Grønlandsåre og farer med linolje

Re: Grønlandsåre og farer med linolje

Postby Mareng » 04 Aug 2018, 07:48

Jeg har kjøpt en Thygesen grønlandsåre. Den er oljet med linolje såvidt jeg vet.

Men vekten øker med 150 gram etter litt padling, så selv om den er oljet suger den vann og vekten øker.

Er linolje virkelig en god behandling for en slik åre? Den blir god å holde i når den ikke er lakket ihvertfall.

Jeg har hørt rykte om at rå linolje trekker mye bedre inn enn kokt, men stemmer det?
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Mareng » 04 Aug 2018, 07:53

Mareng

Postby hotshot » 04 Aug 2018, 11:44

Takk for Biltema lenken og interessant observasjon om vektøkning.
Er ende-ved i endene og skuldrene på åra skikkelig sauset inn? Det er vel her det trekker inn mest. Antar at det bare er spørsmål om å mette porene skikkelig så det ikke blir plass til vann, men åra vil vel bli tyngre når den suger olje også? En tanke: man bruker vel furu til trykkimpregnert virke pga. porestrukturen, mens årer gjerne er laget av gran. Vet ikke hvordan Cedar oppfører seg sammenlignet med dette.
.
Jeg tipper at den lange herdetiden er grunnen til at rå linolje trenger dypere enn kokt; den kokte herder før den rekker å gå så dypt.

"Tung olje" omtales mange steder som et godt produkt med gode egenskaper, og jeg kan tenke meg å teste det selv.

Ellers er vel mye sagt i tidligere innlegg; jeg begynte å skrive litt, men ved ettersyn ble det repetisjon av ting som er sagt før.
Bortsett fra at linolje sikkert brukes fremfor Alkyd fordi det er nostalgi. Inuittene hadde ikke slikt, kanskje sel-olje?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 05 Aug 2018, 07:10

Det er ikke i endene åren trekker vann, bare i hele åren sånn generelt.

Om åren trekker 150 gram vann eller 150 gram olje har kanskje ikke noen betydning? Men det var litt av greien, å få en lett åre på 750 gram. Mens den i bruk veier 900 gram.....
Mareng

Postby hotshot » 05 Aug 2018, 08:19

Det er nærliggende å kombinere oljer, da særlig rå og kokt linolje. Tarinol lenken din beskriver forskjellene, og tilsetning av Sikkativ er tydeligvis en del av forskjellen på rå og kokt linolje slik de markedsføres. Så da Googlet jeg, og fant en bekreftelse i nabofagområdet geværstokker: https://www.kammeret.no/topic/17442-for ... t-linolje/

Trikset er der å bruke rå linolje for å trekke dypt inn i treet og så avslutte med kokt linolje med sikkativ for å gi overflatefinish som tørker fortere. Owatrol alkydolje opererer også med 2 typer som brukes først og etterpå.

Hvis du vil ha en lettere åre, er det kanskje ingen vei utenom å høvle/skrape/pusse? Husk at det er svingvekt som gir tyngdefølelsen, dvs. at du merker mest vis du fjerner gods i tuppene. Tenk også på at når åra er i vannet, så merker du mer til vannmotstanden enn årevekta.
Det er når du står på land og veier og sammenligner at du plages mest av den "store" forskjellen.
Men en tett overflate uten inntrengning vil selvsagt gi lavest vekt. Dvs. lakk????

Du kan kanskje ha moro av å studere grønlandspaddel tråden min vor jeg veier årene underveis i prosessen. Det siste prosjektet skal ned i vekt: denne åra veier fortsatt rundt 1,5 kg ++ i en lengde av 225 cm. Hvis det bare er totalvekt du er opptatt av, så bidrar "skulderpartiet" med en god del vekt uten å gi fremdrift. Men det gir heller ikke så mye svingvekt.
hotshot

Postby hotshot » 05 Aug 2018, 15:38

Jeg gjorde en liten test med siste "prosjekt": halvferdig 225 cm GP uten finish. Den mekaniske Kjøkkenvekta viser ca 1600 gram.
Jeg dusjet den grundig med hageslangen, og da vannet hadde trukket inn, veide den drøyt 170 gram mer.
Vekta ar en toleranse på rundt 20 gram. Et par timer senere i solsteiken var den ikke blitt merkbart lettere.
Dvs. at det tar mye lengre tid å tørke ut enn å "dyp-impregnere" med vann. Kjekt å vite tørrvekten.........
hotshot

Postby Mareng » 05 Aug 2018, 19:46

Å si at jeg plages av vektforskjellen er å overdrive. Det er bare at underbevisstheten er klar over at det er tyngre å padle langt med 900gram enn 750 gram :p
Jeg gidder ikke å bry meg, jeg er fornøyd med åren :)
Mareng

Postby hotshot » 06 Aug 2018, 13:54

Selvsagt kjekt med en lett åre.

Mitt eksperiment:
etter ca 1 døgn er vekten tilbake innenfor 25 gram av opprinnelig vekt før vanning.

BTW:
Thygesen åra mi er 215 cm, ganske slank og veier ca 750 gram.
Til dels mulig fordi den er laminert?
De hjemmelagde er røffere, den "ferdige Aleut åra" på 225 cm veier ca 1100 gram. Den tåler nok å høvles litt, men den føles ikke så tung når jeg padler med den som når jeg står og vurderer den i garasjen.
hotshot

Postby hotshot » 28 Sep 2018, 16:09

Har høvlet og pusset prosjekt-åra til den var nede på 1100 gram :)
Spinklere tror jeg ikke den bør være. Så har jeg gitt den to strøk med Owatrol "penetrerende olje".
Det ga vektøkning på under 50 gram, muligens mindre hvis det er løsningsmidler som damper av fra oljen.
Dvs. at hvis jeg får den "vanntett", så betyr ikke oljen stort for vekten.
hotshot

Postby hotshot » 29 Sep 2018, 11:46

Jeg bruker en enkel mekanisk kjøkkenvekt, så det blir ikke så veldig nøyaktig, men ser at noe må ha dampet av i natt; total vektøkning pga. oljen er nå nede på ca 25 gram. Kan hende det totalt sett er OK med et strøk eller to til? Så unngår man kanskje nesten helt at den trekker til seg vann? For det veier jo mer enn oljen.

Traff en gang en gammel knivmaker i Volda: han la skaftene i bløt i en dunk med Owatrol en uke eller to. Så var de skikkelig impregnert! Har ingen dunk som er lang nok til en åre, men kanskje la tuppen på bladene stå i bløt en stund i en boks?
hotshot

PreviousNext

Return to Grønlandspadling