Polo årer

Polo årer

Postby Kokk » 22 Oct 2011, 00:27

Hei

Vi starter opp med polotreninger i HKK nå i helgen, men alt utstyr er ikkje på plass endå.
Og når det kjem til årer er det endel i klubben som bruker årer på havet med nøytral vridning.

Hvordan er dette forhold til polo?

Er det best å gå for den vinkelen dei er vandt med fra hav? eller bør vi gå for alle i samme vinkel, og satse på dette går seg til.

Foreløbig har vi planer om å kjøpe 5 årer i null og 5 årer i 45 graders vinkel

Er det noen som har argumenter for eller imot årer i null?

Selv synst eg det er lettest å padle i høg åreføring med vridning, men er dette noe hald i eller er det bare eg som har blitt vandt med det?
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Re: Polo årer

Postby ViTo » 22 Oct 2011, 11:07

Det blir personlig hva som en bør bruke, for padlere som er vandt med andre typer vridninger vil poloåre føles ubehagelig i begynnelsen.
Jeg mener poloåre bør trenes inn, jo før, jo bedre.
Elvepadlere som prøver polo med motsatt vridd åre, får seg ofte en "aha" opplevelse, men det er mulig å få poloårer til dem også.

Under polokamper er fordelen med høy åreføring, det krever vridning på åren. Høy åreføring gir hurdig speed, hurtig manurering osv.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby peter » 08 Nov 2011, 23:37

Vi bruker poloårer med 80 graders vridning i Trondheim, stort sett høyrevridde, men også noen venstre. Folk har som regel ikke problemer med årene, og venner seg til vinkelen ganske raskt. Det er både elvepadlere og havpadlere på treningene, og noen som ikke har padlet før de begynte med polo.
Valley Nordkapp, Nelo Inuk, Necky Chatham 17, Pyranha Burn, Wavesport Fuse, Werner Ikelos BS, Werner Corryvrecken BS, Seabird Design B4 MKII, Werner Stikine BS
peter

Postby jimmyanderson45 » 28 Jul 2012, 06:52

*icon_salut* Det blir personlig hva som en bør bruke, for padlere som er vandt med andre typer vridninger vil poloåre føles ubehagelig i begynnelsen.Jeg mener poloåre bør trenes inn, jo før, jo bedre.
Elvepadlere som prøver polo med motsatt vridd åre, får seg ofte en "aha" opplevelse, men det er mulig å få poloårer til dem også. *hello2*
jimmyanderson45

Postby ViTo » 06 Aug 2012, 18:47

Sånn går det når det skrives rett fra leveren, og ikke fra hode... *tongue*

Jeg tar det på nytt.
Det er personlig om en bruker høyre eller venstre vridd åre, men det er en fordel å lære seg venstrevridd åre først som sist. Reiser du ut på turne, eller til poloklubb og skal låne åre, er det ikke så lett å få tak i høyrevridd åre. Da bli overgangen ganske så ubekvemmelig, spesielt for dem som padler elv der venstrevridd er normalt å bruke.
Det finnes venstrevridd årer til polospill også, men svært få klubber har kjøpt det inn.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Jonny Loop » 06 Aug 2012, 19:05

ViTo wrote:Sånn går det når det skrives rett fra leveren, og ikke fra hode... *tongue*

Jeg tar det på nytt.
Det er personlig om en bruker høyre eller venstre vridd åre, men det er en fordel å lære seg venstrevridd åre først som sist. Reiser du ut på turne, eller til poloklubb og skal låne åre, er det ikke så lett å få tak i høyrevridd åre. Da bli overgangen ganske så ubekvemmelig, spesielt for dem som padler elv der venstrevridd er normalt å bruke.
Det finnes venstrevridd årer til polospill også, men svært få klubber har kjøpt det inn.

Et problem her ViTo. du mikser opp høyre og venstre vridning her.
Det er vi i Norge som bruker venstre vridning, ikke høyre.
Så det er høyre man skal gå for, for det er det som blir brukt i utlandet.
Men det er smak og behag. Vet om folk som padler venstre siden de synes det er mye bedre enn høyre, selv om de har padlet høyre og blitt vant til det...
Jeg padler en blanding av årer mellom 0 grader til 35 grader høyrevridning.
Og jeg synes det er helt supert...
Jonny Loop

Postby ViTo » 06 Aug 2012, 19:29

Tenkte meg det, at jeg blandet.
Like greit å kunne bruke begge vridningene, har selv lært meg det. Overgangen er litt plundrete i begynnelsen, men det går fort over.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby hotshot » 06 May 2013, 22:06

Dette er ikke noe polopadlere har monopol på, så jeg har startet en egen tråd:

viewtopic.php?f=4&t=4935
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Polo