Sportsklokke for padling

Sportsklokke for padling

Postby EldorBoye » 02 Jun 2020, 20:39

Hei, er det noen som har noen erfaringer med sportsklokker som egner seg godt til å kartlegge padleturer? Jeg har lett litt, uten å finne bekreftet noen som har egne padleprogrammer. Det nærmeste jeg kommer, er Garmin-klokkene som har program for SUP (sic).
EldorBoye

Re: Sportsklokke for padling

Postby EldorBoye » 03 Jun 2020, 14:15

Så vidt jeg kan se har Polar Ignite og Vantage M/V funksjoner for padling, mens Garmins klokker ser ut til å bare støtte SUP. Noe jeg overser her?
EldorBoye

Postby Mats.walstedt » 04 Jun 2020, 12:01

Hej!
Om du vill karlägga dina turer och se distans, fart osv. så kan du utan problem göra detta med Garmin och i stort sett vilken klocka som helst som har en GPS. Att Garmin inte har specifika program för paddling har ingen betydelse, du kan lika gärna använda cykelfunktionen, SUP eller löpning. Dom olika programmen innebär bara att det finns olika förutbestämnda datafält, inställningar för autolap och eventullt olika enheter ( km/h, knots osv ). men allt detta kan ändras manuellt. SUP-funktionen på Garmin kan också mäta paddelfrekevens och fungerar möjligtvis också i kajak, men det kräver att du har klockan på handleden vilket är opraktiskt om du frågar mig. Jag har mycket hellre klockan framför mig på däcket där jag kan se den, men det är givetivs indviduellt.
Sen favoriserar Garminsystemet löpning och cykling ( i likhet med Strava ) i vissa sammanhang vilket kan vara irriterande, men det mesta går att leva med.

Jag använder själv en Garmin Fenix 3 till paddling och tycker det fungerar utmärkt, men som sagt fungerar dem flesta modellerna. Personligen köper jag hellre en lite äldre toppmodell till reducerat pris än en nylanserad billig-modell.

Lycka till
Mats.walstedt

Postby EldorBoye » 04 Jun 2020, 14:17

Mats.walstedt wrote:Hej!
Dom olika programmen innebär bara att det finns olika förutbestämnda datafält, inställningar för autolap och eventullt olika enheter ( km/h, knots osv ). men allt detta kan ändras manuellt.

Takk for svar! Jeg har vel forstått det litt sånn at programmene i Polars klokker også innebærer en viss analyse av hvor mye man har tatt i osv., sånn at det er en viss merverdi i det, men jeg er ikke så kjent med akkurat hvor dypt dette er i padleprogrammet deres. Nyttig poeng i at man kan få padlefrekvens i Garmin ved å bruke SUP-programmet, og så er jeg bare litt usikker på om det er mer analyse jeg går glipp av med Garmin.

Jeg er ikke akkurat noen ekstrempadler, så sannsyligvis kan jeg leve med å måtte kikke på håndleddet for å se data underveis, når jeg vil det. Da kan man jo lure på hvor mye datacrunching jeg trenger fra en sportsklokke, men det er jo litt for å bruke nerdegenene mine til å inspirere meg til å få trent bra. :)
EldorBoye

Postby Mats.walstedt » 04 Jun 2020, 19:32

Jag har lite svårt att tro att Polar skulle klara att mäta kraften på något vis och prestationen mäts väl baserat på puls (och eventuellt frekvens) som är en basfunktion på alla träningsklockor. Jag skulle dock rekommendera en klocka som har separat pulsbälte framför handledmätning, om puls är relevant för dig. Handledmätning verkar vara väldigt opålitlig.
Det finns onekligen en massa spännande funktioner på dem nyaste modellerna (som säkert kan vara kul att ha i vardagen), men jag har ännu inte funnit något faktiskt gör skillnad vid paddling.

M
Mats.walstedt

Postby EldorBoye » 04 Jun 2020, 19:51

Nei, det meste her er nok ikke strengt nødvendig på noe vis, men jeg synes det er merkelig moro å hente ut litt statistikk. ;) Informasjonen om hva man kan hente ut er forholdsvis beskjeden, egentlig, så hadde vært OK å høre med noen med erfaring med Polar der.

Et pulsbelte til er nok en fordel, ja. Håndleddmåling funker best over litt lengre tid og i hvert fall ikke så godt på intervaller.
EldorBoye

Return to Hav-/Turpadling