrulle??).

Man slutter vel å tenke på slike detaljer etter hvert ved praktisk bruk av rulle på sjø og elv. Mest nytte ved innlæring og oppfrisking ved ren rulletrening.

Om du skal puste på slutten avhenger vel av hvor lenge du er under vann og hvor mye trening du har i å holde pusten. Denne ferdigheten må vedlikeholdes som alt annet. Den gangen jeg var yngre og god til slikt, hendte det at jeg etter å ha veltet i elva i for eksempel et uryddig strømskille med turbulent vann, slappet av og lot meg drive nedover noen titalls meter til ting ble roligere før jeg gjorde noe forsøk på å rulle.

Husker vi hadde et nybegynnerkurs i elvepadlegruppa for lenge siden hvor 2 av jentene som deltok var aktive synkronsvømmere;. De hadde null problem med slike ting: den idretten er ikke for pingler!
hotshot

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling